• Anonym (vet inget)

Att ta fortsterbarn

Vad har de för krav? Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?
    Hur funkar de ekonomiskt, om man ska vara hemma med det barnet får man typ som föräldrapenning då?
    Eller ingenting?

Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet.

• Svar på tråden Att ta fortsterbarn
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:18:06 följande:
    Du vet att de flesta någon gång drabas av psykisk ohälsa och att det kan yttra sig på på många olika sätt. Jag ska hjälpa dig att bredda dina kunskaper lite trots att du egentligen inte förtjänar det p.g.a orden 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 och 13 i din sista mening.

Psykiska problem kan tex omfatta generell ångest. Något som överhuvudtaget inte behöver straffa någon mer än den drabbade.
    Psykiska problem kan också vara så omfattande att man inte klarar av att ta hand om sig själv, men i sådana fall så tror jag knappast att man vill ta sig an ett fosterbarn.
    Bra. Det verkar helt otroligt att människor med vår utbildning samt informationssamhälle inte har mer förståelse för hur människor fungerar.
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (Hmmm) skrev 2013-03-01 13:57:01 följande:
    Varför är det alltid så negativa diskutioner kring familjehem ? Var skall barnen vara då ? Här inne på forumet ser alla bekymmer med alla placerade barn , ingen kan ta hand om dem av rätta orsaker , folk byter ut dem som trosor på morgonen ?!?!? Alla är olämpliga som familjehem och gudbevars , skall man jobba 24 timmar om dygnet med att ta hand om någon annans barn , skall man inte ha en krona för det , inte tro att man kan stjäla någon annans barn , och absolut inte ha några krav utan !?!?! Fattar inte skall man ta tillbaka tillämpning på barnhem då eller ????
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:21:55 följande:
    Du kanske behöver svepa med ögonen över TS en extra gång?

Du kanske ser att där förekommer ord som trygghet, må bra och ta hand om.
  • Anonym (Har varit)
    titti81 skrev 2013-03-01 16:31:56 följande:
    Som familjehem är det extra viktigt att alla i familjen är i psykisk balans. 
    Barnen som kommer mår inte bra. Det kan finnas beslut om umgänge med bio föräldrar som är otroligt påfrestande.
    Min pappa är indragen i en rättprocess efter att han och hans fru hade jourhemsbarn ett tag. Mamman har trackaserat och mordhotat dom och den familj som barnen sen skulle bo permanent hos. Så man måsta vara oerhört stark psykiskt för att fixa det. 
    Som jourhem kan jag hålla med om det.Som familjehem håller jag inte med.

Jag har varit jourhem i många år till just tonåringar. Aldrig blivit hotad av föräldrar.  

Då pratar vi där barnen i flera fall blivit tvångsplacerade. Föräldrar har varit alkoholister, misshandlare, knarkare, mördare. 
  • titti81
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 16:40:28 följande:
    Som jourhem kan jag hålla med om det.Som familjehem håller jag inte med.

Jag har varit jourhem i många år till just tonåringar. Aldrig blivit hotad av föräldrar.  

Då pratar vi där barnen i flera fall blivit tvångsplacerade. Föräldrar har varit alkoholister, misshandlare, knarkare, mördare. 
    Det här handlade om 2 barn 4&6 år de var tvångsomhändertagna, med en mamma som är alkoholist och narkoman. 
    Det tänkta familjehemmet är barnens moster och hon gav upp efter 4 månader. Barnen är idag flyttade till en annan kommun.  
  • Jellybeanbaby
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 16:36:02 följande:
    Bra. Det verkar helt otroligt att människor med vår utbildning samt informationssamhälle inte har mer förståelse för hur människor fungerar.
    Personen misstolkade mig nåt så in i helvete. Vad jag försökte säga något mellan raderna var att det antagligen INTE handlade om en simpel ångest eller en vanlig depression här, utan antagligen något av allvarligare art.
    orka
  • Anonym

Det blir ju svårt när ts vill ha svar på om hennes psykiska tillstånd kan förhindra att hon får bli fosterförälder, när hon samtidigt vägrar ge nån information om sin psykiska hälsostatus.
    Hur ska man då kunna göra nån form av bedömning och svara ts på det hon vill ha svar på.
    Det går inte ihop.   

• Anonym
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 16:36:02 följande:
    Lite svårt att veta hur just ts fungerar eftersom hon uppenbarligen inte vill uppge vilka hennes "psykiska problem " är...
  • Anonym (Har varit)
    Anonym skrev 2013-03-01 16:56:34 följande:
    Det blir ju svårt när ts vill ha svar på om hennes psykiska tillstånd kan förhindra att hon får bli fosterförälder, när hon samtidigt vägrar ge nån information om sin psykiska hälsostatus.
    Hur ska man då kunna göra nån form av bedömning och svara ts på det hon vill ha svar på.
    Det går inte ihop.   
    Ts skriver att hon inte har någon depression i den formen av psykisk störning. Ts får väl helt enkelt kontakta kommunen  sin egen eller någon annan för en utredning. 

Tycker att det är ovanligt många påhopp på henne. 
  • Anonym
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-01 17:03:37 följande:
    Ts skriver att hon inte har någon depression i den formen av psykisk störning. Ts får väl helt enkelt kontakta kommunen  sin egen eller någon annan för en utredning. 

Tycker att det är ovanligt många påhopp på henne. 
    Jag kan förstå om hon inte vill prata om sina psykiska sjukdom på ett öppet forum, men då ska hon ju inte heller ställa en fråga som handlar om just hennes psykiska sjukdom.
    Hur i hela friden ska vi kunna bedöma om hon kommer få vara familjehem trots hennes psykiska sjukdom, om hon inte talar om vad den består av.

Svar på tråden Att ta fortsterbarn