• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • jennyz

EEJ: oj stackars kille...skönt att han mår bättre nu!
    Vår tjej är 9,5 mån nu och ställer sig upp mot det mesta, alldeles för kaxig, köpte en hjälm förra veckan, hon slår sig i allt!!

• äralltupptaget

hur funkar det om man har ett ägg infryst, hur länge i förväg måste man "boka in " att man vill sätta in det ?
    finns det några rekommendationer , typ sätt inte in ett efter x antal månader.

Vi har bara 1 ägg i frysen och jag längtar redan efter ett till barn,  dock så bromsar min man lite just nu..:)
    Jag vill maxa chansen och måste först gå ner mina gravidkilon innan jag ens funderar på barn nr 2

• jennyz

Man måste ha slutat amma, i övrigt hade jag hört att de rekommenderar att vänta ett år så vi gjorde det ungefär, men har hört de som gör försök tidigare än så... man ska väl ha lättare att bli gravid (kanske) när kroppen inte glömt bort att den var gravid...

• äralltupptaget

har inte ammat alls. Pumpade 3 första månaderna sedan gav jag upp.

Dom sa inget på kliniken, "att vi rekommenderar minst 1 år " eller liknande

hur länge tog det när ni bestämde er för att köra igen, till att ni fick en tid / insättning ?

• Petto 83

När vi kontaktade kliniken och frågade om syskonförsök så ville dom att man skulle ha slutat amma ett par månader innan man påbörjade behandling. Vi ringde nog före sommarstängningen och då var våran som 6-7 mån och vi började behandlingen efter semestern för ett Fet. Tyvärr lyckades inte det, så vi gjorde ett nytt försök men fick avbryta det pga kliniken blandade ihop mig med en annan patient och ökade min dos i stället för sänka så jag blev rätt så överstimulerad. Gjorde en kort paus och firade min 30-årsdag med pompa och ståt sen en ny behandling som lyckades :) Så i efterhand är jag glad att vi ändå började så tidigt då vi ville ha rätt tätt mellan barnen... Blev 1 år & 10 mån emellan men då är lillebror 5 veckor tidig också.

Tror att huvudsaken man själv är redo och inte fått några större komplikationer sen förra graviditeten som kan förvärras så är det bara att köra på :)

• jennyz

Vi fick köra direkt med fet efter att jag mailade dem, tror att det blev månaden efter faktiskt, men det var några år sedan, de hade inte riktigt så hör fullt då, men har de bara tid såborde ni få köra på en gång...
    Jag tror samma som petto att huvudsaken att man är redo, de har nog inga exakta krav, bara kanske lite önskemål...
    Jag är otroligt glad att vi började snabbt, det blev ändå nästan 4 år mellan våra tjejer, eftersom det krävdes många försök och några uppehåll från oss... Just nu kan det dock kännas skönt att det är lite åldersskillnad på dem då storasyster är ganska stor nu och lite självständig... men hade nog helst haft dem närmare i ålder ändå...

• 3villbli4

Hej alla! Var länge sen jag var inne här och läste. Har försökt läsa mig ikapp lite. Hoppas det är bra med er alla. Leon växer så det knakar och tror inte det är länge kvar innan han börjar gå för han börjar släppa taget och försöker balansera. Är fullt upp hela dagarna då han inte inte är still en sekund när han är vaken. Men det är så roligt och mysigt. :)

Tänkte ställa några frågor till er som gjort FET.

Tog äntligen mod till mig och ringde till kliniken idag. Har ju hela tiden känt att vi vill ha fler barn, inte vetat riktigt när jag är redo för att vara gravid igen, lite läskig tanke med tanke på att ingen av mina graviditeter har varit särskilt lättsamma. Jag fick iaf en telefontid med en läkare som ska ringa den 26:e och då skulle vi försöka få till så vi kan komma för ett försök så fort som möjligt efter sommarstängningen (hon frågade om ville se om det gick innan men jag vill gärna vänta till efter). Någon som vet hur länge de brukar ha stäng på ett ungefär? Och hur funkar det när man gör FET? Jag kommer nog få ta femanest sa hon eftersom jag inte fått tillbaka min mens än, har dessutom väldigt sällan ägglossning. Vi har 4 embryon i frysen, hur gör de om det de tar fram inte överlever, tinar de ett annat då?

• jennyz

Har för mig att de stänger vid midsommar och öppnar i mitten av augusti, ungefär...

Jag har gjort både stimulerat och ostimulerat, när jag åt femanest så åt jag det ung en månad innan FET, innan gick jag på VUL som visade att kroppen svarat på medicinerna och inte tillverkat egna äggblåsor...sedan planerade de in en dag för FET. De tinar ett och ett tills något överlever och håller acceptabel kvalitet, om embryot tappar två celler (tror jag, i alla fall om det var fyracelligt i början) räknas det som sämre så då tinar de fler...

Spännande att köra igång igen!!! Jag kommer nog att känna mig ledsen i höst då en kompis ska ha barn, och sakna bebistiden, då jag vet att jag aldrig får fler barn... Hoppas det funkar för er direkt!!

• 3villbli4

Tack för svar. :) Jag hoppas att vi kan åka upp ganska på en gång när de öppnar efter sommaren. Ångrar lite att vi inte sa att vi ville åka upp innan de stänger. Men vi ska gifta oss i juli så känns ändå rätt att vänta till efter bröllopet ifall det skulle misslyckas.

Vi har 4 st, 3 5 dagars odlade och ett 6 dagars odlat så har ändå ganska stora förhoppningar att något av dem borde kunna tänkas bli ett syskon. :)

Jag förstår att det känns jätte trist att veta att du inte kan få fler barn. Man vill ju gärna kunna välja det själv. :(

• äralltupptaget

fråga, om man bara har ett i frysen, och det inte klarar sig, får man då göra ett försök till med äggplock osv gratis , eller kostar det då ?

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå