• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • drömmer om ett barn
    turtle01: Är tanken att du ska jobba ända fram till BF om du inte sjukskriver dig själv? Har inte läst på någonting i ämnet havandeskapspenning men har tänkt/trott att dom sista graviditetsveckorna får alla som ansöker om beviljade.

mammaidamaria: Måste vara kämpigt att vara gravid och samtidigt ha en 3-åring att se efter. Blir inte mycket vila gissar jag? 

heli78
    : Vad skönt att du jobbat klart nu och kan förbereda dig inför det som snart kommer! Hjärta Ska försöka börja njuta av graviditeten och sluta oroa mig.

3villbli4: Det var det jag funderade på, att när livmodern och bebisen blir större så kanske trycket ökar. Vi får hålla tummarna att trycket hamnar på någon annan del av kroppen istället för nu har du sannerligen haft nog av alla dessa besvär! Rynkar på näsan Förstår att det blir långsamt men det viktigaste just nu är att du får försöka återhämta dig så gott det går, jobbet kommer i andra hand. 
  • jennyz

Drömmer om ett barn: tyvärr är det svårt att få havandeskapspenning, man ska ha särskilda skäl för att få det beviljat, ha tungt jobb inte kunna omplaceras osv... Jag med kontorsjobb skulle aldrig få det beviljat antar jag... sist jobbade jag bara halvtid-75% då mitt företag var nystartat så jag jobbade fram till jag åkte in till BB...
    Man får ta av föräldradagarna upp till 60 dagar innan BF har jag för mig, men hur roligt är det att ta av dessa innan barnet är fött för att man inte klarar av att jobba!! Så lite orättvist måste man väl säga att det är, men enligt försäkringskassan är graviditet ingen sjukdom, så det är bara att jobba på...
    Jag har också en 3,5-åring hemma som inte alls tycker att det är spännande att mamma vill vila, och hon är ruskigt mammig så även om sambon är hemma så kanske det inte duger... Men hon kan tack o lov vara snäll och låta mig sova lite då och då också, ofta med henne bredvid mig dock...

• drömmer om ett barn
    jennyz: Oj, jag var visst helt ute och cyklade med mina teorier! Förvånad Tycker det är jättekonstiga regler när dom som faktiskt har tunga jobb inte blir beviljade gravpenning. Nä precis, hur roligt är det att "slösa" med föräldradagar innan barnet är fött? Men vad göra om man inte har semesterdagar, inte klarar av att jobba och har sjukskrivit sig själv i max antal dagar?

Jag berättade nyligen för min arbetsledare om graviditeten och fick veta att dom bara låter en jobba till vecka 27. En del har blivit omplacerade men det finns inte så många andra arbetsuppgifter att placeras om till, så får se hur det hela slutar.
  • mammaidamaria

Drömmen om ett barn: Näe för min del blir det i princip aldrig vila iom att min man far på jobbet oftast innan jag kommer hem så då ska man hämta dottern på fsk, fixa mat, leka, läggning osv, jag brukar däcka tidigt i soffan;) Och nu är hon i värsta trotsen, ska testa mig hela tiden!

Jennyz: Tre åringar är underbara men även lite krävande ibland;) går lite från liten vill bli stor:) Bra att ni kan vila tillsammans ibland.

Denna gång känner jag mig så oförberedd. Inte en tanke på att packa väska, fixa bilbarnstolen i bilen osv men det kanske kommer efter jag gjort mitt sista arbetsplats. På måndag ska jag och bm prata om förlossningen, känna väl sådär. Har redan fått träffa en läkare pga så ont och problem efter förra fl, men de kommer bli en vaginal fl, förstod att läkaren skulle trycka på alla de fördelar osv, så jag tar de helt enkelt som de blir, känns väl sådär, tror att jag som undviker att tänka på allt kring fl och efteråt.

