• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • greeneyes
    ceke skrev 2013-08-28 23:09:35 följande:

Skönt att höra att ni känner stort förtroende för läkarna! 

Jag har de senaste dagarna börjat känna av bebisens hicka rätt ofta smile1.gif Lite mysigt! Annars verkar det mer va bök nu än regelrätta sparkar. Brukar retas lite med nån fot eller knä som jag känner av ibland och då flyttar han alltid på dem och kommer igång lite smile1.gif

Börjar tyvärr även känna av foglossningarna. De senaste två nätterna har jag inte kunnat vända mig i sängen utan att vakna av att det gör ONT. Som knivhugg i ländryggen, typ... Och då har jag ändå börjat sova med en kudde mellan knäna. Suck. Funkar hyfsat på dagarna än så länge dock och varje dag som går utan att det lbir lika illa som förra gången känns som en vinst! Har klarat mig 6 veckor längre så här långt!!!

Har, kanske tvärt om vad jag borde, trappat upp på jobbet. Har så sjukt mycket att göra just nu att jag inte riktigt hinner jobba deltid som jag ju annars gör för att hämta sonen på förskola... Så nu har jag börjat komma till jobbet en timme tidigare på morgnarna än tidigare. Rätt skönt på sätt och vis, för ingen stör mig den första timmen, min man lämnar sonen på förskola vilket innebär ett moment mindre av att bära vilket ju är bra för ryggen... och så hinner jag mer på jobbet och blir på det sättet mindre stressad.... och mer i plånboken såklart smile2.gif

Just ja... Kolla med era arbetsgivare ifall ni kan få föräldrapenningstillägg! Om arbetsgivaren är ansluten till t.ex. kommunal kan man få det som en engångsutbetalning. Jag fick ca 10 000 förra gången jag gick hem och det sitter ju absolut inte fel...

Min lilla tjej hickar också flera gånger om dan, mysigt! Även här är det mer bök än sparkar, har dock svårare att känna skillnad på de olika kroppsdelarna men antingen är det huvud eller rumpa uppåt (tror huvud).

Trist att fogarna gör sig påminda men skönt att det än så länge är hanterbart. Tror att det är smart att skippa dagislämningarna, det brukar ju slita mycket iaf för mig. Jag föredrar också att vara inne tidigt på kontoret eftersom det är mycket lugnare då. Vaknar ändå löjligt tidigt numera...
  • Kajsabet

Har vart hos MVC idag! SF-mått på 27cm (samma som för tre veckor sen). Inget som oroade barnmorskan och min mage är fysiskt större även om kanske livmodern (eller vad man nu mäter) inte blivit större. Har gått upp totalt 5kg sen inskrivning och är i v27+4 idag. Kommer att lägga upp bild på magen om ett tag :) jag ser ut som en liten boll i profil eftersom jag är så kort (156cm) hahaha.

• greeneyes
    Kajsabet skrev 2013-08-29 18:09:51 följande:

Har vart hos MVC idag! SF-mått på 27cm (samma som för tre veckor sen). Inget som oroade barnmorskan och min mage är fysiskt större även om kanske livmodern (eller vad man nu mäter) inte blivit större. Har gått upp totalt 5kg sen inskrivning och är i v27+4 idag. Kommer att lägga upp bild på magen om ett tag :) jag ser ut som en liten boll i profil eftersom jag är så kort (156cm) hahaha.

Skönt att det stannat upp lite i växhastighet
  • ceke

Jaha ja... de väldigt  icke välkomna foglossningarna verkar ha knackat på. Ska inte klaga då de ännu inte har dundrat in på värsta nivån, men de ger sig helt klart tillkänna... Måste ha en tjock kudde mellan knäna när jag sover och kan knappt vända mig för att det känns som knivar i ryggen... men dagarna går fortfarande hyfsat. Gick en promenad idag (med hårt åtspänd foglossningsbälte) och det kändes ok till en början, men helt plötsligt gjorde det så ont att jag fick gå myrsteg framåt... Gäller att inte påfresta dem för mycket nu med andra ord.

Kulan står rakt ut och börjar ju bli rätt rejäl nu! Känner mig dock ännu inte speciellt tung, vilket är skönt. Vågen har gått upp 9-10 kg och tja... det får väl anses ok med tanke på att den förra gången stod på +15 i det här läget... Men har världens sötsug och det i kombination med att jag ev inte kan röra på mig så mycket framöver är ju ingen toppenkombo... Får ta och handla hem en massa god frukt istället!

Lillen i magen verkar än så länge va en nivå lugnare än storebror. Storebror kallades vilde Ville redan i magen. Denna lilla filur verkar va lite försiktigare och lugnare lagd än så länge Vi får väl se hur det artar sig

Börjar längta ordentligt nu... samtidigt som jag inte fattar hur det ska gå till att va hemma själv hela veckorna med två småttingar! Min man jobbar så sent på kvällarna att Ville oftast hunnit somna för kvällen då han kommer hem, så ställer in mig på att det kommer fortsätta så...  

• Solrosen 83

Även här verkar foglossningarna ha dragit igång. Rynkar på näsan Har normalt stillasittande kontorsjobb men i slutet på veckan gick jag runt i anläggningen på betonggolv en 3-4 timmar per dag vilket verkligen känts i kroppen under helgen. Kunde knappt ta mig fram i lördags för att det gjorde så ont i högra fogen bak. Var lite bättre igår men kände fortfarande av det. Nu har jag precis gått upp och då känns det rätt ok men får se hur det blir framåt dagen.

Kudde mellan knäna har det varit ett bra tag nu sen jag fick problem med ena höften. Men igår blev jag äntligen färdig och beställa en lång smal gravidkudde från Ellos för att få bättre stöd för kroppen på nätterna. Tänkte att den går ju och använda som amningskudde sen också så värt och testa och se om det blir bekvämare än nu med fler kuddar för att stötta kroppen.

Även min lillbebis verkar vara av det lugna slaget. Fortfarande inte någon jättefart i magen men känner av att den bökar omkring ordentligt åtminstone några gånger per dag och ibland får in ordentliga smällar också. Så känns inte som jag behöver vara orolig för att den är för stilla längre och åka tillbaka in på någon mer kontroll i nuläget i alla fall. 

• Langtaefterdig
    Solrosen 83 skrev 2013-09-02 06:11:08 följande:

Även här verkar foglossningarna ha dragit igång. Rynkar på näsan Har normalt stillasittande kontorsjobb men i slutet på veckan gick jag runt i anläggningen på betonggolv en 3-4 timmar per dag vilket verkligen känts i kroppen under helgen. Kunde knappt ta mig fram i lördags för att det gjorde så ont i högra fogen bak. Var lite bättre igår men kände fortfarande av det. Nu har jag precis gått upp och då känns det rätt ok men får se hur det blir framåt dagen.

Kudde mellan knäna har det varit ett bra tag nu sen jag fick problem med ena höften. Men igår blev jag äntligen färdig och beställa en lång smal gravidkudde från Ellos för att få bättre stöd för kroppen på nätterna. Tänkte att den går ju och använda som amningskudde sen också så värt och testa och se om det blir bekvämare än nu med fler kuddar för att stötta kroppen.

Även min lillbebis verkar vara av det lugna slaget. Fortfarande inte någon jättefart i magen men känner av att den bökar omkring ordentligt åtminstone några gånger per dag och ibland får in ordentliga smällar också. Så känns inte som jag behöver vara orolig för att den är för stilla längre och åka tillbaka in på någon mer kontroll i nuläget i alla fall. 

Den långa gravid kudden från ellos är UNDERBAR! Det har varit min bästa vän sedan vecka 20. Sover med den varje natt och har den runt mig i soffan för att slippa ryggont. Hoppas du gillar den lika mkt
  • Solrosen 83

Ni som har haft problem med foglossning har ni varit i kontakt med någon sjukgymnast för att få hjälp?

Jag fick nämligen med mig numret dit när jag var hos bm när jag var där i förra veckan och även ett blad om var man kunde köpa foglossningsbälte.

Vet inte hur mycket hjälp man kan ha av en sjukgymnast men kan väl kanske få lite tips på övningar samt vad man ska tänka på för att inte göra det värre. Funderar på om jag ska ringa nu direkt när jag har börjat få problem eller ska vänta lite till och se om det ger med sig om det mest är sviterna efter att jag gick alldeles för mycket i slutet på förra veckan. 

• ceke
    Solrosen 83 skrev 2013-09-02 10:25:00 följande:
    Ni som har haft problem med foglossning har ni varit i kontakt med någon sjukgymnast för att få hjälp?

Jag fick nämligen med mig numret dit när jag var hos bm när jag var där i förra veckan och även ett blad om var man kunde köpa foglossningsbälte.

Vet inte hur mycket hjälp man kan ha av en sjukgymnast men kan väl kanske få lite tips på övningar samt vad man ska tänka på för att inte göra det värre. Funderar på om jag ska ringa nu direkt när jag har börjat få problem eller ska vänta lite till och se om det ger med sig om det mest är sviterna efter att jag gick alldeles för mycket i slutet på förra veckan. 
    Det är inte alls dumt att ta hjälp av en sjukgymnast. Dels kan du få hjälp med en del övningar som kan stärka upp musklerna runtomkring fogarna, dels får du tips på vad du ska undvika, hur du kan underlätta foglossningarna genom att röra dig på olika sätt som annars kan kännas lite onaturliga... Och så kan en sjukgymnast prova att sätta en tape på ryggen och se om det kan hjälpa, låna ut TNS, ge akupunktur etc. Så absolut värt ett försök eller flera!

Jag hade hjälp av en sjukgymnast med allt jag skrev ovan förra graviditeten. Denna känns det än så länge som att jag har koll på flera saker efter förra erfarenheten, dels att det än så länge även känns bättre än förra gången. 
  • ceke

Idag har det förresten varit fullt bök på lillen i magen <3 Har retats lite med hans fötter och tryckt tillbaka, vilket har genererat att han flyttat på dem och trampat runt Några vänner fick också känna och trots att tjejen själv är gravid tyckte hon det kändes läskigt hihi... hon är 4 veckor "bakom" oss...

• Solrosen 83

Igår kom min gravidkudde från Ellos. Snacka om snabb leverans när man beställer ganska sent söndag kväll och har paketet vid lunch på tisdagen utan att betalt extra för snabb leverans. Glad Så i natt har jag sovit med kudden för första gången. Känns lite ovant då den är så mycket tjockare än den kudde jag tidigare haft mellan knäna men känner att jag får bättre stöd för hela kroppen så förhoppningsvis hjälper den och jag vänjer väl mig snart vid den.

Ringde till sjukgymnasten igår också och fick en tid redan nu på torsdag eftermiddag. Känns skönt att de kunde ta emot mig så snabbt. Varierar väldigt hur ont jag har under dagen men oavsett så är det ju bra och få lite tips innan det blir jätteilla hela tiden.

Lill*plutten i magen var mycket aktivare igår än tidigare vilket känns skönt så jag slipper oroa mig om jag behöver åka in och kolla igen. Fortfarande en lugn bebis skulle jag tro men den fick in några riktigt ordentliga sparkar igår och bökade omkring till och från under dagen. 

Svar på tråden Novemberbebisar 2013