• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Västeråsare

Jag känner att jag inte är så insatt i tester ännu. Vad innebär KUB-testet? Har läst att många bokar ett privat VUL tidigt. Vart bokar man det och vad ska vara anledningen till att man för göra ett så tidigt?

• Solrosen 83

Nu är jag tillbaka från min Thailandssemester och har läst igenom allt ni skrivit medan jag varit borta. Vad kul att vi har blivit så många här inne. Välkommen alla och grattis till plusen!

Här går jag idag in i v 9 (8+0). Dras med lite illamående och extra hungrig och sen så klart trött. Illamåendet drog i gång samma dag som vi åkte i väg till Thailand och blev definitivt inte bättre i den extrema värme som var där (runt 37-38 grader i skuggan). Så det blev och börja varje dag men en postafen för min del för att orka med och det hjälpte för mig. Nu mår jag lite bättre igen när jag kommit hem till kylan igen. Mår fortfarande lite illa när det gått någon timme sen jag åt senast så det blir och småäta frukt och annat mellan måltiderna för att hålla det under kontroll. Än så länge är det dock inte ohanterbart och jag vill helst slippa ta fler postafen om jag inte måste för de blir man ju ännu tröttare av.

Min mage har börjat bli lite svullen också och jeansen satt aningen för tajt nu när jag kom hem. Har kämpat för att gå ner i vikt innan jag blev gravid och hade redan lite antydan till mage även om jag hade gått ner rätt mycket så då syns det antagligen lite tidigare.

På tisdag är det dags för oss att gå till bm andra gången för vad de kallar freja-samtal om fosterdiagnostik. Är inne på att vi ska göra KUB-test. Om inte annat så för att få möjlighet att göra ett UL och få se bebisen och allt ser bra ut och slippa vänta ända till v 18 då första UL annars normalt görs. 

• Ila
    Västeråsare skrev 2013-04-07 09:20:26 följande:
    Jag känner att jag inte är så insatt i tester ännu. Vad innebär KUB-testet? Har läst att många bokar ett privat VUL tidigt. Vart bokar man det och vad ska vara anledningen till att man för göra ett så tidigt?
    Vi betalade för att göra ett tidigt UL i v 7+2, dels för att se så att det fanns ett litet hjärta där och dels för att vi har tvillingar i släkten på bägge sidor och därför ville fastställa antalet foster. 

KUB-testet gör man för att undersöka sannolikhet för Downs syndrom och två andra kromosomavvikelser. Det är ett ultraljud där man mäter nackspalten på fostret. Ofta tar man blodprov någon vecka innan och sedan kan man med hjälp av måttet, blodprovet och andra faktorer som t.ex. moderns ålder få fram en sannolikhetssiffra för DS. Om sannolikheten visar 1:100 eller högre rekommenderar de att man går vidare och gör ett moderkaksprov, just eftersom KUB inte är en metod för att diagnosticera utan bara kan vissa på höjd risk. 

• Langtaefterdig

Hej alla finingar. Hur mår ni? Har någon av er lidit av ligamentsmärtor?
    Igår fick jag fruktansvärt ont så vi åkte in till Gynakuten för att se att allt stod rätt till. Fick då för första gången se vår älskade plutt. En så liten liten bebbe. Vi fick se ett fint hjärta pumpa. Kan inte beskriva den känslan. Helt otroligt... Det mest fantastiska jag sett. :') blev även framflyttad två dagar. Så nu är jag 8+4 ist 8+2

• ceke
    Langtaefterdig skrev 2013-04-07 12:18:06 följande:
    Hej alla finingar. Hur mår ni? Har någon av er lidit av ligamentsmärtor?
    Igår fick jag fruktansvärt ont så vi åkte in till Gynakuten för att se att allt stod rätt till. Fick då för första gången se vår älskade plutt. En så liten liten bebbe. Vi fick se ett fint hjärta pumpa. Kan inte beskriva den känslan. Helt otroligt... Det mest fantastiska jag sett. :') blev även framflyttad två dagar. Så nu är jag 8+4 ist 8+2
    Underbart att se att det funkar som det ska

Jag har också känt av ligamenten några gånger, speciellt när jag hostat eller nyst... Känner mig annars väldigt ogravid. Har i o f sig känt ett uns illamående idag, men knappt märkbart  
  • Langtaefterdig

Ceke: skönt att inte ha så mycket symptom. Skulle göra mycket för att slippa kräkas ( Vilken vecka är du i nu? )

• ceke
    Langtaefterdig skrev 2013-04-07 15:31:52 följande:
    Ceke: skönt att inte ha så mycket symptom. Skulle göra mycket för att slippa kräkas ( Vilken vecka är du i nu? )
    jag är i v 7+5. Mådde inte alls illa med min son heller, turligt nog. Hade dock världens foglossningar, så jag får nog min beskärda del av plågor så småningom jag med
  • Zanah
    Solrosen 83 skrev 2013-04-07 10:17:55 följande:
    Nu är jag tillbaka från min Thailandssemester och har läst igenom allt ni skrivit medan jag varit borta. Vad kul att vi har blivit så många här inne. Välkommen alla och grattis till plusen!

Här går jag idag in i v 9 (8+0). Dras med lite illamående och extra hungrig och sen så klart trött. Illamåendet drog i gång samma dag som vi åkte i väg till Thailand och blev definitivt inte bättre i den extrema värme som var där (runt 37-38 grader i skuggan). Så det blev och börja varje dag men en postafen för min del för att orka med och det hjälpte för mig. Nu mår jag lite bättre igen när jag kommit hem till kylan igen. Mår fortfarande lite illa när det gått någon timme sen jag åt senast så det blir och småäta frukt och annat mellan måltiderna för att hålla det under kontroll. Än så länge är det dock inte ohanterbart och jag vill helst slippa ta fler postafen om jag inte måste för de blir man ju ännu tröttare av.

Min mage har börjat bli lite svullen också och jeansen satt aningen för tajt nu när jag kom hem. Har kämpat för att gå ner i vikt innan jag blev gravid och hade redan lite antydan till mage även om jag hade gått ner rätt mycket så då syns det antagligen lite tidigare.

På tisdag är det dags för oss att gå till bm andra gången för vad de kallar freja-samtal om fosterdiagnostik. Är inne på att vi ska göra KUB-test. Om inte annat så för att få möjlighet att göra ett UL och få se bebisen och allt ser bra ut och slippa vänta ända till v 18 då första UL annars normalt görs. 
    Vi resonerade likadant förra gången, att vi gjorde KUB för att få se att allt var som det skulle då jag precis som Ceke känt mig väldigt ogravid. Ville inte vänta till v. 18-19 för första UL. I vårt landsting behöver man inte vara 35 heller för att få ett gratis KUB, det verkar ju variera mellan landstingen. Sen blev det ju inte riktigt som vi hade tänkt oss men så här i efterhand så gick ju allt bra ändå!

Den här gången kommer vi att få något/några extra UL för att kolla tillväxten då dottern bara vägde 2590 g när hon kom fyra dagar över tiden. Så ett läkarbesök är bokat för att lägga upp en plan för detta. Men först KUB, en sak i taget! Jag tycker det är så att vara gravid, att man har små delmål som man bockar av allt eftersom!
  • Zanah

Här är det högre risk än 1:200 som gäller för att de ska rekommendera fostervattensprov.Moderkaksprov var svårt att få, jag vet att jag frågade eftersom man kan göra det tidigare än fostervattensprovet. Det var inte så kul att vänta i fyra veckor från KUB-testet tills det var dags att göra FVP... Men de gör inte gärna det här, åtminstone var det så för två år sedan.

• Solrosen 83

Zanah: Jag känner mig ju definitivt gravid så av den anledningen behövs det ju inte. Är likadant här att det erbjuds gratis kub till alla oavsett ålder. I mitt fall så vill jag gärna kolla också så att det faktiskt bara finns ett litet kryp där inne och inte fler. Jag blev ju gravid med hjälp av pergotime och det ger ju en betydligt ökad chans för tvillingar mm. Såg inte ut att vara mer än ett ägg som var på väg och släppa vid vul men det gjordes nästan 1 vecka innan äl så man vet ju aldrig säkert. Ska bli skönt och få veta säkert hur det ser ut och hur många där är.

Svar på tråden Novemberbebisar 2013