• Anonym (vet inget)

Att ta fortsterbarn

Vad har de för krav? Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?
    Hur funkar de ekonomiskt, om man ska vara hemma med det barnet får man typ som föräldrapenning då?
    Eller ingenting?

Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet.

• Svar på tråden Att ta fortsterbarn
  • Lilje
    taquine skrev 2013-03-01 14:01:13 följande:

Håller med att fosterbarn inte är vad TS ska ägna sig åt , men en hund är inte heller alltid liten och mysig ,utan en levande varelse och ingen leksak man bara skaffar
    Sant, men chansen är ju litet större att det här kommer ända bra.  Ett marsvin då?  Glad
  • KimPossible
    Anonym (Hmmm) skrev 2013-03-01 14:00:35 följande:

Kan hålla med om att det verkar vara många som inte har de rätta förutsättningarna ...... Men klart det måste matchas med familjen de skall bo med något annat vore ju orimligt både för bar och familjen ?
    Absolut, det är väl självklart. 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Anonym (Hmmm)
    Lilje skrev 2013-03-01 14:07:16 följande:
    Vet inte hur det var i andra trådar, men i just den här är det ju tydligt att det är just en hundvalp eller kanin TS vill ha, inte ett fosterbarn med särskilda behov...

Ja jag hamnade nog lite off topic....
  • Anonym (H)
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 11:50:04 följande:
    Pga orden 6, 7, 8 och 9 i din trådstart så tycker jag du inte ska ta dig an fosterbarn.
    Fosterbarn kan vara barn med multiproblem t ex knark, självskada, anorexi etc. Eller multidiagnoser.
    De måste ha jagstarka människor omkring sig med rejält kontaktnät.

Det låter som att ni borde skaffa en katt istället, på sin höjd.
    Du vet att de flesta någon gång drabas av psykisk ohälsa och att det kan yttra sig på på många olika sätt. Jag ska hjälpa dig att bredda dina kunskaper lite trots att du egentligen inte förtjänar det p.g.a orden 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 och 13 i din sista mening.

Psykiska problem kan tex omfatta generell ångest. Något som överhuvudtaget inte behöver straffa någon mer än den drabbade.
    Psykiska problem kan också vara så omfattande att man inte klarar av att ta hand om sig själv, men i sådana fall så tror jag knappast att man vill ta sig an ett fosterbarn.
  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:18:06 följande:
    Du vet att de flesta någon gång drabas av psykisk ohälsa och att det kan yttra sig på på många olika sätt. Jag ska hjälpa dig att bredda dina kunskaper lite trots att du egentligen inte förtjänar det p.g.a orden 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 och 13 i din sista mening.

Psykiska problem kan tex omfatta generell ångest. Något som överhuvudtaget inte behöver straffa någon mer än den drabbade.
    Psykiska problem kan också vara så omfattande att man inte klarar av att ta hand om sig själv, men i sådana fall så tror jag knappast att man vill ta sig an ett fosterbarn.
    Så om någon har det så märks det inte alls menar du? Det påverkar ingen annan än personen själv och den kan leva ett helt vanligt liv?
  • Anonym (H)
    KimPossible skrev 2013-03-01 13:54:09 följande:
    Jag får ont i magen av sådana här trådar. De dyker ju upp ibland här, de som vill bli familjehem av olika anledningar. Antingen för att de inte har lust att jobba och tycker det verkar vara en bra inkomstkälla, för att "små barn är så söta" eller tom för att de själva blivit fråntagna vårdnaden av sina egna barn! Jo, det sista finns det en tråd om här på FL. Man tar sig för pannan.

Jag som har närstående som vuxit upp i (som det hette då) fosterhem, och som även i två fall blivit tillerkända ersättning från staten för sina upplevelser, vet hur detta kan prägla livet och ställa till ett helvete för barnen.

Det är inga leksaker vi pratar om! Inte heller några husdjur.

Jag kommer aldrig att förstå hur man tänker när man tror att "fosterbarn" är något man kan och får "skaffa" för att det passar en själv.  
    Du kanske behöver svepa med ögonen över TS en extra gång?

Du kanske ser att där förekommer ord som trygghet, må bra och ta hand om.
  • Jellybeanbaby
    KimPossible skrev 2013-03-01 13:54:09 följande:
    Jag får ont i magen av sådana här trådar. De dyker ju upp ibland här, de som vill bli familjehem av olika anledningar. Antingen för att de inte har lust att jobba och tycker det verkar vara en bra inkomstkälla, för att "små barn är så söta" eller tom för att de själva blivit fråntagna vårdnaden av sina egna barn! Jo, det sista finns det en tråd om här på FL. Man tar sig för pannan.

Jag som har närstående som vuxit upp i (som det hette då) fosterhem, och som även i två fall blivit tillerkända ersättning från staten för sina upplevelser, vet hur detta kan prägla livet och ställa till ett helvete för barnen.

Det är inga leksaker vi pratar om! Inte heller några husdjur.

Jag kommer aldrig att förstå hur man tänker när man tror att "fosterbarn" är något man kan och får "skaffa" för att det passar en själv.  
    Nu kommer jag med en klyscha, men... håller med! Bra skrivet.
    orka
  • KimPossible
    Anonym (H) skrev 2013-03-01 14:21:55 följande:
    Du kanske behöver svepa med ögonen över TS en extra gång?

Du kanske ser att där förekommer ord som trygghet, må bra och ta hand om.
    Jaha? Vad säger det om Ts förmåga att ge just det? Inget. Vad säger det om hur Ts barn har det? Inget, det är knappast deras egna ord.

Jag säger inte att hon _inte_ har förmåga att ge trygghet och ta hand om barn och få dem att må bra, men det finns heller inget som garanterar detta.

Jag vänder mig emot (liksom fler i tråden) sättet att skriva på. Dessutom påtalar jag något som verkar vara väldigt vanligt i dessa sammanhang, nämligen att många tror att dessa barn är något man kan "skaffa" för sin egen skull, för att det är mysigt eller för ekonomisk vinning. Vilket är rätt gräsligt. Tycker jag.
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Jellybeanbaby

Anonym (H) kan det kanske vara så att jag bara är lite bättre att läsa mellan raderna än du är och att jag därmed förstår att problemet sträcker sig vida förbi vanlig ångest? Nu ska vi inte grotta ner oss i detta. Men att säga att jag inte har förståelse eller respekt för folk med depressioner är helt fel ute. Jag har minst två bekanta som drabbats och som jag försökt vara stödperson/vän åt så pass mycket som jag själv orkat. Samt att jag själv varit "under isen" själv under en jobbig period av mitt liv.

orka
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2013-03-01 14:21:27 följande:
    Så om någon har det så märks det inte alls menar du? Det påverkar ingen annan än personen själv och den kan leva ett helt vanligt liv?
    Det är få förunnat att vara och leva fläckfria liv. Det krävs självinsikt för att förstå en sådan sak.
Svar på tråden Att ta fortsterbarn