• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • jennyz

Jo jag fick den infon nu i v33, ingen hade nämnt det tidigare dock vilket jag tycker är synd, någon borde i alla fall berättat vad som kan hända, om jag hade börjat blöda hade det känts bättre att veta...min läkare sa att 20 min från sjukhuset var max enligt hennes rekommendationer...
    Ja förra snittet räknas som akut eftersom det var oplanerat, men jag tycker att det låter drastiskt, det var ju ingen panik, värkarna hade börjat men om hon hade legat rätt hade jag mest troligt fått åka hem någon dag till, de var regelbundna men inte jättestarka, de kändes mycket men inte så att man inte klarade av det ett bra tag, hade inte kunnat sova dock... allt gick fort ändå eftersom de hade lite jobb just då, åkte in vid halv åtta och halv tio var hon ute, så efter det konstaterats att hon låg fel så tog det bara en dryg timme... (Först kollade de kurvan ett bra tag...) jag har bara positiva erfarenheter av KS, så för mig känns detta helt ok, kanske synd att aldrig få prova vanlig förlossning dock, men eftersom jag haft jobbigt sista veckorna så känns det skönt att veta att hon kommer ut på måndag, annars skulle det kunna vara typ 4,5 vecka kvar rent teoretiskt!!!!!

• jennyz

3villbli4: hur har dagen varit, har du ringt förlossningen??? Eller du kanske åkt in?

Själv känner jag betydligt mer rörelser idag och mer tryck nedåt, nästan så att lilltjejen känner på sig att det närmar sig och börjar förbereda sig...
    Narkosläkaren frågade igår om vi fått veta om det är en stor eller liten bebis, vi har aldrig fått kolla det, brukar man göra det tro inför tidigarelagd förlossning, känns ju logiskt att göra det???

• 3villbli4

jennyz: Dagen har varit som vanligt, kvällen fruktansvärd. Tvingade mig ändå att gå på djurpark med dotter i värmen och hon fick åka lite karuseller också. Kände att jag ändå ville göra något med henne, men fick bli en 3 timmar vilopaus när vi kom hem, medan hon lekte med en kompis och sambon fixade maten. Vi åkte kn sent igår kväll, men inte för njurarna utan för att jag på kvällen kom på att han rört sig väldigt dåligt i magen 2 dagar i radd. Knappt alls faktiskt. Det tog dem 15 min att hitta hjärtljuden ordentligt. Jag var livrädd och min skenande puls underlättande inte direkt för dem att hitta hans hjärtljud. Men allt var bra som tur var. Och ja det här med njurarna blev helt och hållet bortglömt att ta upp då. Men sambon har lovat att hjälpa mig att prata med bm på måndag, känns skönt för ofta känns det som de inte tar mig på allvar och då blir jag bara ledsen. Så vi ska försöka prata med henne då. Sammandragningarna fortsätter, med mensvärk och tryck nedåt, så hoppas ju ändå att han ska vara redo snart. :)

Då är hon nog redo att komma ut på måndag. ;) När ni senast var på ul så borde de ju mätt bebisen även om de inte sagt något tänker jag. Men jag vet inte. Kanske de inte lägger lika stor vikt vid det eftersom de måste ta ut henne nu pga risken att det annars startar själv och moderkakan lossnar? Fast det kan man ju tycka att de borde göra ändå.

• jennyz

Hur mycket ska ni genomgå?!?!?! Tur att allt såg bra ut i alla fall, hoppas verkligen att BM hjälper er på måndag att övertyga FL att ni måste få sättas igång!!!!
    Förstår att du kämpar på för dotterns skull, men lyssna också på kroppen... Vi var på badet igår och imorgon blir det Nolia en sväng innan mamma o pappa hämtar henne...nu är jag verkligen redo!!! Inga förvärkar dock, hade nästan varit skönt att ha lite för att visa att hon är lite redo...
    Nej de har inte mätt något på något av de UL vi gjort, sista kollen var bara VUL eftersom de då ser moderkakans placering lättare...har aldrig tänkt på att fråga...
    Man undrar ju lite, eftersom jag varken haft blödning eller förvärkar skulle de säkert kunnat ta det senare om bebisen skulle behöva det... Typiskt att man inte bara kan sluta oroa sig...jag är ju såklart nöjd att det är dags, hoppas bara att hon är ok stor...

• 3villbli4

Nu hade han ju tack och lov bara lagt sig på snedden lite, men vilken stress innan de hittade hjärtljuden ordentligt. Och kejsarsnitt är ju min värsta skräck (efter att något ska hända honom så klart) så det var ju det jag såg framför mig. Ja det här blev väl som sista utflykten jag orkade med för den här graviditeten, hela nästa vecka ska hon vara hos sin farmor och farfar då jag känner att jag måste få vila, blir långtråkigt men välbehövligt och de hittar nog på mycket kul med henne. Ja däremot lät ju inte bm lika positiv sist vi var där så det känns lite tungt. Men på något vis måste de hitta på något för att jag annars ska orka sista tiden.

Ja det är klart, men samtidigt kan väl sammandragningar göra så det blir blödningar, i så fall är det ju bättre om du inte har så mycket sånt? Eller har jag fel? Det verkar ju lite konstigt att de inte har gjort det, men det är säkert ingen fara, hon ska ju vara färdig nu. Men förstår dig ju dock, klart man vill veta att allt är ok för bebisen att komma 2 veckor innan. Men har sf måttet sett bra ut hela tiden? Det säger ju inget om hur stor hon är men att hon i alla fall har haft jämn tillväxt tror jag i så fall.

