• Anonym (vet inget)

Att ta fortsterbarn

Vad har de för krav? Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?
    Hur funkar de ekonomiskt, om man ska vara hemma med det barnet får man typ som föräldrapenning då?
    Eller ingenting?

Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet.

• Svar på tråden Att ta fortsterbarn
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-01 13:22:33 följande:
    Vi började bår utredning i höstas och de första frågorna vi ficl var om vi själva hade kontakt med soc om vi hade psykiska problem eller var hos kfm detta var 3 saker som inte fick vara med på "meritlistan"
    Ja, de begär även in registerutdrag från polisen, socialen, FK och från KFM...man får inte ha något sånt i bagaget..
  • Lilje
    Anonym (suck) skrev 2013-03-01 13:22:54 följande:
    Word! Fruktansvärt att tro att man kan skaffa ett fosterbarn bara för att ha något att gulla med. 
    Man blir ju lite mörkrädd för vad dom här barnen kommer gå genom.  Här vill man endast ha något litet och gulligt man kan ta hand om, som passar in i familjen, annars får barnet slussas vidare?  Känns ju jättebra för ett redan traumatiserad barn att få höra "tyvärr, du passar inte in med mina egna barn och våra vanor, så du får nog åka någon annan stans".
  • Maddiogora
    Anonym skrev 2013-03-01 12:03:24 följande:
    Det är nog brist på fosterfamiljer och då tar man vad man får... bara det är bättre för barnen än att stanna i sina biologiska familjer... sedan som sagt går mycket att dölja, bara man kan prata för sig. Handen på hjärtat... hur många familjer finns det som av ren medmänsklighet och kärlek till ALLA barn, skulle ta sig an någon annans barn helt utan någon som helst vinning på det? Ekonomiskt, saknaden av en dotter/son som man aldrig fick, lekkompisar till egna barn... Jag tror tyvärr inte att det finns så många sådana människor... som BARA vill hjälpa. Men jag har väl tappat hoppet om mänskligheten... eller något! Hur som... känner ni att ni vill bli fosterfamilj så ansök. Det finns personer som arbetar med att avgöra om ni är passande eller inte. Här på Familjeliv får du bara en massa personliga åsikter som spelar noll roll i  verkligheten.      Lycka till!      

Anonym skrev 2013-03-01 12:03:24 följande:
    Det är nog brist på fosterfamiljer och då tar man vad man får... bara det är bättre för barnen än att stanna i sina biologiska familjer... sedan som sagt går mycket att dölja, bara man kan prata för sig. Handen på hjärtat... hur många familjer finns det som av ren medmänsklighet och kärlek till ALLA barn, skulle ta sig an någon annans barn helt utan någon som helst vinning på det? Ekonomiskt, saknaden av en dotter/son som man aldrig fick, lekkompisar till egna barn... Jag tror tyvärr inte att det finns så många sådana människor... som BARA vill hjälpa. Men jag har väl tappat hoppet om mänskligheten... eller något! Hur som... känner ni att ni vill bli fosterfamilj så ansök. Det finns personer som arbetar med att avgöra om ni är passande eller inte. Här på Familjeliv får du bara en massa personliga åsikter som spelar noll roll i  verkligheten.      Lycka till!      

Kalla mig naiv men jag tror det finns.......
  • Jellybeanbaby
    Lilje skrev 2013-03-01 13:28:30 följande:
    Man blir ju lite mörkrädd för vad dom här barnen kommer gå genom.  Här vill man endast ha något litet och gulligt man kan ta hand om, som passar in i familjen, annars får barnet slussas vidare?  Känns ju jättebra för ett redan traumatiserad barn att få höra "tyvärr, du passar inte in med mina egna barn och våra vanor, så du får nog åka någon annan stans".
    Precis.
    Telefonsamtal:
    -Hej jo nu har vårt lilla fosterbarn blivit gammalt, och kaxar till sig och är inte så litet och rart längre. Kan vi få byta ut mot en gullig liten sak att få hålla i?
    orka
  • KimPossible

Jag får ont i magen av sådana här trådar. De dyker ju upp ibland här, de som vill bli familjehem av olika anledningar. Antingen för att de inte har lust att jobba och tycker det verkar vara en bra inkomstkälla, för att "små barn är så söta" eller tom för att de själva blivit fråntagna vårdnaden av sina egna barn! Jo, det sista finns det en tråd om här på FL. Man tar sig för pannan.

