• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • jennyz

Ja vad gör man inte för de små liven...

Ger ni ersättning med flaska? Med första dottern gjorde vi det innan amningen Kim igång så hon tyckte mycket bättre om den... denna gång gick det dock bra trots flaska från start när jag låg på IVA... Hoppas det löser sig!

• Petto 83
    äralltupptaget skrev 2014-01-13 16:35:59 följande:

drömmer om ett barn - ja förlossningen giick hur lätt som helst. Tyckte inte värkarna var så farliga och var 7 cm öppen när jag kom in på förlossningen. Hade stannat hemma ett tag till om vi inte hade haft tid för ctg-kontoll
    Min man var med och vi hade jätteroligt på rummet , vilket han inte trodde -han trodde jag skulle bli rabiat och skrika och gråta, men jag verkar vara rätt smärttålig.
    Krystvärkarna var i 12 minuter och dom gjorde ont som satan, men 12 minuters smärta för ett litet barn kan jag LÄTT ta- närsomhelst!  :)

Har dock lite amningsproblem, hon vill inte suga. :( Mjölken har kommit igång men när jag ska amma henne så blir hon arg, skriker och gråter.. så har det varit från BB-tiden.
    Vi fick till oss att MAX amma 10 minuter ( om hon nu inte börjar suga ) och därefter ge ersättning istället då hon förbränner mer än vad hon får i sig.. Har skrivit till amningshjälpen men inte fått så bra svar om hur jag ska få henne att suga..
    Någon som har några tips ?
    Har försökt " ta henne" innan hon blir för hungrig.. så hon inte är så ivrig..alla möjliga amningsställningar.. avklätt " hud mot hud"  men nää... inget funkar.. :(

Kul att du har sån positiv upplevelse från förlossningen. Hade jag också :)

Har en bekant som hade liknande bekymmer med amningen och hon testade lite olika saker men det som funkade för henne var att "lätta på trycket" innan hon skulle amma. Sen kanske en amningsnapp el vad dom heter kan hjälpa i början. Vi provade med en sådan på barn4 och då fick han till det bättre sen nästa gång behövde han den inte. Hoppas det löser sig för er, blir ju lätt ett stressmoment om hon blir så upprörd
  • drömmer om ett barn

Petto 83: Hon är 10 veckor nu. Tänk att det kan vara så olika med sömnen.. har dock hört att det kan ändras från en dag till en annan så passar på att njuta av våra sovmorgnar så länge dom varar!

Jag har också fått myrkryp men enbart i höger ben när hon ammar höger bröst. Fick även jätteont i vänster hand några dagar efter förlossningen. Uppsökte vårdcentral för detta då det till slut blev problem med att bära pigan. Har gjort röntgen som inte visade något fel och var till ortopeden igår. Detta är tydligen inte ovanligt då man haft karpaltunnelsyndrom under graviditeten. Så nu är det stretching som gäller.

jennyz: Vad länge att vänta till 6 månader med smakportioner.. jag trodde det var 4 månader som gällde. Meddela gärna vad BVC har för rekommendationer.

VackerBlomma: Skönt att höra att du mår bra trots illamående. Åh, vad spännande med RUL snart, en riktig höjdpunkt i graviditeten!

Det är bara bra med oss allihopa. Känns helt otroligt att ens högsta dröm äntligen gick i uppfyllelse. Många glädjetårar har det blivit.. varje litet leende gör att man blir alldeles varm i hjärtat!

EEJ: Wow, vilket rekordlångt sovpass!

äralltupptaget: Det låter som en riktig drömförlossning! Inte dåligt att komma in och redan vara öppen så pass mycket, bra jobbat!

Har inga tips gällande amningen. Hoppas det löser sig för er snart, jobbigt när lillan blir ledsen varje gång det är matdags..

• jennyz

Var på BVC idag, det var även en läkare där så jag frågade om mina leder, de tyckte att det inte var någon fara, om det blev värre skulle jag boka tid på VC... Petto83: skriv gärna vad de säger till dig...
    Jag frågade om mat till Fanny, hon tyckte att jag gjorde rätt att ge henne gröt, hon ligger i nederkant på sin kurva, så hon behöver nog mer, och är trots allt 5,5 mån snart och vid sex mån behöver bebisen mer än ersättning...
    Så nu blir det gröt till middag ett tag sedan provar vi lite annat...
    Vaccination nr2 idag, usch vilken blick jag fick när de stack henne... hoppas vi slipper feber som hon fick förra vaccinationen!

• EEJ

Man måste ju få komma in ibland och visa upp underverket!

6 månader på kortet.

• Petto 83

EEJ: så söt liten kille :)

Har haft en låååång och omtumlande dag i dag. Har varit inlagd på barn2 idag med lillfis. Har gjort EEG och ultraljud på hans hjärna då han haft ryckningar/kramp som eskalerat på slutet. Men då det såg bra ut på proverna så fick vi veta att det inte är något farligt i alla fall och kunde då få åka hem men kommer att ha fortsatt kontakt med barn2. Känns skönt att det inte är epilepsi men dom kunde samtidigt inte förklara vad det beror på. Hade gärna mottagit en förklaring... Så blir det inte bättre så skulle det göras en större utredning. Håller tummarna att det inte blir något mer. Vi fick även kolla vikt och längd: 6375 g och 63.6 lång. Alla tyckte han var Såå stor för att vara född förtidigt oh jag kan bara hålla me. Min lillkille kommer ju vara 2 meter snart, snyft.

• jennyz

Oj vilken dag petto! Skönt att det såg bra ut, men jag förstår att ni skulle vilja ha svar...
    Ja vår tjej väger ung 5,5kg och är 61-62 cm...men hon är ju väldigt liten... Får se vad som händer nu när hon får mer mat...vill dock fortsätta amma så länge jag kan (typ 3- 4 mån till i alla fall, även om mängderna blir mindre då hon äter mat också, tycker att det är mysigt och smidigt!!

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå