• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Langtaefterdig

Kajsabet: min bm sa till min förra gången (när lillen var rörlig) att dom kan vrida och vända sig massor i flera veckor till. Min bästa väns bebis fixerade sig aldrig heller men det gick bra ändå. Blev en lång fl men han kom ut och mår toppen

• Helene13
    Kajsabet skrev 2013-09-26 21:11:17 följande:

Min bebis har huvudet uppåt :/ sen en vecka tillbaks ungefär. Jag är i v32 (v31+4). BM tyckte inte alls att jag skulle oroa mig då det finns "gott om tid" för honom att vända sig innan v36.... Är det sant eller vill hon bara lugna mig? Han var inte fixerad och han ändrar position flera gånger om dagen, men endast 90grader. Dvs så att han hamnar på tvären (med huvudet på min högra sida). Han har rört sig exakt på det sättet i flera veckor men tidigare varit vänd med huvudet nedåt (och då har hans huvud hamnat på min vänstra sida). Det är alltså tvärtom sen ca en vecka tillbaks. Och utrymmet blir ju inte direkt större för honom att vända på sig, eller? Usch, är orolig även fast BM förbjöd mg....
    Jag har gjort några ul nu ganska tätt eftersom tappen är påverkad (2 cm lång). Min etta har legat i säte ett tag men förra veckan på tisdagen låg han med huvudet ner, på fredagen på tvären och i tisdags med huvudet ner igen. Jag är i v 33 (32+5) med tvillingar så det verkar finnas plats och tid fortfarande att snurra även fast det är två.
  • Kajsabet
    Langtaefterdig skrev 2013-09-27 07:31:18 följande:
    Kajsabet: min bm sa till min förra gången (när lillen var rörlig) att dom kan vrida och vända sig massor i flera veckor till. Min bästa väns bebis fixerade sig aldrig heller men det gick bra ändå. Blev en lång fl men han kom ut och mår toppen

Jo, jag har hört att fixeringen kan ta tid. Men att vända sig 180 grader och att fixera sig är inte riktigt samma sak har jag förstått det :/ men jag ska sluta oroa mig, in alla fall försöka sluta ;)
    Helene13 skrev 2013-09-27 09:15:58 följande:
    Jag har gjort några ul nu ganska tätt eftersom tappen är påverkad (2 cm lång). Min etta har legat i säte ett tag men förra veckan på tisdagen låg han med huvudet ner, på fredagen på tvären och i tisdags med huvudet ner igen. Jag är i v 33 (32+5) med tvillingar så det verkar finnas plats och tid fortfarande att snurra även fast det är två.

Haha, då borde ju min bebis åtminstone ha plats för en till snurr ;) att snurra till tvären är det jag menar med 90graders rörelse. Verkar vara en favoritrörelse. Känns väldigt skumt när magen blir dubbelt så bred och platt framtill ;)
  • greeneyes

Kajsa: oroa dig inte, det är lång tid kvar! Min dotter vände sig sent och fixerade sig aldrig, hon var helt rörlig även under första dygnet med värkar. De gjorde ul varje vecka mot slutet för att se hur hon låg.

Om bebis mot förmodan inte vänder sig så blir du ju erbjuden vändningsförsök och de lyckas i hälften av fallen. Så försök att inte oroa dig!

• Kajsabet
    greeneyes skrev 2013-09-28 11:36:01 följande:
    Kajsa: oroa dig inte, det är lång tid kvar! Min dotter vände sig sent och fixerade sig aldrig, hon var helt rörlig även under första dygnet med värkar. De gjorde ul varje vecka mot slutet för att se hur hon låg. Om bebis mot förmodan inte vänder sig så blir du ju erbjuden vändningsförsök och de lyckas i hälften av fallen. Så försök att inte oroa dig!

Det är sådana saker man behöver höra :) jag tror egentligen inte att jag är väldigt orolig, utan jag vill mest veta sannolikheten för att han ska vända sig rätt. Så att jag vet om jag bör förbereda mig mentalt för ett kejsarsnitt. För tillfället känns alla scenarios lika sannolika och det är redan svårt som förstföderska att veta vad man har att vänta!
  • greeneyes
    Kajsabet skrev 2013-09-28 11:54:17 följande:

Det är sådana saker man behöver höra :) jag tror egentligen inte att jag är väldigt orolig, utan jag vill mest veta sannolikheten för att han ska vända sig rätt. Så att jag vet om jag bör förbereda mig mentalt för ett kejsarsnitt. För tillfället känns alla scenarios lika sannolika och det är redan svårt som förstföderska att veta vad man har att vänta!
    Jag förstår det! Mitt råd är att försöka hålla sinnet öppet och om den inte vänt sig i v 36 typ kanske du ska börja läsa på om snitt. Det är ju alltid bra att vara förberedd på att det kan bli snitt - det kan det ju bli även efter x timmars värkarbete.

Jag läste för övrigt i andra tråden att du känt typ sparkar neråt och huvud uppåt i revbenen. Det trodde jag också att jag kände, men tydligen ligger min bebis rätt. Rumpan känns precis som ett huvud, och om bebisen inte är fixerad så kan den få ner en hand och slå på kissblåsan etc. Så det måste inte betyda att den ligger åt fel håll!
  • Kajsabet
    greeneyes skrev 2013-09-28 16:20:27 följande:
    Jag förstår det! Mitt råd är att försöka hålla sinnet öppet och om den inte vänt sig i v 36 typ kanske du ska börja läsa på om snitt. Det är ju alltid bra att vara förberedd på att det kan bli snitt - det kan det ju bli även efter x timmars värkarbete. Jag läste för övrigt i andra tråden att du känt typ sparkar neråt och huvud uppåt i revbenen. Det trodde jag också att jag kände, men tydligen ligger min bebis rätt. Rumpan känns precis som ett huvud, och om bebisen inte är fixerad så kan den få ner en hand och slå på kissblåsan etc. Så det måste inte betyda att den ligger åt fel håll!

Jag kände att han vände sig för 1,5 vecka sen (alla rörelserna ändrades verkligen 180 grader) och i torsdags bekräftade BM att han ligger i säte ;) min kille fick också känna vilket var häftigt för honom! Hon visade hur man gjorde :) det är sant, det kan alltid bli ett snitt och det är bra att inte ignorera den risken helt. Men det är svårt att mentalt ställa in sig på flera olika scenarios, däremot bör man tycka att alla alternativ är okej (för annars blir det jobbigt). I mitt fall handlar det om att snitt har så mycket längre läketid och eventuella komplikationer efter förlossningen. Och det skulle ta mig ganska hårt om jag inte mentalt ställt mig in på det. Är så galet rastlös av mig och jag längtar till att röra mig obehindrat igen. Med ett snitt tar det ytterligare nån månad :/ men du har rätt, jag väntar till vecka 36 och ligger han i säte så får jag plugga snitt i nån vecka. Fram tills dess får det vara normal förlossning som är fokus!
  • greeneyes

Kajsabet: ja jag förstår precis din känsla, gick ju själv och inte visste om det skulle bli snitt eller inte ända fram tills för 2 veckor sedan. Även om jag inte tycker att det är kul att det blir snitt så gick det ändå relativt fort att acceptera tanken, tog max en vecka. Och jag har ändå varit livrädd för att snittas.

• Kajsabet
    greeneyes skrev 2013-09-29 14:44:11 följande:
    Kajsabet: ja jag förstår precis din känsla, gick ju själv och inte visste om det skulle bli snitt eller inte ända fram tills för 2 veckor sedan. Även om jag inte tycker att det är kul att det blir snitt så gick det ändå relativt fort att acceptera tanken, tog max en vecka. Och jag har ändå varit livrädd för att snittas.

Det blir ju så mycket lättare när man får reda på vad som ska gälla :)
  • ceke

Undrar vad som hänt? helt plötsligt så har fogarna känts rätt bra, både igår och idag! Och det från att ha varit riktigt jobbiga i fredags! Kan den lilla ha gått neråt lite och börjat stabilisera upp måntro? skönt är det i a f att det känns lite bättre. Har tom kunnat gå i ett köpcentrum hela familjen idag och det har inte ens blivit värre av det Hoppas det håller i sig! Och jag som precis ställt in mig på att jag kan tänka mig att bli deltidssjukskriven...

Svar på tråden Novemberbebisar 2013