• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Langtaefterdig
    Kajsabet skrev 2013-09-26 11:25:59 följande:

Langtaefterdig: hur går det för er och den lilla kämpen? Kommer han att få stanna i magen eller vill de ta ut honom tidigare? Tänker en massa på er!

Hej! Det går just nu väldigt bra. Eller ja, så bra som de kan gå. Är fortfarande en berg-och-dal-bana och vi får olika bud varje läkarbesök. Vi var där i tisdags och då rörde han fingrarna tydligt på onds armen. Vilket är toppen! Nu är måtten höger-32mm och vänster-29mm. Så de skiljer inte mkt. Lillen kommer opereras, men nu vill ortopeden vänta 1-2 med op så lillen hinner stabilisera sig. Om det inte händer något akut. Så först kommer dom göra en snitt längst hela underarmen och tömma på vätska... Sen ska handen opereras. Men dom kan inte säga mer förrän han är ute.

För tillfället vill dom ha kvar lillen i magen tills han är fullgången, eftersom att handen & armen sett så bra ut den senaste veckan. Däremot diskuteras det om att sätta igång mig när lillen är fullgången (vecka 38-39) för att försäkras om att han inte kommer på helgen eller natten. Det är viktigt att ord personal jobbar och att "mitt" fl team är väl medvetna om våra svårigheter.

Så ser läget ut just nu lillen är nu ruckbar också. Han är på g ner ordentligt :D
  • ceke
    Langtaefterdig skrev 2013-09-26 15:52:50 följande:
    Hej! Det går just nu väldigt bra. Eller ja, så bra som de kan gå. Är fortfarande en berg-och-dal-bana och vi får olika bud varje läkarbesök. Vi var där i tisdags och då rörde han fingrarna tydligt på onds armen. Vilket är toppen! Nu är måtten höger-32mm och vänster-29mm. Så de skiljer inte mkt. Lillen kommer opereras, men nu vill ortopeden vänta 1-2 med op så lillen hinner stabilisera sig. Om det inte händer något akut. Så först kommer dom göra en snitt längst hela underarmen och tömma på vätska... Sen ska handen opereras. Men dom kan inte säga mer förrän han är ute.

För tillfället vill dom ha kvar lillen i magen tills han är fullgången, eftersom att handen & armen sett så bra ut den senaste veckan. Däremot diskuteras det om att sätta igång mig när lillen är fullgången (vecka 38-39) för att försäkras om att han inte kommer på helgen eller natten. Det är viktigt att ord personal jobbar och att "mitt" fl team är väl medvetna om våra svårigheter.

Så ser läget ut just nu lillen är nu ruckbar också. Han är på g ner ordentligt :D
    Åh, men låter ju väldigt bra ändå! och skönt att de har en plan för er!

Jag var ju till bm idag och det blev ett jättebra besök. Gillar ju min bm. Jag insåg nog även att jag är lite mer slutkörd än vad jag tror för det blev ett känslosamt besök när vi både pratade om mina foglossningar, min vilja att va en fungerande mamma åt Ville, vilja att kunna jobba, svårigheter att sova, stress över vikten och oro över att liten ligger med huvudet uppåt. Hon uppmanade mig mer eller mindre att verkligen överväga att försöka få en sjukskrivning då hon, som hon inte ofta ser någon som går så illa som jag gör nu och då är det ändå relativt ok idag, samt att jag inte kan sova ordentligt både pga foglossningar och Vena Cava syndromet. Sen sa hon åt mig att sluta oroa mig för vikten, att börja tänka på mig själv och mitt välmående. Sen kikade hon med ultraljud för att se hur liten ligger och han ligger med huvudet nedåt Skönt att se! Förstår bara inte varför jag känner sparkarna nedåt och hickan uppåt! Eller så har han kanske vänt på sig inatt/idag... Skit samma, skönt att se! Samt att hon sa att hon gärna checkar igen även nästa gång så jag slipper oroa mig för åtminstone en sak

Från och med måndag ska det stå som heltid i systemet på jobbet... och i o f sig har jag mycket att göra de närmaste två veckorna och det tar emot att sjukskriva mig... men jag ska verkligen börja överväga det alternativet... Åtminstone till 25 eller 50 %,,,, Nåja.. vi får se!  
  • greeneyes

Langtaefterdig: men åh vad härligt att höra, låter ju bra givet omständigheterna med lillen!

Ceke: vilken förståndig BM, jag hoppas verkligen att du lyssnar på henne så att du orkar ta hand om bebis sen också. Jag vill bara banka in lite vett i din skalle - se till att bli sjukskriven iaf 50% nu!!!

• ceke
    greeneyes skrev 2013-09-26 19:25:49 följande:
    Langtaefterdig: men åh vad härligt att höra, låter ju bra givet omständigheterna med lillen!

Ceke: vilken förståndig BM, jag hoppas verkligen att du lyssnar på henne så att du orkar ta hand om bebis sen också. Jag vill bara banka in lite vett i din skalle - se till att bli sjukskriven iaf 50% nu!!!
    Ja... ska som sagt överväga det! Har en tid till sjukgymnast nästa fredag och ska ge det ett försök tror jag, innan jag tar kontakt med läkare, men om inte det hjälper nåt med akupunktur så bokar jag läkartid....
  • greeneyes
    ceke skrev 2013-09-26 19:48:05 följande:
    smile1.gif Ja... ska som sagt överväga det! Har en tid till sjukgymnast nästa fredag och ska ge det ett försök tror jag, innan jag tar kontakt med läkare, men om inte det hjälper nåt med akupunktur så bokar jag läkartid....
    Nej nej, nu kommer du inte undan boka en läkartid nu som du kan avboka om du mår bättre tycker jag!
  • ceke
    greeneyes skrev 2013-09-26 19:52:23 följande:
    Nej nej, nu kommer du inte undan boka en läkartid nu som du kan avboka om du mår bättre tycker jag!
    Haha... ne... kommer nog vänta in en vecka till... Självklart är det lite beroende av hur det funkar med fogarna men efter nästa vecka blir det även något lugnare på jobbet vilket underlättar att ens hinna träffa en läkare...
  • greeneyes
    ceke skrev 2013-09-26 19:57:37 följande:
    Haha... ne... kommer nog vänta in en vecka till... Självklart är det lite beroende av hur det funkar med fogarna men efter nästa vecka blir det även något lugnare på jobbet vilket underlättar att ens hinna träffa en läkare... smile5.gif
    Jag känner så väl igen mig själv i dig, därför jag är lite hård
  • Kajsabet
    ceke skrev 2013-09-26 16:24:20 följande:
    Åh, men låter ju väldigt bra ändå! och skönt att de har en plan för er! Jag var ju till bm idag och det blev ett jättebra besök. Gillar ju min bm. Jag insåg nog även att jag är lite mer slutkörd än vad jag tror för det blev ett känslosamt besök när vi både pratade om mina foglossningar, min vilja att va en fungerande mamma åt Ville, vilja att kunna jobba, svårigheter att sova, stress över vikten och oro över att liten ligger med huvudet uppåt. Hon uppmanade mig mer eller mindre att verkligen överväga att försöka få en sjukskrivning då hon, som hon inte ofta ser någon som går så illa som jag gör nu och då är det ändå relativt ok idag, samt att jag inte kan sova ordentligt både pga foglossningar och Vena Cava syndromet. Sen sa hon åt mig att sluta oroa mig för vikten, att börja tänka på mig själv och mitt välmående. Sen kikade hon med ultraljud för att se hur liten ligger och han ligger med huvudet nedåt Skönt att se! Förstår bara inte varför jag känner sparkarna nedåt och hickan uppåt! Eller så har han kanske vänt på sig inatt/idag... Skit samma, skönt att se! Samt att hon sa att hon gärna checkar igen även nästa gång så jag slipper oroa mig för åtminstone en sak Från och med måndag ska det stå som heltid i systemet på jobbet... och i o f sig har jag mycket att göra de närmaste två veckorna och det tar emot att sjukskriva mig... men jag ska verkligen börja överväga det alternativet... Åtminstone till 25 eller 50 %,,,, Nåja.. vi får se!  

Min bebis har huvudet uppåt :/ sen en vecka tillbaks ungefär. Jag är i v32 (v31+4). BM tyckte inte alls att jag skulle oroa mig då det finns "gott om tid" för honom att vända sig innan v36.... Är det sant eller vill hon bara lugna mig? Han var inte fixerad och han ändrar position flera gånger om dagen, men endast 90grader. Dvs så att han hamnar på tvären (med huvudet på min högra sida). Han har rört sig exakt på det sättet i flera veckor men tidigare varit vänd med huvudet nedåt (och då har hans huvud hamnat på min vänstra sida). Det är alltså tvärtom sen ca en vecka tillbaks. Och utrymmet blir ju inte direkt större för honom att vända på sig, eller? Usch, är orolig även fast BM förbjöd mg....
  • ceke
    Kajsabet skrev 2013-09-26 21:11:17 följande:

Min bebis har huvudet uppåt :/ sen en vecka tillbaks ungefär. Jag är i v32 (v31+4). BM tyckte inte alls att jag skulle oroa mig då det finns "gott om tid" för honom att vända sig innan v36.... Är det sant eller vill hon bara lugna mig? Han var inte fixerad och han ändrar position flera gånger om dagen, men endast 90grader. Dvs så att han hamnar på tvären (med huvudet på min högra sida). Han har rört sig exakt på det sättet i flera veckor men tidigare varit vänd med huvudet nedåt (och då har hans huvud hamnat på min vänstra sida). Det är alltså tvärtom sen ca en vecka tillbaks. Och utrymmet blir ju inte direkt större för honom att vända på sig, eller? Usch, är orolig även fast BM förbjöd mg....
    Du behöver nog inte alls oroa dig! Som min bm också sa.. än finns det plats för några till snurrvarv... men hon ville nog mest bara lugna mig då det var en av flera saker som bekymrade mig. Därav att hon sa att vi kunde kika igen i v 36 ca för att se om han ligger kvar med huvudet nedåt då... för DÅ börjar det bli för trångt för att snurra runt...
  • Kajsabet
    ceke skrev 2013-09-26 21:19:46 följande:
    Du behöver nog inte alls oroa dig! Som min bm också sa.. än finns det plats för några till snurrvarv... men hon ville nog mest bara lugna mig då det var en av flera saker som bekymrade mig. Därav att hon sa att vi kunde kika igen i v 36 ca för att se om han ligger kvar med huvudet nedåt då... för DÅ börjar det bli för trångt för att snurra runt...

Han har bara 3v och 2dagar på sig för den snurren, men ja, han hinner säkert (om han nu behagar hehe). Och det är ju dumt att oroa sig i onödan, men jag vill kanske mest veta hur stor chans det är att han lägger sig rätt. För annars vill jag ju mentalt förebereda mig för ett vändningsförsök och eventuellt kejsarsnitt.
Svar på tråden Novemberbebisar 2013