Jag som har närstående som vuxit upp i (som det hette då) fosterhem, och som även i två fall blivit tillerkända ersättning från staten för sina upplevelser, vet hur detta kan prägla livet och ställa till ett helvete för barnen.

Det är inga leksaker vi pratar om! Inte heller några husdjur.

Jag kommer aldrig att förstå hur man tänker när man tror att "fosterbarn" är något man kan och får "skaffa" för att det passar en själv.  

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Anonym (Hmmm)

Varför är det alltid så negativa diskutioner kring familjehem ? Var skall barnen vara då ? Här inne på forumet ser alla bekymmer med alla placerade barn , ingen kan ta hand om dem av rätta orsaker , folk byter ut dem som trosor på morgonen ?!?!? Alla är olämpliga som familjehem och gudbevars , skall man jobba 24 timmar om dygnet med att ta hand om någon annans barn , skall man inte ha en krona för det , inte tro att man kan stjäla någon annans barn , och absolut inte ha några krav utan !?!?! Fattar inte skall man ta tillbaka tillämpning på barnhem då eller ????

• Anonym (Hmmm)
    KimPossible skrev 2013-03-01 13:54:09 följande:
    Jag får ont i magen av sådana här trådar. De dyker ju upp ibland här, de som vill bli familjehem av olika anledningar. Antingen för att de inte har lust att jobba och tycker det verkar vara en bra inkomstkälla, för att "små barn är så söta" eller tom för att de själva blivit fråntagna vårdnaden av sina egna barn! Jo, det sista finns det en tråd om här på FL. Man tar sig för pannan. Jag som har närstående som vuxit upp i (som det hette då) fosterhem, och som även i två fall blivit tillerkända ersättning från staten för sina upplevelser, vet hur detta kan prägla livet och ställa till ett helvete för barnen. Det är inga leksaker vi pratar om! Inte heller några husdjur. Jag kommer aldrig att förstå hur man tänker när man tror att "fosterbarn" är något man kan och får "skaffa" för att det passar en själv.  
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.

Kan hålla med om att det verkar vara många som inte har de rätta förutsättningarna ...... Men klart det måste matchas med familjen de skall bo med något annat vore ju orimligt både för bar och familjen ?
  • taquine
    Lilje skrev 2013-03-01 13:20:30 följande:
    Ahmen.  Skaffa en hund istället.  Et fosterbarn är nog inget för er.

Håller med att fosterbarn inte är vad TS ska ägna sig åt , men en hund är inte heller alltid liten och mysig ,utan en levande varelse och ingen leksak man bara skaffar
  • Maddiogora
    taquine skrev 2013-03-01 14:01:13 följande:
    Håller med att fosterbarn inte är vad TS ska ägna sig åt , men en hund är inte heller alltid liten och mysig ,utan en levande varelse och ingen leksak man bara skaffar

taquine skrev 2013-03-01 14:01:13 följande:

• Lilje
    Anonym (Hmmm) skrev 2013-03-01 13:57:01 följande:
    Varför är det alltid så negativa diskutioner kring familjehem ? Var skall barnen vara då ? Här inne på forumet ser alla bekymmer med alla placerade barn , ingen kan ta hand om dem av rätta orsaker , folk byter ut dem som trosor på morgonen ?!?!? Alla är olämpliga som familjehem och gudbevars , skall man jobba 24 timmar om dygnet med att ta hand om någon annans barn , skall man inte ha en krona för det , inte tro att man kan stjäla någon annans barn , och absolut inte ha några krav utan !?!?! Fattar inte skall man ta tillbaka tillämpning på barnhem då eller ????
    Vet inte hur det var i andra trådar, men i just den här är det ju tydligt att det är just en hundvalp eller kanin TS vill ha, inte ett fosterbarn med särskilda behov...
Svar på tråden Att ta fortsterbarn