• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • Petto 83

Drömmer: jo här putar magen på :) och jag tror att jag känner h*n, har sedan i torsdags känns lite små piller i magen. På tal om superkrafter när man blir förälder så tror jag också de haha det är som att man får en liten extra gömma med energi för del dagar kan vara lite jobbiga då man har en man som jobbar skift + en tonåring som ska ha hjälp med läxor och dyligt. Hur mår du själv, känner du den lille än?

• drömmer om ett barn
    turtle01: Starkt gjort att jobba på tisdag, så nära BF. Du är då en riktig kämpe! {#emotions_dlg.flower} Men så länge man känner att man orkar så är det bara att köra på. Måste vara tungt för ryggen med dina arbetsuppgifter. Du utför väl inga tunga lyft nu under graviditeten förhoppningsvis? Glad Jag kommer att jobba till mitten av juli om jag inte blir omplacerad.

Petto 83: Nämen åh vad mysigt att du redan känner av den lille! Solig Jag känner ingenting, inte ens ett litet bubbel.. Längtar otroligt mycket till den 14:e för att se om det finns något liv därinne. Har funderat en hel del på om det är farligt att göra många ultraljud och har velat fram och tillbaka på om jag ändå ska vänta till RUL den 10/6, men det känns så oändligt långt bort. När har du fått tid för RUL?

Se där, det var som jag trodde med superkrafterna! Flört 
  • jennyz

Något UL mer eller mindre kan väl inte vara så farligt? Vi har denna gång gjort 3 VUL och två UL... Förra graviditeten blev det fler VUL och två UL (RUL och kub) men det är nog inte bra att göra många i onödan... Vi ska ju göra ett till UL i v32 för att fastställa placeringen av moderkakan, för att se om det blir kejsarsnitt eller inte...

Idag har mina bröst kliat rätt mycket, hoppas det blir bättre imorgon, man kan ju inte sitta på jobbet ock klia.. märkte lite råmjölk som kom från brösten idag, så det kanske hänger ihop...
    Jag hade ju rätt mycket problem med amning förra gången, vill bara tipsa er om en sak: OM det blir så att amningen strular så mycket att bebisen behöver ersättning som kompletterar, var noga att inte ge den i nappflaska, i vårt fall gav de vår dotter ersättning i nappflaska på BB, sedan var hon inte särskilt intresserad av att amma, det gick så mycket lättare att få i sig mat i nappflaska.. Ruskigt irriterande att BM som jobbade den natten inte tänkte på det, de andra BM jag träffade efter det dumförklarade henne, men då var ju skadan redan gjord, och jag visste inte bättre den natten då hon behövde mer mat pga lågt blodsocker... jag har inga problem med att ge även nästa bebis ersättning om det behövs, men ville amma och fick kämpa häcken av mig för att få henne att amma efter det... Efter fyra månader gav jag upp helt då hon åt mest ersättning och då sinade den lilla mjölk som jag producerade... Hoppas på bättre lycka denna gång!!

• turtle01
    drömmer om ett barn skrev 2013-05-05 21:23:03 följande:
    turtle01: Starkt gjort att jobba på tisdag, så nära BF. Du är då en riktig kämpe! {#emotions_dlg.flower} Men så länge man känner att man orkar så är det bara att köra på. Måste vara tungt för ryggen med dina arbetsuppgifter. Du utför väl inga tunga lyft nu under graviditeten förhoppningsvis? Glad Jag kommer att jobba till mitten av juli om jag inte blir omplacerad.
    Jag har haft nästan två veckors uppehåll från jobbet nu, -blandat några semesterdagar och resten sjukdagar. Har plockat bort alla långa arbetspass samt de som innehållit städ/handling etc i någon form. Så tisdagkväll blir i princip endast matlagning och att umgås med brukarna, så de och jag får en chans att säga "hejdå" för ett långt  tag framöver. Jobbar dessutom med en kollega som mest troligt kommer hjälpa mig med de få moment som kan kännas för tungt. Sen kommer jag börja plocka föräldradagar... Nej, nu gör jag inga tunga lyft! Glad  

Du kanske också har moderkakan i framvägg som jag hade? Minns att jag fick vänta bra länge på att få känna några rörelser, liksom min sambo fick vänta länge innan han kunde känna på utsidan...  
    naturligt gravid efter misslyckad IVF-behandling, första barnet... bf 13:e maj
  • turtle01
    jennyz skrev 2013-05-05 21:37:35 följande:
    Något UL mer eller mindre kan väl inte vara så farligt? Vi har denna gång gjort 3 VUL och två UL... Förra graviditeten blev det fler VUL och två UL (RUL och kub) men det är nog inte bra att göra många i onödan... Vi ska ju göra ett till UL i v32 för att fastställa placeringen av moderkakan, för att se om det blir kejsarsnitt eller inte...

Idag har mina bröst kliat rätt mycket, hoppas det blir bättre imorgon, man kan ju inte sitta på jobbet ock klia.. märkte lite råmjölk som kom från brösten idag, så det kanske hänger ihop...
    Jag hade ju rätt mycket problem med amning förra gången, vill bara tipsa er om en sak: OM det blir så att amningen strular så mycket att bebisen behöver ersättning som kompletterar, var noga att inte ge den i nappflaska, i vårt fall gav de vår dotter ersättning i nappflaska på BB, sedan var hon inte särskilt intresserad av att amma, det gick så mycket lättare att få i sig mat i nappflaska.. Ruskigt irriterande att BM som jobbade den natten inte tänkte på det, de andra BM jag träffade efter det dumförklarade henne, men då var ju skadan redan gjord, och jag visste inte bättre den natten då hon behövde mer mat pga lågt blodsocker... jag har inga problem med att ge även nästa bebis ersättning om det behövs, men ville amma och fick kämpa häcken av mig för att få henne att amma efter det... Efter fyra månader gav jag upp helt då hon åt mest ersättning och då sinade den lilla mjölk som jag producerade... Hoppas på bättre lycka denna gång!!
    Tack för amningstipsen! Man suger åt sig som en svamp nu när det snart är min tur att prova amningsdelen. Bara att hoppas den går någorlunda, tycker man hör om så många som det krånglar för. Köpte amnings-bh häromdagen... 

Om ultraljuden så kan jag tillägga att jag fått göra två ultraljud (ett Kub i v.12, och ett Rul när nu det görs... samt tre tillväxtultraljud under vintern eftersom sköldkörtelvärdet i höstas visade på nån slags antikroppförändring som de ville hålla koll på)
  • Äppelkaka

Det märks att jag väntar andra barnet för jag är verkligen inte lika aktiv i forumen den här gången. Fast det är ändå roligt att följa er och läsa hur det går och hur ni mår

Jag är i v 18 nu och mår si himla mycket bättre! I v 16 började det vända och nu är mest bara foglosssning och att jag är lite tröttare än vanligt. Inte så farligt alls faktiskt och den här gången vet jag mer vad jag har att vänta mig av foglossningen och hur jag ska hantera den (ta det luuuuugnt och undivka vissa rörelser). Är mycket gladare och det går lättare att jobba och vara att vara mamma till en liten kille i värsta trotsåldern.

Läser det jennyz skriver om amning och blir mörkrädd över att en bm inte vet bättre! Klart att de små kan beöhva lite ersättning i början men se till att koppmata i så fall. Vår son mådde inte så bra direkt efter förlossningen så vi låg inne på neo de första dagarna. Där blev han sondmatat och eftersom vi försökte synka matning med amning så hade vi en väldigt nöjd liten kille som bara åt ch sov de första dagarna Gissa om jag tänker koppmata nästa lilla plutt i väntan på att amningen kommer igång! Jag hör ju hur andra har de dagarna innan mjölken rinner till, hungriga bebisar som förtvivlat vill tutta hela tiden eftersom det kommer så lite. Nä, jag tänker göradet som jag tror passar oss bäst

För er som ska amma för första gången; det kan göra skitont de första dagarna då bröstvårtorna blir såriga men det går över! När det gjorde som ondast använde jag amningsnapp (heter det va?) i ett par dagar för att de värsta åren skulle läkas bättre men sedan struntade jag i den och allt flöt på. Amningen är egentligen det enda som fungerat skitbra för mig i "görabarnsvängen" och det var skönt att åtminstone få den biten.

