• Anonym (vet inget)

Att ta fortsterbarn

Vad har de för krav? Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?
    Hur funkar de ekonomiskt, om man ska vara hemma med det barnet får man typ som föräldrapenning då?
    Eller ingenting?

Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet.

• Svar på tråden Att ta fortsterbarn
  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:37:19 följande:
    Det är få förunnat att vara och leva fläckfria liv. Det krävs självinsikt för att förstå en sådan sak.
    Så man saknar självinsikt om man har psykisk ohälsa??
  • Anonym (H)
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 14:34:28 följande:
    Anonym (H) kan det kanske vara så att jag bara är lite bättre att läsa mellan raderna än du är och att jag därmed förstår att problemet sträcker sig vida förbi vanlig ångest? Nu ska vi inte grotta ner oss i detta. Men att säga att jag inte har förståelse eller respekt för folk med depressioner är helt fel ute. Jag har minst två bekanta som drabbats och som jag försökt vara stödperson/vän åt så pass mycket som jag själv orkat. Samt att jag själv varit "under isen" själv under en jobbig period av mitt liv.
    Så du har utläst ur TS att det rör sig om depression?

Eftersom du inte känner mig så kan du ej heller veta vad du är bättre eller sämre på än mig så lägg ned sådant spåneri tack.

• Anonym (H)
    Anonym skrev 2013-03-01 14:39:57 följande:
    Så man saknar självinsikt om man har psykisk ohälsa??
    Vart fick du det ifrån?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-01 14:21:27 följande:
    Så om någon har det så märks det inte alls menar du? Det påverkar ingen annan än personen själv och den kan leva ett helt vanligt liv?
    Jag tror att det alltid märks, även om personen själv inte kan/vill se det. 
  • Lisa med barn
    Anonym (vet inget) skrev 2013-03-01 12:07:47 följande:
    verkar som många här har fördomar när det gäller psykiskt mående, alla verkar tro att man är psykiskt störd och psykiskt sjuk för att man inte mår hundra psykiskt!

Förutsättningen för ett tryggt hem är psykiskt välmående föräldrar. Om du inte "mår hundra psykiskt" så är du inte heller lämpad att ta emot fosterbarn. Dessutom får jag intryck av att du mest är intresserad av den ekonomiska ersättningen.
  • Jellybeanbaby
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:43:06 följande:
    Så du har utläst ur TS att det rör sig om depression?

Eftersom du inte känner mig så kan du ej heller veta vad du är bättre eller sämre på än mig så lägg ned sådant spåneri tack.

tvärtom, min vän. tvärtom.
    orka
  • Anonym (fosterbarn)

Har bott på fosterhem och mår illa av TS inlägg! Mår du inte bra psykiskt ska du inte ta emot fosterbarn! Jag bodde hos en sån familj som precis som du mest var intresserade av ersättningen. De var inte snälla mot mig. Det har gått 25 år men jag mår fortfarande dåligt av det.

• Anonym (D)

Om ni känner för att öppna ert hem och era hjärtan för en ung människa i stort behov av stöd så tycker jag att ni ska ansöka om att bli familjehem. Men känner ni bara en längtan efter en liten gullunge så är det nog inte rätt för er.

Som några redan varit inne på så kan det vara en bra början att vara stödfamilj en helg i månaden, för att känna på hur det är att ha hand om någon annans barn. Det finns väldigt många hårt kämpande föräldrar som behöver avlastning utan att för den skull helt lämna bort sitt barn.

• titti81

Som familjehem är det extra viktigt att alla i familjen är i psykisk balans. 
    Barnen som kommer mår inte bra. Det kan finnas beslut om umgänge med bio föräldrar som är otroligt påfrestande.
    Min pappa är indragen i en rättprocess efter att han och hans fru hade jourhemsbarn ett tag. Mamman har trackaserat och mordhotat dom och den familj som barnen sen skulle bo permanent hos. Så man måsta vara oerhört stark psykiskt för att fixa det. 

Svar på tråden Att ta fortsterbarn