• heli78

Nu har jag packat BB-väskan och är redo när det är dags. Fick igår vara på Specmvc och göra CTG, TUL och BT-mätning under ca 30 min. CTG och TUL såg finfint ut och lillen sprattlade på rätt bra och har växt precis som han ska. Sååå skönt! Mitt BT hade gått ner igen, men är fortf för högt och jag har tappat en hel del vätska. Känner mig också piggare, men ska vara duktig och fortsätta vila lika strikt.

Det där med när de sjukskriver verkar vara himla olika.... Att det ska vara så svårt att lyssna på individen. Varje blivande mamma känner väl själv vad som är lämplig aktivitet kan man tycka...

• turtle01

Drömmer om ett barn: ja enligt fk så tycker de jag kan jobba på som förut. Helt galet... Nu blandar jag mellan lite semester o några sjukdagar. Vill precis som jennyz skriver inte plocka föräldradagar så långt i förväg. Men från bf-datumet kommer jag det iaf... Strejkhotet gör ju det hela inte mindre rörigt dessutom. Vad jobbar du med som inte får jobba längre än till v.27?

naturligt gravid efter misslyckad IVF-behandling, första barnet... bf 13:e maj
  • Petto 83

Så tråkigt att läsa att man ska måste kämpa sig igenom arbetsdagar när man verkligen inte orkar. Sj hade jag turen att bli beviljad G.penning men var ändå sjukskriven halvtid i 2 mån pga av ryggen. Nu får vi se hur det blir då jag kommer att jobba 60 % fr.o.m. sep. Var på inskrivningsamtal hos bm i dag. Lite lågt järnvärde så nu blir det en niferex om dagen. Har dock fått problem med karpaltunneln, någon som har erfarenhet av de?

• jennyz

Hoppas allt är bra med er!!! Vi är på weekend i Stockholm, har varit på Skansen idag, gick dit och tillbaka och hela dagen så nu är kroppen knäckt!!! Imorgon har vi lovat dottern att gå på junibacken, hoppas jag tar mig upp bara... kroppen är inte på topp kan man säga...

• drömmer om ett barn
    turtle01: Hur går det för dig, några förvärkar på gång? Det är knappt en vecka kvar för dig nu.. så himla spännande att det snart är dags! Skrattande Mår du bra i övrigt?

Jag kör truck med laster på flaket som väger upp till 360 ton. Ibland kan det gunga och smälla till rejält när man blir lastad så det känns skönt att inte behöva jobba som höggravid. Måste tänka på den lilles hörsel..

jennyz: Hade ni det bra på er Stockholmsweekend förra helgen? Vad roligt för dottern att gå på Skansen och Junibacken, sånt brukar vara väldigt populärt! Glad Går du fortfarande på vattengympan?

mammaidamaria: Jag är verkligen imponerad av dig (och alla andra som har barn sedan tidigare) som kämpar på med graviditeten trots barn som kräver full uppmärksamhet. Kan inte vara helt lätt.. hur ni orkar hålla er vakna är för mig ett under! Tungan ute Man måste få några slags superkrafter när man blir förälder, det är min teori!

heli78: Vad skönt att allt såg bra ut på senaste TUL! Solig Skönt att ditt BT har gått ner och att du känner dig piggare. Lyckas du ta det lugnt eller är det full rulle med att ordna saker inför barnets ankomst?

3villbli4: Hur är det med ditt mående nu? Har njurstasen blivit bättre? Hoppas verkligen det! {#emotions_dlg.flower}

Freja150: Hur går det för dig och tvillingarna? Glad Har ni varit på många kontroller?

EEJ, Äppelkaka, Nezzan och Petto 83: Allt bra med er och magarna? Gravid
  • turtle01

Drömmer om ett barn: jo, det känns i princip ingenting ännu. Nån enstaka molning men inget annat. Ska jobba på tis kväll är det tänkt... Mamma sa häromdagen att hon gick 2 veckor över med mig, så vi får väl se hur det blir för min del. Mår bra förutom ryggen som protesterar vid för mycket fysisk rörelse. Skönt att höra att du inte behöver jobba mot slutet, när går du på ledigt?

naturligt gravid efter misslyckad IVF-behandling, första barnet... bf 13:e maj
Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå