• Anonym (vet inget)

Att ta fortsterbarn

Vad har de för krav? Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?
    Hur funkar de ekonomiskt, om man ska vara hemma med det barnet får man typ som föräldrapenning då?
    Eller ingenting?

Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet.

• Svar på tråden Att ta fortsterbarn
  • Anonym (vet inget)
    Anonym skrev 2013-03-01 11:51:33 följande:

Hm, precis, jag hade en depression och jag vet att det påverkade min familj.
    Och ändå var jag ytterst noga med att inte låta det gå ut över familjen, men dom märker ju att mamma är ledsen, inte mår bra och det påverkar dom förstås.
    Det går inte att låtsas och spela, det skiner igenom.    
    Jag har inte nämnt något om depression
  • Anonym
    Anonym (vet inget) skrev 2013-03-01 12:00:35 följande:
    Vad är det för "problem" du har då? 
  • Anonym (vet inget)
    Anonym skrev 2013-03-01 11:55:17 följande:

Är ju olika som skriver så vem ska ge sig ?
    'Du måste kunna ta de folk skriver utan se det som på hopp   

I början var det ju en och samma människa hela tiden, det kunde man läsa mellan raderna och det var den anonym jag menade. Självklart tar jag det folk skriver men inte när det är provocerande, då kan man sluta
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2013-03-01 11:56:27 följande:
    Jag har inte skrivit alla anonyma inlägg, det som du svarade på var mitt första här i tråden. Du skrev att du ville ha ett barn som passade er familj och då skrev jag att du ser det på fel sätt, det är er familj som ska passa barnet. 
    orka
  • Anonym
    Anonym (vet inget) skrev 2013-03-01 11:53:38 följande:
    Har också hört detta! Ett sådant fall!

Det är nog brist på fosterfamiljer och då tar man vad man får... bara det är bättre för barnen än att stanna i sina biologiska familjer... sedan som sagt går mycket att dölja, bara man kan prata för sig.

Handen på hjärtat... hur många familjer finns det som av ren medmänsklighet och kärlek till ALLA barn, skulle ta sig an någon annans barn helt utan någon som helst vinning på det? Ekonomiskt, saknaden av en dotter/son som man aldrig fick, lekkompisar till egna barn...

Jag tror tyvärr inte att det finns så många sådana människor... som BARA vill hjälpa.
    Men jag har väl tappat hoppet om mänskligheten... eller något!

Hur som... känner ni att ni vill bli fosterfamilj så ansök. Det finns personer som arbetar med att avgöra om ni är passande eller inte. Här på Familjeliv får du bara en massa personliga åsikter som spelar noll roll i  verkligheten.     

Lycka till!      
  • Jellybeanbaby
    Anonym (vet inget) skrev 2013-03-01 12:02:52 följande:
    I början var det ju en och samma människa hela tiden, det kunde man läsa mellan raderna och det var den anonym jag menade. Självklart tar jag det folk skriver men inte när det är provocerande, då kan man sluta
    Men snälla, på FL får man vara anonym, det är klart att det inte var samma person som skrev!
    orka
  • Anonym
    Anonym (vet inget) skrev 2013-03-01 12:00:35 följande:
    Nej, du har överhuvudtaget inte skrivit något om vad för psykiska problem du har.
    Varför kan du inte berätta, vad det är du lider av?
    Jag skrev om mig själv, inte dig.
    Men om jag går till mig själv, som ändå hade en relativt lindrig åkomma och ändå påverkade det familjen, så har jag svårt att se hur det inte skulle påverka.
    Barn är ju extremt känsliga inför sina föräldrars mående, dom märker varje skiftning, du kan inte dölja det.     
  • Anonym (vet inget)
    Anonym skrev 2013-03-01 11:56:27 följande:
    Jag har inte skrivit alla anonyma inlägg, det som du svarade på var mitt första här i tråden. Du skrev att du ville ha ett barn som passade er familj och då skrev jag att du ser det på fel sätt, det är er familj som ska passa barnet. 
    att barnet för att få det "så bra som möjligt" passade i vår familj men de barnen vi var och dras åldrar etc
  • Anonym (vet inget)
    Anna74a skrev 2013-03-01 12:00:22 följande:
    Jag träffade på en person som säkerligen hade odiagnostiserad adhd .
    Glad, rejäl, framåt och med mycket energi, hon hade fosterbarn med adhd.
    Kan tänka mig att hennes energi var till nytta i det fallet.
    Tack !
  • Anonym
    Anonym (vet inget) skrev 2013-03-01 12:02:52 följande:
    Jag var en av de som skrev i början, men bara ett inlägg, alla som inte väljer en signatur blir ju "anonyma". 
Svar på tråden Att ta fortsterbarn