• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • Nezzan

Oj vad tiden kan rinna iväg ibland..  =)

Har läst igenom lite snabbt allt jag missat under dessa veckor (varit mkt på familjesidan då vissa cancerbehandlingar går framåt och vissa inte alls lika bra, tyvärr )  och det är skönt att vi alla finns kvar i tråden iaf och att det går framåt och varje dag tar oss närmare den dagen då vi får träffa våra mirakel Hjärta

Måste få fråga dig Äppelkaka om hur koppmatning går till.. tänker om amningen inte fungerar är det nog bra att ha en plan B och C =)

Jag måste även få fråga er alla om ni har tips på förlossningsbrevet man ska skriva - vad är viktigt att få med.. ska man nämna att det är en ivf grav.. eller vet de redan om det??.. detta är ju vårt första barn så jag känner mig lite "lost" på både det ena och det andra... men då det nu är just kring 9 v kvar så kanske det är dags att börja skissa på ett brev =)

Sköt om er allesammans en massa och hoppas ni inte regnar bort ... skulle eg ha ägnat denna lediga dag till att vara ute i trädgården men det får bli en dag då vi fortsätter göra i ordning litens rum, skötplats, sortera och tvätta upp bebiskläder vi fått låna mm.. ganska angenäma saker att pyssla med med andra ord  =)

/kram

• mammaidamaria

Nezzan: Jag tror att de kan se i din journal att du har gjort Ivf, såg iaf att bland bm anteckningar då det gäller mig så fanns det med, jag har berättar våran resa.

När det gäller förlossningsbrevet så kan det vara bra att få med vilken bedövning man önskar, där kan jag tipsa om en spray som sprayas mellan benen i slutet som gör att de bedövar lite, vet dock inte vad den heter. Kanske vilken ställning man önskar föda/krysta i, men där måste jag säga att för min del blev det inte som jag hade planerar, bm fick bestämma och styra de för jag var helt slut. Men jag tänker lite som så att de har så mkt erfarenhet så jag litade helt enkelt på bm. Lycka till!

• jennyz

I mitt förra förlossningsbrev hade jag bara skrivit mina önskemål på bedövning, hur jag helst skulle vilja men om jag inte fixar det så skulle ryggbedövning vara sista utvägen, nu blev det ju kejsarsnitt så hade inte så mycket val...:) i övrigt kände jag att jag hade ju ingen erfarenhet, och har fortfarande inte då jag inte haft en vanlig förlossning så jag vet inte vad jag ska skriva nu heller... Allt gick kanonbra sist, de hade lite barn på G så vi fick otroligt mycket uppmärksamhet...

• Petto 83

Jag skrev nog ingenting i f.brevet då jag inte visste vad som komma skall. Kan vara så att bm skrev nått om att jag ville ha så lite bedövning som möjligt och istället hjälp med ställningar för att underlätta smärtan. Och det fick jag också, väldigt bra hjälp. Hade lustgas under öppningsskedet sen när han var på väg ut skruvade hon tydligen av lustgasen haha

• jennyz

Har någon av er haft problem med blåsor i munnen?? Har väl haft någon nångång men nu har jag minst 5-8st, det gör sååååå ont!!! Måste nog gå på Apoteket, tydligen finns det någon salva man kan köpa, det är flera på liten yta så det bränner...... hoppas man kan ta salvan när man är gravid...

• drömmer om ett barn
    turtle01: Vad skönt för dig att ha avslutat på jobbet och få ställa in dig på förlossningen som snart är här. Bara 3 dagar kvar nu, hur känns det? Skrattande Vad mysigt att känna när bebisen hickar.. det längtar jag efter!

Nezzan: Skönt att höra att det går framåt för en del av cancerbehandlingarna, men jättetråkigt att det inte gäller samtliga.. Rynkar på näsan Måste vara oerhört tungt för er alla i familjen. Hur mår du i övrigt, och mår bebisen bra?

Förlossningsbrev är ingenting jag har funderat på överhuvudtaget. Bör man skriva ett eller ska man ta allt som det kommer? Känner inte att jag har några direkta önskemål i dagsläget, men det kanske hinner ändras då det är ganska lång tid kvar.

mammaidamaria: Den där sprayen lät ju jättebra! Glad Månntro om den finns på alla sjukhus? Fick du någon annan bedövning vid förra förlossningen?

jennyz: Blåsor har jag haft ibland men bara en åt gången. Måste göra jätteont med så många! Rynkar på näsan Hoppas, hoppas att det går bra att använda salvan trots graviditet.

Någon som har bra tips på hur man får stopp på näsblod? Blöder ofta och mycket nuförtiden när jag äter Trombyl.
  • mammaidamaria

Drömmen om ett barn: Jag tror absolut sprayen finns på alla sjukhus, min kompis som bor i södra Sverige rekommenderade mig den. Gjorde att jag inte kände av när bm sydde mig efter förlossningen. Jag fick ryggbedövning, hade inte klarat av fl utan den, lustgas var inget för mig. Men en av de viktigaste sakerna tycker jag är andningen, när jag inte fokuserade på den var jag nära svimma flera ggr. Oj nu börjar jag vara lite nervös inför fl känner jag, endast 13 dagar kvar till bf:)

• jennyz

13 dagar, kanske kan bli tidigare också?? Spännande!!!

Jag åkte till Apoteket igår, och köpte salvan som skulle funka även om man är gravid, tyckte dock att den bara hjälpte typ en timme, när jag vaknade inatt var det olidligt, men nu känns det lite bättre tack o lov, ja det gör otroligt ont, började nästan grina lite när vi skulle äta middag igår...

På torsdag åker vi till Turkiet, längtar så otroligt nu!!! Förutsatt att läkaren skriver intyg att jag får flyga, men ser inga problem med det, BM tyckte att det kändes konstigt men vårt flygbolag vill ha läkarintyg från v 24, och jag går ju in i v27 när vi åker... Det blir säkert lite jobbigt på kvällarna då vi åker med kompisar som har en lite äldre dotter och de är säkert vaken längre än jag på kvällarna, men man får väl ta en siesta på dagen...

• turtle01

Drömmer om ett barn: det känns fortfarande smått overkligt och nervöst samtidigt. Man börjar vara less på nästäppan nattetid och att inte kunna ha så mycket kläder. Nyfiken på att snart få träffa det lilla livet... och på hur just jag kommer uppleva förlossningen. Än länner jag bara lite molningar i magen, typ mensvärk. Tror jag kommer gå över ett antal dagar iaf...

naturligt gravid efter misslyckad IVF-behandling, första barnet... bf 13:e maj
  • turtle01

Ser förresten fram emot att få se fler ultraljudsbilder här snart!

naturligt gravid efter misslyckad IVF-behandling, första barnet... bf 13:e maj
Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå