• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • turtle01

usch, känner mig bitter och lite ilsk idag... kryddat med en gnutta rastlöshet också.

Får aldrig slappna av och kunna börja fokusera på förlossning etc när jag hela tiden måste ödsla energi och kraft på att jobba. Tycker dessutom att jag inte är så närvarande på jobbet i vissa frågor, eftersom jag ju snart inte ska vara där alls... lite bitter eftersom det är så orättvist att jag ska vara på jobbet, fast jag inte känner att jag klarar av det heller. Blir synd om mina kollegor, som får göra mer. Sen vet jag ju inte hur kollegorna upplever det, men det är min känsla iaf. Nu ska jag jobba i helgen och ett pass från tisdag till onsdag. (sovande jour). Sen kommer jag banne mig vara sjuk några dagar som jag vet redan nu kommer vara betungande... 

Alla runtomkring frågar om jag gått på ledighet nu, men får gång på gång dra svängen om fk o att de inte bedömer mig med nedsatt arbetsförmåga. Vågar/orkar inte ens gå till en läkare av rädsla att ytterligare än en gång bli nekad, man har ju hört så mycket skit om fk som bara avslår tom läkarens inrådan. 

(förlåt om rörigt inlägg, behövde bara skriva av mig lite)

naturligt gravid efter misslyckad IVF-behandling, första barnet... bf 13:e maj
  • mammaidamaria

Heli78: Förra graviditeten hade jag början till hf. Jag blev inlagd du blodtrycket låg på 180/110, när sedan trycket låg på 180/130 blev jag sängliggande och dom gjorde hinnsvepning i hopp om att förlossn

• EEJ

Jag har haft hf och fick barn med snitt i v 31+6. Men det berodde inte på blodtrycket utan att toxproverna blev sämre och sämre.

• drömmer om ett barn

Hej alla gravida vänner, hoppas allt är bra med er! Solig Jag gick in i vecka 13 i onsdags och hade mitt första möte med barnmorskan den dagen så nu känns det som att vi har kommit iallafall en liten bit på vägen. Har ännu inte riktigt förstått att jag faktiskt är gravid men det kanske sjunker in så småningom. Fick tid för RUL den 10/6 då det var fullbokat veckorna innan, det känns som en evighet tills dess.. men den som väntar på något gott! Drömmer

turtle01, heli78 och mammaidamaria: Ojojoj, nu är det verkligen nära för er! Hur känns det.. är ni redo? Skrattande

turtle: Vad tungt att behöva kämpa sig igenom arbetsdagarna när man egentligen inte har kraft och energi att vara på plats överhuvudtaget. Förstår att du till slut måste sjukskriva dig, hade gjort samma sak själv. Helt ofattbart att man kan låta någon som är höggravid slava på det där sättet.. omänskligt! Förvånad

Äppelkaka: Det måste vara en enorm lättnad att ha klart hur det blir med förlossningen efter dina tidigare erfarenheter. Sfinkterruptur låter riktigt obehagligt och det kan inte vara bra att behöva oroa sig för hur en ny vaginal förslossning skulle sluta.. nej, skönt att veta att det blir kejsarsnitt så att du kan fokusera helt och hållet på dig själv och din graviditet utan några orosmoln som ligger och stör. Allt bra med dig annars?

Jag mår bara bra! Glad Är fortfarande väldigt trött men har inte haft några större problem med illamående tack och lov. Jag är fortfarande konstant hungrig och mitt matintag är förmodligen det som gör att jag inte hinner börja må dåligt. Ska också börja notera viktuppgången, intressant att se hur kroppen beter sig.

3villbli4: Men usch då vad mycket tråkigheter du tvingas stå ut med! Rynkar på näsan Njurstas och njurbäckeninflammation låter inte bra alls. Går det att göra något för att minska trycket på urinledaren eller kommer det vara så nu resten av graviditeten? Har du börjat kunna sova på nätterna? Lider verkligen med dig.. ingen borde behöva ha sådana graviditetskrämpor som du haft/har. Önskar jag kunde "ta över" några av problemen för att underlätta för dig. Vad mysigt att resten av familjen börjat känna sparkar! Hjärta

• turtle01

Tack för era svar, de flesta dagar känns det ju som ett mindre problem. Är ju såklart glad över graviditeten o längtar till en spännande nästa månad. Men ibland bubblar det upp till ytan o känns mer... antagligen hormoner o en önskan om att ha mer kontroll på framtiden. Drömmer om ett barn: så skönt att du får må bra! :) Heli78 o mammaidamaria, -jag undrar också hur det känns för er!

naturligt gravid efter misslyckad IVF-behandling, första barnet... bf 13:e maj
  • mammaidamaria

turtleo1: Jag börjar vara slut, jobbar april ut sedan ska jag ta ut semester och plus tid. Så just nu går all energi åt jobbet, orkar som inget annat. Är helt färdig efter denna arbetsvecka och nu är min man borta hela helgen (jobbar) så då ska jag ta hand om dottern som är i en härlig tre års trots till och från. Så vila nåt i helgen blir de inte tal om. Har börjat svälla igen de senaste dagarna, får se hur blodtrycket är till veckan. Blodvärdet ligger på 105 så nu får de inte sju nka mer, har ätit tabletter sedan november men de hjälper ej. Men förutom att jag är slut så har jag haft/har en bra graviditet och nu är det ju inte kvar så jätte länge:) Har dock inte förberett så mkt så jag måste nog börja tänka på packa väska osv men de får väl bli när jag har jobbat färdigt:)

• heli78

Tack snälla för alla svar. Mina toxprover var bra, så jag får helt enkelt hoppas att trycket håller sig på rimlig nivå till det är dags. Jag har njutit i fulla drag av graviditeten, men nu börjar jag känna att han kan få komma ut så vi får börja nästa fas i livet. ð??? Har nu jobbat klart. Läkaren sjukskrev mig igår fram till BF, men ska in och avsluta och överlämna idag innan jag kan släppa jobbet helt.

Turtle01: Sjukskriv dig själv när du behöver och ha inte dåligt samvete för det. Högsta prioritet har du och din bebis just nu. Lätt att säga, svårare att leva efter.

Drömmeromettbarn: Vänta till RUL kändes lång, men njut av att du passerat v12. Efter RUL tycker jag tiden gåttvraketsnabbt så passa på att njuta! :)

Mammaidamaria: Usch vad jobbigt med tröttheten. Hoppas du har människor runt dig som kan avlasta lite när mannen är borta. Tack för lite siffror, mentalt känns det bra för mig att ha något att jämföra med.

• 3villbli4

Äppelkaka: Vad skönt att veta redan nu att det blir snitt och att det då inte kommer kunna hända igen eller bli värre. Förstår att du känner dig nervös, men ändå skönt att veta redan nu att det blir så, så att du hinner förbereda dig.

Drömmer om ett barn: vad underbart att gått in i v13 och vad härligt att få börja berätta nu. :) Spännande med rul sen.

Tack för omtanken. Har varit på ul av mina njurar igår och njurbäcken och urinledare är vidgat på båda sidor, det samlas alltså vätska i njurarna då det har svårt att passera. De kunde inte säga någonting om hur det kommer bli sen, men det finns en risk att det blir mer ont när livmodern och bebis blir större. De kan tyvärr inte göra något så länge inte trycket blir så stort att njurarna lägger av (vilket jag inte hoppas). Hoppas ju att det ändå ska bli bättre, så länge är det bara smärtlindring som gäller.

Sömnen är det dåligt med då jag har både ont i njurarna och fogarna. Skönt trots allt att det är sån himla aktivitet där inne, man blir ständigt påmind om att bebis iaf mår bra och att det är värt det. Men tyvärr blir jag nog fortsatt sjukskriven då jag har tungt jobb, fruktansvärt långsamt blir det.

• 3villbli4

Äppelkaka: Vad skönt att veta redan nu att det blir snitt och att det då inte kommer kunna hända igen eller bli värre. Förstår att du känner dig nervös, men ändå skönt att veta redan nu att det blir så, så att du hinner förbereda dig.

Drömmer om ett barn: vad underbart att gått in i v13 och vad härligt att få börja berätta nu. :) Spännande med rul sen.

Tack för omtanken. Har varit på ul av mina njurar igår och njurbäcken och urinledare är vidgat på båda sidor, det samlas alltså vätska i njurarna då det har svårt att passera. De kunde inte säga någonting om hur det kommer bli sen, men det finns en risk att det blir mer ont när livmodern och bebis blir större. De kan tyvärr inte göra något så länge inte trycket blir så stort att njurarna lägger av (vilket jag inte hoppas). Hoppas ju att det ändå ska bli bättre, så länge är det bara smärtlindring som gäller.

Sömnen är det dåligt med då jag har både ont i njurarna och fogarna. Skönt trots allt att det är sån himla aktivitet där inne, man blir ständigt påmind om att bebis iaf mår bra och att det är värt det. Men tyvärr blir jag nog fortsatt sjukskriven då jag har tungt jobb, fruktansvärt långsamt blir det.

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå