• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • 3villbli4

jennyz: vad skönt att du mår bättre och bättre. Hoppas det fortsatt så och att ni snart är påväg hem. Kan tänka mig att det måste varit jätte jobbigt för din sambo när du var nedsövd. Han måste varit jätte orolig.

EEJ: Vilken fin liten kille. Hoppas att han vänder snart och börjar gå upp istället så han slipper sonden. Är ni kvar på sjukhuset?

Läkaren var väl sådär som vi träffade idag om jag ska vara ärlig. Hon vägrade lyssna, menade på att jag kunde få komma och få sömntabletter och morfin inne på förlossningen under helgen för att få sova någon natt innan de ska försöka sätta igång på måndag. De har ju dock provat morfin av olika slag flera ggr för njursmärtorna men det enda det resuoterat i är att jag spytt konstant i ett dygn efteråt, inte fått mig ens en droppe vatten utan att det kommit upp igen. Det känns ju faktiskt inte heller så roligt att avsluta graviditeten med att må så och kanske få vätskebrist inför förlossningen. Nu låter jag kanske negativ, men medicinerna har verkligen fått mig att må fruktansvärt. Det är som att välja mellan pest el kolera. Nästa bakslag var att trots alla hemska sammandragningar jag haft så var tappen helt omogen!! (Det var ändå påvergån på den för några veckor sedan sa de) Så de ska försöka sätta igång det med gel på måndag men hon varnade för att det kunde ta dagar inlagd på förlossningen innan förlossningen kommer igång. Ännu mer önskar jag ju då att de kunde försöka redan imorgon då det i sämsta fall inte är slut på eländet förrän onsdag. Hoppas så klart att det ändå ska gå smidigt eftersom jag ändå är omföde

• 3villbli4

jennyz: vad skönt att du mår bättre och bättre. Hoppas det fortsatt så och att ni snart är påväg hem. Kan tänka mig att det måste varit jätte jobbigt för din sambo när du var nedsövd. Han måste varit jätte orolig.

EEJ: Vilken fin liten kille. Hoppas att han vänder snart och börjar gå upp istället så han slipper sonden. Är ni kvar på sjukhuset?

Läkaren var väl sådär som vi träffade idag om jag ska vara ärlig. Hon vägrade lyssna, menade på att jag kunde få komma och få sömntabletter och morfin inne på förlossningen under helgen för att få sova någon natt innan de ska försöka sätta igång på måndag. De har ju dock provat morfin av olika slag flera ggr för njursmärtorna men det enda det resulterat i är att jag spytt konstant i ett dygn efteråt, inte fått mig ens en droppe vatten utan att det kommit upp igen. Det känns ju faktiskt inte heller så roligt att avsluta graviditeten med att må så och kanske få vätskebrist inför förlossningen. Nu låter jag kanske negativ, men medicinerna har verkligen fått mig att må fruktansvärt. Det är som att välja mellan pest el kolera. Nästa bakslag var att trots alla hemska sammandragningar jag haft så var tappen helt omogen!! (Det var ändå påverkan på den för några veckor sedan sa de) Så de ska försöka sätta igång det med gel på måndag men hon varnade för att det kunde ta dagar inlagd på förlossningen innan förlossningen kommer igång. Ännu mer önskade jag ju då att de kunde försöka redan imorgon då det i sämsta fall inte är slut på eländet förrän onsdag. Hoppas så klart att det ändå ska gå smidigt eftersom jag ändå är omföderska. Men just nu känns det lite tungt. Men får hålla tummarna för att min kropp svarar bra på gelen på måndag och att han är ute senast tisdag. Önskar att jag bara kunde sova bort de här sista dagarna för att slippa ha ont.

• jennyz

3villbli4: nej, varför lyssnar de inte på dig!!! Usch vilket jobbigt slut på graviditeten för dig, varför kan de inte köra igång nu, tycker de att det är för tidigt för lillkillen? Är du hela 38 veckor på måndag, är det anledningen??

Jag blir tyvärr kvar...har värre huvudvärk så jag har fått koffeindropp och träffat sjukgymnast, nu känns det så otroligt mycket bättre, men de vill avvakta, läkaren har dock gett mig ok att gå hem imorgon om jag känner mig bättre... (Han själv är ledig men hade fixat det sa han...) hoppas verkligen det, det blev som natt o dag efter koffeindroppets start, måste tydligen börja dricka kaffe!!
    Lilltjejen ska också ta nytt prov imorgon för gulsot, då värdet var lite sämre än vanligt idag, men ingen fara, så vi avvaktar det provet också... Annars mår vi bra!!!

EEJ: vilken fin bild!!! Hoppas han äter på sig snart!!!

• EEJ

Jennyz- skönt att du mår bättre, sjukvården i all ära men inget går upp mot att få åka hem och bara vara....

Vi är fortfarande inskrivna på barn 14 här i Skellefteå men vi bor hemma och har s.k hemsjukvård. Direktnumner in till avdelning samt att vi kommer in varannan/tredje dag för att väga samt träffa läkaren. Vi skulle bli utskrivna idag men då han gått ner i vikt sedan i tisdags så gick det ju inte. Vi ska tillbaka på måndag och jag VILL VERKLIGEN INTE sätta tillbaka sonden, vilket enormt bakslag det skulle vara.

• 3villbli4

jennyz: Vad skönt att du mår lite bättre på koffeindroppet. Hoppas att det håller i sig. Hoppas också att hennes prover ser bättre ut imorgon. Glömde skriva förut att Fanny är ett jätte fint namn. Glad

På söndag är det v38+0 och det verkar ju som att han vuxit ikapp sig lite grann tom då han i v33 beräknades väga 3200 vid fullgången tid och idag enl ul så väger han 3 kg nu. Så det är bara pga att det nu är helg som de inte sätter igång innan måndag, vår bm sa ju att de visst sätter igång under helger, så trist känns det ju. Vi har ju blivit beviljade att av humanitära skäl bli igångsatt, som det så fint heter och eftersom det inte är risk för mitt el lillens liv (vilket jag såklart är jätte glad för) så sätter de inte igång innan måndag. Försöker tänka positivt, att vi i alla fall fått ett datum nu och att vi inte behövde böna och be för att få igångsättningen, det var en självklarhet tyckte läkaren. Bara just att vi får vänta några dagar till. Men det är svårt att vara positiv när man känner att krafterna verkligen är slut, jag är nu helt utmattad psykiskt och det känns som att jag inte står ut en enda dag till. Men nu måste jag på något sätt försöka stå ut till måndag morgon och då hoppas att min kropp fattar snabbt vad den ska göra när de lägger gelen. Min förra förlossning tog bara 4 timmar, så jag är inte rädd för just det, utan att det ska ta lång tid att starta igång det i och med att tappen var omogen. Men vi har i alla fall fått ett datum nu, de hade lovat att absolut senast 12/8 sätta igång mig, så måste försöka se det så..

• Petto 83

Jennyz: skönt att droppet gjorde skillnad och hoppas proverna på lilla Fanny ser bättre ut så ni inte behöver stanna kvar och sola. Är ju så skönt att få komma hem.

3villbli4: tråkigt att dom inte lyssnade mer på dig. Hur mycket ska du behöva bita ihop egentligen. Du måste vara en otroligt stark människa som orkat så länge. Hoppas som du skriver att kroppen lyssnar på gelén och att förlossningen sätter igång.

Sj försöker jag hålla mig så stilla som möjligt hemma. Lite svårt med lilleman dock men vi jobbar på det. Var på specen i dag och allt ser bra ut så det är bara fortsätta hålla sig lugn :) Verkar som att det kommer bli snitt runt v.36 men det skulle vi prata mer om senare. Trevlig helg på er alla

• jennyz

3villbli4: nu är det nära för er i alla fall, om ni inte åkt in redan?? Kommer att tänka på er imorgon och hoppas att han förstår vinken och kommer ut fort!!!

Nu känns det bra att vara hemma i alla fall, ångrar inte alls att vi åkte hem!! imorgon ringer läkaren som ska skriva läkarintyg bland annat... Blir dock skönt att dottern kommer vara på förskolan en del i veckan, så man orkar när hon är hemma... Jag har ballongfötter nu, de har svullit upp massor, ska köpa nya stödstrumpor idag!!!

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå