• Anonym (vet inget)

    Att ta fortsterbarn

    Vad har de för krav? Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?
    Hur funkar de ekonomiskt, om man ska vara hemma med det barnet får man typ som föräldrapenning då?
    Eller ingenting?

    Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet.

  • Svar på tråden Att ta fortsterbarn
  • Anonym
    Anonym (Vill oxå..) skrev 2013-03-02 17:58:57 följande:
    Oj,nu när jag läser alla sidorna...

    Så jag undrar: vågar jag oxå ansöka om att bli familjehem? utan att bli idiotförklarad? det räcker med att skriva lite fel/otydlig på TS då blir man "dödsdömd"... Vågar jag berätta för er att jag är t.ex. döv.. skulle ni säga att jag skulle inte duga som en "fostermamma" för att jag är döv?

    Att TS skrev:
    "Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet."

    Hon kanske har "stora" barn och känner att hon har tid att ge tid till barnet. Det är vad TS nog menar att ha ett litet barn hemma igen.
    Personligen reagerade jag inte så mycket på att ts skrev att hon skulle tycka det var mysigt med ett fosterbarn, även om det fick mig att höja på ögonbrynen, men jag vet inte vad ts menar med ordet mysigt, så jag lät det passera.
    Däremot när ts skriver att hon har psykiska problem och sen vägrar att berätta om dom, då reagerar jag, vad är det som är så hemskt så hon inte ens törs skriva om det anonymt, då blir jag misstänksam.

    Att vara döv är inget som påverkar föräldraförmågan, psykisk sjukdom kan definitivt påverka föräldraförmågan och nedsätta den, och när det gäller just barn som blir omplacerade så är dom extra sköra, då bör man ställa extra höga krav på dom människorna som ska ta hand om dom barnen.
    Sen säger inte jag att ts inte är lämplig, för det vet inte jag, men jag blir skeptisk i synnerhet som hon mörkar.     
  • mejmej

    TS ingen här inne känner dig och vet vad du har för förutsättningar för detta så lyssna inte för mycket. Tycker absolut du skall kontakta de som har hand om fosterhemsplatser och diskutera detta med dem.

    Finns barn i många situationer som behöver ett fosterhem kortare eller längre tid. Glöm inte de barn som bara behöver en extra familj att tillbringa vissa helger eller liknade med för att avlasta föräldrarna av olika själ. 

  • Anonym (H)
    Anonym ((sic!)) skrev 2013-03-02 18:23:13 följande:
    Jag har vuxit upp med en mamma med psykiska problem.
    Att påstå att sådant in "märks" är naivt.

    Om problemen är av sådan art att de inte påverkar omgivningen, behöver man inte ens nämna det.
    För min del  kan jag inte tänka mig att det är lämpligt att "skaffa" fosterbarn om man har psykiska problem.

    Läser också T.S. sista mening och ryser.
    Men om man byter ut orden "ett litet barn" mot "en liten valp", blir det mera  realistiskt.
    Ja, det är ju synd att du genomlevt ett  trauma, men låt inte din personliga erfarenhet gå ut över resten av mänskligheten.

    Fortfarande så vet vi inte vad TS lider av, dumt att dra i stora spakar.

    Lustigt vad en dålig formulering kan leda till..
  • Anonym ((sic!))
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 18:33:42 följande:
    Ja, det är ju synd att du genomlevt ett  trauma, men låt inte din personliga erfarenhet gå ut över resten av mänskligheten.

    Fortfarande så vet vi inte vad TS lider av, dumt att dra i stora spakar.

    Lustigt vad en dålig formulering kan leda till..
    Du vill inte ta till dig att psykiska problem påverkar omgivningen?
    Det var - märkligt. Besynnerligt rent av.  Har du aldrig haft en närstående eller arbetskamrat eller vän med psykiska problem  (alltså sådana som förtjänar nämnas) ?

  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2013-03-02 18:30:09 följande:
    Personligen reagerade jag inte så mycket på att ts skrev att hon skulle tycka det var mysigt med ett fosterbarn, även om det fick mig att höja på ögonbrynen, men jag vet inte vad ts menar med ordet mysigt, så jag lät det passera.
    Däremot när ts skriver att hon har psykiska problem och sen vägrar att berätta om dom, då reagerar jag, vad är det som är så hemskt så hon inte ens törs skriva om det anonymt, då blir jag misstänksam.

    Att vara döv är inget som påverkar föräldraförmågan, psykisk sjukdom kan definitivt påverka föräldraförmågan och nedsätta den, och när det gäller just barn som blir omplacerade så är dom extra sköra, då bör man ställa extra höga krav på dom människorna som ska ta hand om dom barnen.
    Sen säger inte jag att ts inte är lämplig, för det vet inte jag, men jag blir skeptisk i synnerhet som hon mörkar.     
    Att behålla saker för sig själv är inte likställt med att mörka. Med tanke på hur mycket som redan lästs in i TS så har jag stor förståelse att hon inte har lust att dela mer.
  • Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2013-03-02 18:08:57 följande:
    Tyvärr måste jag hålla med det här inlägget.
    Tack du, då ska du veta att jag fått skit för det inlägget och fått förklara mig... Drömmer
    orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym (suck) skrev 2013-03-02 18:30:02 följande:
    Fast man "tar" inte små valpar heller. Vilket är vad ts uttryckt att hon vill göra, "ta" ett fosterbarn för att ha att mysa med.
    "ta ett fortsterbarn" - för att vara petnoga.
    orka
  • Jellybeanbaby
    Anonym ((sic!)) skrev 2013-03-02 18:23:13 följande:
    Jag har vuxit upp med en mamma med psykiska problem.
    Att påstå att sådant in "märks" är naivt.

    Om problemen är av sådan art att de inte påverkar omgivningen, behöver man inte ens nämna det.
    För min del  kan jag inte tänka mig att det är lämpligt att "skaffa" fosterbarn om man har psykiska problem.

    Läser också T.S. sista mening och ryser.
    Men om man byter ut orden "ett litet barn" mot "en liten valp", blir det mera  realistiskt.
    orka
  • Anonym (tips)

    Om du ringer din kommun och frågar, lär du få väldigt mycket bättre info än här.

  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 19:19:31 följande:
    Att behålla saker för sig själv är inte likställt med att mörka. Med tanke på hur mycket som redan lästs in i TS så har jag stor förståelse att hon inte har lust att dela mer.

    Det  är ts val förstås, men av det följer att spekulationer och misstänksamhet startar.
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2013-03-02 19:30:28 följande:

    Det  är ts val förstås, men av det följer att spekulationer och misstänksamhet startar.
    Nyfikenhet skulle jag kalla det för.
  • Anonym
    mejmej skrev 2013-03-02 18:32:40 följande:
    TS ingen här inne känner dig och vet vad du har för förutsättningar för detta så lyssna inte för mycket. Tycker absolut du skall kontakta de som har hand om fosterhemsplatser och diskutera detta med dem.

    Finns barn i många situationer som behöver ett fosterhem kortare eller längre tid. Glöm inte de barn som bara behöver en extra familj att tillbringa vissa helger eller liknade med för att avlasta föräldrarna av olika själ. 
    TS - om du fortfarande läser tråden (själv gav jag upp efter en sida) hoppas jag att du inte tar det som skrivs personligt. Som sagt, ingen här känner dig och det som du (kanske) har skrivit i all hast har nu plockats isär och analyserats så ofördelaktigt som det bara går. Flört

    Strunta i den här tråden och ta kontakt med din kommun. De kan ge dig all den information du behöver och skulle du välja att gå vidare med en utredning kommer de att göra en djupgående bedömning av din förmåga och lämplighet att ta emot barn i ert hem.

    Lycka till!
  • Millsy

    Det är klart man får vara med och påverka vilken "typ" av barn som kommer till ens familj. Vi tex har mindre barn själva och känner att det är bättre för våra barn, oss själva och den som kommer in i familjen att det inte är samma behov man ska täcka. Tonåringen har tex inte samma behov av närhet som våra små barn och det upplevs inte som konkurrens på det sättet.
    Vi har uttryckligen sagt till våra soctanter att vi känner att vi inte passar för att ta in små barn... Dom tycker det är bra att vi har den självinsikten och inte tar på oss "för mycket" .

  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 19:37:45 följande:
    Nyfikenhet skulle jag kalla det för.
    Kalla det vad du vill, effekten blir densamma.
  • Anonym

    jag hoppas att det inte är sådan brist på familjehem, att du beviljas att bli en! Man skall vara frisk både fysiskt och psykiskt , tycker jag! Det är otroligt påfrestande att ta sig an en annans barn, som dessutom oftast har några trauman att bearbeta!

Svar på tråden Att ta fortsterbarn