• jennyz

Skönt att du får vila nu kommande vecka, det lär du behöva, eller så kommer kanske lillkillen ut... förstår vad långsamt tiden ska ha gått innan de hittade hjärtslagen!!!! Herregud!!!
    Din dotter får det säkert kanonbra, jag har tänkt så de ggr mina föräldrar varit barnvakt , jag har ju varit låst vid att vara nära lasarettet och är trött, så tur att hon fått åka på utflykter med dem istället, men helst hade man ju velat vara med såklart...

Jo absolut kan sammandragningar göra att jag blöder så det är lite blandade känslor, alla prover och Sfmåttet har sett bra ut hela vägen, SFmåttet avvek från kurvan lite i slutet, men ökade inför sista kollen så det kanske var mätfel eller något...det enda som BM påpekat är att jag har gräns till lågt blodvärde, har legat mellan 105-115 på sistone, tydligen lågt, jag äter extra tillskott varje dag, kan ju inte göra mer just nu, och hon tyckte inte att det var farligt lågt i alla fall...
    Jag har nog släppt oron att börja blöda konstigt nog, klådan har liksom tagit över alla andra funderingar, även nu när den är lindrigare, den finns ju fortfarande!!! Funderar just nu på hur denna natt ska bli eftersom jag kliar rätt mycket nu... Har också fått sura uppstötningar nu, har inte haft det på hela graviditeten annars...

Hoppas du får lite sömn nu och imorgon och att din BM hjälper dig på måndag!!

• 3villbli4

Ja jag tror det blir jätte skönt. Känner att jag behöver. Så slipper man också det dåliga samvetet att man inte orkar med. Idag frågade hon om vi inte snälla kunde åka till badhuset, men idag var jag tvungen att säga nej, jag orkar verkligen inte. 37+0 idag och nu är bebis fullgången så nu vill jag att han ska komma ut!! Men samtidigt känns det väldigt overkligt att han ens ska komma ut, att man förhoppningsvis får uppleva en förlossning till, att man faktiskt ska få ett mirakel till. Helt otroligt!!

Men det är ju bra i alla fall att allt sånt sett bra ut. Hon är säkert lagom stor. :) Det där med blodvärde har jag hört ofta är när man är omföderska speciellt, eftersom man en gång tömt sina järndepåer. Jag har haft lågt hb sen v9 och nej det är ju inte så mycket annat man kan göra än försöka med tillskott. Förstår att klådan tagit över det andra, fick du sova något i natt? Är ju ändå väldigt bra att du klarat dig så här långt utan blödningar.

• jennyz

Jag somnade typ halv ett vaknade vid fyra och kliade som en tok men somnade om, sedan vaknade dottern kl 6!!!!
    Idag gick vi till Nolia, det tig ung 25-30 min tror jag i min raska (?) takt... det är ju så bökigt att få parkering där och det gick jättebra dit, jobbigare hem dock, nu är jag rött knäckt, men nu har dottern åkt till sin mormor, jag ska dammsuga och hänga upp sista tvätten, bädda rent i sängen (måste det inför snittet efter jag duschat) sedan blir det lugnt ikväll, hoppas somna tidigt, har dock knappt somnat innan tolv sista veckorna trots att jag försökt...
    Har köpt en iPad som jag håller på att ladda ner några filmer till, backup plan om jag blir kvar ett tag, minns hur less jag var efter två dagar sist...

Hoppas er lillkille är redo snart eller att mötet hos BM går åt rätt håll imorgon, håll inte igen med dina känslor!!! Bi får vara lite jobbiga som höggravida, helst med komplikationer!!!!!!!

• 3villbli4

Fy stackare!! Hoppas att du får sova lite bättre i natt. Visst skulle klådan gå över efter ganska snabbt? Det kan ju vara bra att ha ifall att, det brukar ju inte finnas tv på rummet på bb, visserligen ska man ju vara med bebisen men blir man kvar i flera dagar kan det ju bli lite långtråkigt. Roligt att ni hann hitta på något sista dagen, även om du blev helt knäckt efteråt.

Ja vi ska prata med bm ordentligt imorgon. Hoppas att hon lyssnar bara. Hela dagen idag hade jag sammandragningar med regelbundna (men till en början långa) mellanrum, de ökade i styrka för varje timme och tryckte nedåt, med mensvärk efter varje. Och på eftermiddagen blev de faktiskt ganska ordentliga och de KÄNDES verkligen och började bli täta ca 4-5 min mellan. Det var nästan så jag tänkte att kanske det här kan bli något om det fortsätter, om inte annat inom några dagar. Gissa om jag blev super besviken när de vid 18.30 bara avtog. :( Typiskt!!

Stort lycka till imorgon nu, ser verkligen framemot att få höra hur det gått osv!!

• jennyz

Det låter i alla fall som att er kille snart är redo tycker jag, hoppas...

Ja om jag inte kan sova och blir kvar tre nätter som förra gången så vill jag ha en backup... mest troligt får jag väl lämna ifrån mig henne imorgon natt, då jag inte har så lätt för att röra mig efter snittet, hade svårt att ta mig upp ur sängen första dygnet...får se hur det blir nu, jag tycker att det känns så konstigt att lämna bort henne så...
    Nu ska jag försöka sova, har dock lite separationsångest att bebisen inte ska vara kvar i magen längre...trots att man väntat och längtat så länge...

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå