Solrosen 83 skrev 2013-04-07 10:17:55 följande:
Nu är jag tillbaka från min Thailandssemester och har läst igenom allt ni skrivit medan jag varit borta. Vad kul att vi har blivit så många här inne. Välkommen alla och grattis till plusen!
Här går jag idag in i v 9 (8+0). Dras med lite illamående och extra hungrig och sen så klart trött. Illamåendet drog i gång samma dag som vi åkte i väg till Thailand och blev definitivt inte bättre i den extrema värme som var där (runt 37-38 grader i skuggan). Så det blev och börja varje dag men en postafen för min del för att orka med och det hjälpte för mig. Nu mår jag lite bättre igen när jag kommit hem till kylan igen. Mår fortfarande lite illa när det gått någon timme sen jag åt senast så det blir och småäta frukt och annat mellan måltiderna för att hålla det under kontroll. Än så länge är det dock inte ohanterbart och jag vill helst slippa ta fler postafen om jag inte måste för de blir man ju ännu tröttare av.
Min mage har börjat bli lite svullen också och jeansen satt aningen för tajt nu när jag kom hem. Har kämpat för att gå ner i vikt innan jag blev gravid och hade redan lite antydan till mage även om jag hade gått ner rätt mycket så då syns det antagligen lite tidigare.
På tisdag är det dags för oss att gå till bm andra gången för vad de kallar freja-samtal om fosterdiagnostik. Är inne på att vi ska göra KUB-test. Om inte annat så för att få möjlighet att göra ett UL och få se bebisen och allt ser bra ut och slippa vänta ända till v 18 då första UL annars normalt görs.
Vi resonerade likadant förra gången, att vi gjorde KUB för att få se att allt var som det skulle då jag precis som Ceke känt mig väldigt ogravid. Ville inte vänta till v. 18-19 för första UL. I vårt landsting behöver man inte vara 35 heller för att få ett gratis KUB, det verkar ju variera mellan landstingen. Sen blev det ju inte riktigt som vi hade tänkt oss men så här i efterhand så gick ju allt bra ändå!
Den här gången kommer vi att få något/några extra UL för att kolla tillväxten då dottern bara vägde 2590 g när hon kom fyra dagar över tiden. Så ett läkarbesök är bokat för att lägga upp en plan för detta. Men först KUB, en sak i taget! Jag tycker det är så att vara gravid, att man har små delmål som man bockar av allt eftersom!