• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Västeråsare
    Ila skrev 2013-04-07 11:17:08 följande:
    Vi betalade för att göra ett tidigt UL i v 7+2, dels för att se så att det fanns ett litet hjärta där och dels för att vi har tvillingar i släkten på bägge sidor och därför ville fastställa antalet foster. 

KUB-testet gör man för att undersöka sannolikhet för Downs syndrom och två andra kromosomavvikelser. Det är ett ultraljud där man mäter nackspalten på fostret. Ofta tar man blodprov någon vecka innan och sedan kan man med hjälp av måttet, blodprovet och andra faktorer som t.ex. moderns ålder få fram en sannolikhetssiffra för DS. Om sannolikheten visar 1:100 eller högre rekommenderar de att man går vidare och gör ett moderkaksprov, just eftersom KUB inte är en metod för att diagnosticera utan bara kan vissa på höjd risk. 

Ok! Jag börjar känna mer och mer att jag behöver ett VUL för att fatta att jag är gravid. Går omkring och känner att det liksom inte är på riktigt trots de symptom jag har. Tror jag faktiskt behöver se nu och inte om typ nästan två månader. Har en vecka kvar till mitt inskrivningssamtal så jag ska fråga om prover, VUL m.m. då.
  • ceke
    Västeråsare skrev 2013-04-07 19:29:41 följande:

Ok! Jag börjar känna mer och mer att jag behöver ett VUL för att fatta att jag är gravid. Går omkring och känner att det liksom inte är på riktigt trots de symptom jag har. Tror jag faktiskt behöver se nu och inte om typ nästan två månader. Har en vecka kvar till mitt inskrivningssamtal så jag ska fråga om prover, VUL m.m. då.
    Va beredd på att inte bli erbjuden VUL av landstinget, men det går ju alltid att boka via någon privatklinik om inte annat. Kostar bara mer pengar...
  • StrongWom3n

Känner att jag varit tyst här ganska länge nu.. Har dels varit bortrest en vecka, sen inte haft ork att skriva.
    Grattis till alla "nya" som plussat!
    Här börjar illamåendet bli ganska jobbigt, speciellt då man har en 7 månaders bebis man behöver lägga massa energi på. Försöker minnas när det värsta illamåendet gav med sig förra gången, men kan inte komma ihåg. Jag vet att jag mådde illa och spydde hela graviditeten, men det var bara i början jag inte tålde doften av matos mm.

Just nu avskyr jag matos, så jag lever på typ yoghurt och mackor..

Har tid för Kub ultraljudet på måndag (om en vecka idag). Även om det enligt min beräkning kommer att vara 3 veckor för tidigt. Men barnmorskan räknar alltid från sista mensen så..
    Alltid nervöst inför första ultraljudet.. Kommer det verkligen finnas nått där inne?

Är det några fler som är gravida nu och är hemma med en liten. Kommer ni hinna jobba något mellan barnen? Om allt går bra denna graviditet kommer jag ju aldrig börja jobba mellan barn 1 och barn 2. Hur och när berättar ni för arbetsgivaren.. Jag börjar bli lite nojjig för det där.. Känns jobbigt att säga att man inte alls planerar att komma tillbaks snart utan ska vara hemma för en till! Jag har tänkt vänta tills efter rutinultraljudet innan jag säger det till min chef åtminstonde..

• StrongWom3n

Just det jag är "bara" 25 år, men kommer att göra KUB.
    Kub erbjuds gratis till alla i mitt län.

Vi vill göra kub dels för att jag känner att jag vill få en bekräftelse att där finns något och allt ser bra ut innan rutinultraljudet i vecka 18-20.

Sen har jag en lillebror med en utvecklingsstörning och jag vet vad mycket arbete som krävs. Plus att det skulle kräva att vi antagligen fick lägga våra intressen/livstil åt sidan helt. Vilket jag inte vet om jag skulle klara. Nu kan jag ändå inte säga att om något vore "fel" så skulle vi välja bort det.. Men man kan kanske ändå förbereda sej mer isåfall..

Sen iochmed att vi redan har ett barn så känns det extra viktigt att få veta, för hans skull.

• Ila

Hmm... I morse fick jag plocka fram en gummisnodd för att kunna "knäppa" jeansen. Känns lite tidigt (är i v 9+2 i dag), men det var stört omöjligt att typ andas när jag knäppte med knappen. Jag vill verkligen inte berätta på jobbet och så förrän efter KUB som vi gör om tre veckor så jag får hoppas att det lugnar ner sig lite och att magen inte sväller mer. Mycket beror iofs säkert på det ständiga småätandet som jag ägnar mig åt för att slippa kräkas. Illa mår jag oavsett om jag äter eller inte men om jag håller flödet av föda konstant åt ena hållet slipper jag åtminstone att det kommer upp åt andra hållet...

StrongWom3n jag har också en bror med en utvecklingsstörning vilket gör det viktigt för mig att få alla möjligheter att förbereda mig på eventuella "fel". 

• Gaddis
    Västeråsare skrev 2013-04-07 09:20:26 följande:
    Jag känner att jag inte är så insatt i tester ännu. Vad innebär KUB-testet? Har läst att många bokar ett privat VUL tidigt. Vart bokar man det och vad ska vara anledningen till att man för göra ett så tidigt?

Hej! Gör inget tidigt VUL om du inte måste. Jag var nyfiken och knallade iväg till gynakuten och drog ihop en historia om att jag hade ont i magen...trots att allt varit normalt. Inga blödningar eller något. Skäms verkligen att jag utnyttjade akutvården på detta sättet. Men i allafall fick jag ett VUL och läkaren kunde bara se en hinnsäck och gulesäck och trodde därför att jag hade fått missfall. Bara att vänta på blödingen annars skulle jag få medicin... Jag kände mig inte helt tillfreds med svaret och bokade ett privat UL. Var där idag, två veckor efter det förra, en helt liten perfekt bebbe i v 9 med starkt tickande hjärta. Men du kan ju bara tänka dig ångesten och sorgen jag gått med i två veckor och väntat på blödningen.

Så om du inte har några problem, vänta tills du är säker på att fostret syns på UL, alltså efter v8, annars kanske du inte får se något och kommer bli orolig istället.
  • Västeråsare
    Gaddis skrev 2013-04-08 13:29:03 följande:

Hej! Gör inget tidigt VUL om du inte måste. Jag var nyfiken och knallade iväg till gynakuten och drog ihop en historia om att jag hade ont i magen...trots att allt varit normalt. Inga blödningar eller något. Skäms verkligen att jag utnyttjade akutvården på detta sättet. Men i allafall fick jag ett VUL och läkaren kunde bara se en hinnsäck och gulesäck och trodde därför att jag hade fått missfall. Bara att vänta på blödingen annars skulle jag få medicin... Jag kände mig inte helt tillfreds med svaret och bokade ett privat UL. Var där idag, två veckor efter det förra, en helt liten perfekt bebbe i v 9 med starkt tickande hjärta. Men du kan ju bara tänka dig ångesten och sorgen jag gått med i två veckor och väntat på blödningen.

Så om du inte har några problem, vänta tills du är säker på att fostret syns på UL, alltså efter v8, annars kanske du inte får se något och kommer bli orolig istället.

Usch vad hemsk! Glädjen måste blivit total sen iaf när du fick reda på att din lillfis levde och mådde bra. Om jag räknar på sista mensens första dag så är jag idag  i vecka 8+4.
  • Mindful

Är det någon som har koll på vilka landsting som inte "erbjuder" kub innan man är 35 år? Eller vilka landsting som är lite kinkiga med detta?

• Mindful
    Solrosen 83 skrev 2013-04-07 10:17:55 följande:
    Nu är jag tillbaka från min Thailandssemester och har läst igenom allt ni skrivit medan jag varit borta. Vad kul att vi har blivit så många här inne. Välkommen alla och grattis till plusen!

Här går jag idag in i v 9 (8+0). Dras med lite illamående och extra hungrig och sen så klart trött. Illamåendet drog i gång samma dag som vi åkte i väg till Thailand och blev definitivt inte bättre i den extrema värme som var där (runt 37-38 grader i skuggan). Så det blev och börja varje dag men en postafen för min del för att orka med och det hjälpte för mig. Nu mår jag lite bättre igen när jag kommit hem till kylan igen. Mår fortfarande lite illa när det gått någon timme sen jag åt senast så det blir och småäta frukt och annat mellan måltiderna för att hålla det under kontroll. Än så länge är det dock inte ohanterbart och jag vill helst slippa ta fler postafen om jag inte måste för de blir man ju ännu tröttare av.

Min mage har börjat bli lite svullen också och jeansen satt aningen för tajt nu när jag kom hem. Har kämpat för att gå ner i vikt innan jag blev gravid och hade redan lite antydan till mage även om jag hade gått ner rätt mycket så då syns det antagligen lite tidigare.

På tisdag är det dags för oss att gå till bm andra gången för vad de kallar freja-samtal om fosterdiagnostik. Är inne på att vi ska göra KUB-test. Om inte annat så för att få möjlighet att göra ett UL och få se bebisen och allt ser bra ut och slippa vänta ända till v 18 då första UL annars normalt görs. 
    Välkommen tillbaka!! Hoppas du kunnat njta av din semester trots illamåendet. Känner igen mig i detta med illamåendet, är också i v. 9 och kör också Postafen. 
    Gällande detta med Freja samtal, är det ngt man måste göra innan kub testet? Eller kan man efter själva inskrivningssamtalet bli erbjuden kub? 
  • Mindful
    StrongWom3n skrev 2013-04-08 08:12:16 följande:
    Känner att jag varit tyst här ganska länge nu.. Har dels varit bortrest en vecka, sen inte haft ork att skriva.
    Grattis till alla "nya" som plussat!
    Här börjar illamåendet bli ganska jobbigt, speciellt då man har en 7 månaders bebis man behöver lägga massa energi på. Försöker minnas när det värsta illamåendet gav med sig förra gången, men kan inte komma ihåg. Jag vet att jag mådde illa och spydde hela graviditeten, men det var bara i början jag inte tålde doften av matos mm.

Just nu avskyr jag matos, så jag lever på typ yoghurt och mackor..

Har tid för Kub ultraljudet på måndag (om en vecka idag). Även om det enligt min beräkning kommer att vara 3 veckor för tidigt. Men barnmorskan räknar alltid från sista mensen så..
    Alltid nervöst inför första ultraljudet.. Kommer det verkligen finnas nått där inne?

Är det några fler som är gravida nu och är hemma med en liten. Kommer ni hinna jobba något mellan barnen? Om allt går bra denna graviditet kommer jag ju aldrig börja jobba mellan barn 1 och barn 2. Hur och när berättar ni för arbetsgivaren.. Jag börjar bli lite nojjig för det där.. Känns jobbigt att säga att man inte alls planerar att komma tillbaks snart utan ska vara hemma för en till! Jag har tänkt vänta tills efter rutinultraljudet innan jag säger det till min chef åtminstonde..

Roligt att höra från dig igen, förstår att du har fullt upp. Jag förstår att du börjar bli nojjig inför detta med att berätta för arbetsgivaren. Jag väntar ju mitt första barn så jag är inte i samma sits även om jag själv kan tycka att det är lite jobbigt att berätta eftersom det är mkt pågång på mitt jobb till hösten. Men jag tänker så här, de har ju egentligen inte med saken att göra, du har ju rätt till detta och man kanske inte alltid styr över saker och ting som händer. De vet ju inte hur ni planerat detta, om det var en olyckshändelse eller inte. Jag tror det kommer gå bra, kanske någon som vikarierar för dig just nu som blir glad över att få stanna längre?! :)
Svar på tråden Novemberbebisar 2013