MaaxMaax skrev 2013-03-01 21:33:18 följande:
TS, jag har inte läst hela tråden, men har ett par funderingar.
För det första, vad är det för psykiska problem du har? Sådant påverkar nämligen en utredning.
För det andra, hur gamla är dina egna barn?
För det tredje, hur väl insatt är du i det här med familjehem och fosterbarn? Förstår du vad det kan innebära? Låt mig måla upp diverse scenarion som du kan hamna i.
Barnet kan vara extremt utåtagerande, hyparaktiv, aggresiv och svårkontaktbar. Kanske vägrar hen att se dig i ögonen eller tala med dig. Kanske får hen panik av närhet och kroppskontakt. I värsta fall kan hen skada sig själv och sin omgivning. Kanske dröjer diagnosutredningar och beslut om eventuell medicinering.
Barnet är extremt negativt till allt du/ni säger och föreslår. Vill inte göra något, vill inte, vill inte, vill inte. Föredrar kanske att sitta i sitt rum och stirra in i en vägg. Allt ni säger är fel. MAten, huset, familjen.. Kanske matvägrar barnet, kräks upp maten hen får i sig, kissar i sängen, stjäl... Barnets enda uttryckta vilja är att komma hem till mamma igen, var är mamma? när kommer mamma? Jag vill hem! Jag hatar er! Allt detta medan det enda du vet är att det inte är möjligt, för mamman ligger kanske utslagen i någon pundarkvart någonstans, eller har inte hörts av på flera månader.
Barnet kanske är helt okej, supergullig, social och verkar trivas bra, men den biologiska familjen är helt rabiat, ringer flera gånger per dag och kräver att få tala med barnet, eller kastar ur sig sin ilska och frustration på dig, eller hotar med att säga till soc att ni inte sköter om barnet, att ni har hotat dem, att ni får barnet att hata dem, osv.
Det krävs mycket för att kunna hantera olika situationer som kan uppstå. Barn placeras ju i familjehem för att något i deras liv inte fungerar. Detta något försvinner inte spårlöst så fort barnet stiger över tröskeln till familjehemmet. Är du redo för något sådant?
Så sant - det är inte mysigt att ta hand om ett barn. Det är ett arbete.