Den 15/5 är det dags för RUL och trist nog så är min man bortrest i jobb då. Det är liksom inte bara att byta vecka med RUL så jag får gå dit själv. Tur att han var med på KUB i alla fall och fick se plutten då Vid det tillfället så fick jag veta att moderkakan ligger i framvägg och det tycker jag är väldigt trist! Sonen kände jag tidigt och vid det här laget kände jag buffar och sparkar varje dag. Jag blev så mycket lugnare av att känna honom regelbundet men den här gången känner jag väligt lite. Kan känna att det liksom bökar runt lite försiktigt där inne men inte varje dag. nojjorna tar aldrig slut :-S

• Petto 83

Tänk så olika det kan vara med denna amning. Och så många kommentarer man kan få om den. Är som att folk tror att det är helt öppet att kommentera/kritisera så fort dom ser en ammande bebis. Själv hade jag en matfrisk son som vägrade bli koppmatad så det första jag gjorde när vi kom hem var att ge lite ersättning i flaska och det har inte påverkat våran amning. Så det kan vara väldigt olika från bebis till bebis. Men det som jag tycker är absolut viktigast är att lyssna på sig själv och tro på sig själv. Inte låta omgivningen påverka en allt förmycket. Vi gör vårt bästa som föräldrar och vi gör det som passar oss och våra barn bäst!!

• Äppelkaka
    Petto 83 skrev 2013-05-06 12:08:59 följande:
    Tänk så olika det kan vara med denna amning. Och så många kommentarer man kan få om den. Är som att folk tror att det är helt öppet att kommentera/kritisera så fort dom ser en ammande bebis. Själv hade jag en matfrisk son som vägrade bli koppmatad så det första jag gjorde när vi kom hem var att ge lite ersättning i flaska och det har inte påverkat våran amning. Så det kan vara väldigt olika från bebis till bebis. Men det som jag tycker är absolut viktigast är att lyssna på sig själv och tro på sig själv. Inte låta omgivningen påverka en allt förmycket. Vi gör vårt bästa som föräldrar och vi gör det som passar oss och våra barn bäst!!

Håller med dig helt och hållet, man ska göra det som fungerar bäst! Våga tro att du som förälder faktiskt är den mest kompetenta att avgöra vad som passar just er och ert barn Och vara öpåpen för att det kanske inte alltid blir som man tänkt det men det kan bli bra ändå.
  • drömmer om ett barn
    turtle01: Hur gick det, blev det något arbete igår? Eller det kanske blev BB istället? Flört

Har hört att det tar längre tid att känna rörelser om moderkakan ligger i framvägg.. så det hoppas jag inte att den gör. Ska på vårt extra ultraljud om en vecka och då borde dom väl se det annars så får jag vänta tills RUL.

jennyz: Man tycker ju inte att det borde vara någon fara med ett UL hit eller dit, men vid vanliga graviditeter så görs väl bara ett? Samtidigt finns det dom som gör mängder av UL vid riskgraviditer. Usch, blir så nojjig över alla potentiella "faror".. Skäms

Vad tråkigt att det strulade till sig för dig med amningen förra gången. Håller tummarna för att det flyter på utan problem denna gång! Solig

Äppelkaka: Du är inte den enda som inte känner dig aktiv i tråden, tycker att jag har tappat stinget totalt dom senaste månaderna! Men roligt ändå att vi håller tråden någorlunda vid liv och uppdaterar så gott vi kan. Jätteroligt att höra att du mår bättre nu! Skrattande Skönt att du har lärt dig hur foglossningen hanteras bäst, guldvärt när man har problem.
  • turtle01

Drömmer om ett barn; jodå, jag jobbade igår! Har nu tagit hem alla grejjor från jobbet, skönt att ha avslutat där nu! Hoppas på en lugn helg hemma först för att hinna klart lite halvfärdigt på hemmaplan... ja, är moderkakan i framvägg så dröjer det oftast längre innan spafkarna känns. I skrivande stund så har min lilla kotte haft hicka i säkert 12 minuter, och ligger fixerad långt ner! :)

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå