• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Langtaefterdig

Solrosen83:
    Kan vara ganska skönt att din chef redan vet att det är på gång. Då kommer ingen jätte överraskning.
    Vad roligt att du också har en kollega 6v innan :D vad är oddsen.
    Jo visst sätts chefen i en jobbig sits när två kollegor ska på mammaledighet ungefär samtidigt.

Facket har hittills varit toppen bra!! Är jätte nöjd.

• Sunshine811
    Langtaefterdig skrev 2013-04-11 09:38:15 följande:
    Till er alla.
    När tänker ni berätta för jobbet/chefen/kollegorna?
    I måndags berättade min kollega att hon är gravid för oss alla (chef + kollegor) eftersom vi är en väldigt liten arbetsplats. Bara 6 anställda.
    Hon är i vecka 16 (6 v före mig) Dock fick hon väldigt dåligt bemötande av chefen. Och chefen blev både arg och elak. Hotade bl.a. Att om min kollega inte pluggar specialpedagogik under mamma ledigheten så har hon ingen tjänst att komma tillbaka till... Nu har vi kontakt med facket och chefen har inte rätt att göra så.

För två år sedan blev en annan tjej gravid här på jobbet och det slutade med att chefen arbetsbefriade henne 4 månader innan hennes mammaledighet skulle börja...

Är nu livrädd hur chefen ska reagera när jag berättar. Speciellt eftersom att jag och min kollega är gravida samtidigt. ((
    Är ni rädda för att berätta?

Hej!

Jag har inte följt alla inlägg men såg ditt (ovan) och blev riktigt arg!! Ni har gjort alldeles rätt som har kontaktat facket. Eran chef har ingen rätt att behandla er på det sättet. Innan jag började studera var jag fackligt engagerad och arbetade i handels. Det var väldigt intressant att veta alla rättigheter och skyldigheter. Är inte riktigt säker men jag tror att man inte har skyldighet att berätta om graviditeten förrän 3 månader innan man vill vara ledig. Av naturliga skäl (det syns på magen) väljer att berätta tidigare. Det e ju ganska snällt och ge chefen lite tid att hitta en ersättare med.

Strunta i vad din chef säger, var stark. Du har rätten på din sida.

Kram, Sunshine      
  • Kajsabet
    Sunshine811 skrev 2013-04-11 15:56:10 följande:
    Hej! Jag har inte följt alla inlägg men såg ditt (ovan) och blev riktigt arg!! Ni har gjort alldeles rätt som har kontaktat facket. Eran chef har ingen rätt att behandla er på det sättet. Innan jag började studera var jag fackligt engagerad och arbetade i handels. Det var väldigt intressant att veta alla rättigheter och skyldigheter. Är inte riktigt säker men jag tror att man inte har skyldighet att berätta om graviditeten förrän 3 månader innan man vill vara ledig. Av naturliga skäl (det syns på magen) väljer att berätta tidigare. Det e ju ganska snällt och ge chefen lite tid att hitta en ersättare med. Strunta i vad din chef säger, var stark. Du har rätten på din sida. Kram, Sunshine      

Jag kollade nyligen (sitter som fackrepresentant) och har för mig att det är två månader. Och det gäller ju främst män/de som adopterar då en gravid kvinna inte kan dölja till 7e månaden haha.
  • Sunshine811
    Kajsabet skrev 2013-04-11 16:02:10 följande:

Jag kollade nyligen (sitter som fackrepresentant) och har för mig att det är två månader. Och det gäller ju främst män/de som adopterar då en gravid kvinna inte kan dölja till 7e månaden haha.

Jo precis.. magen går liksom inte att gömma... Men det är ju helt sjukt att en chef ska bli arg och behandla sina anställda illa bara för de är gravida. "Langtaefterdig" ska inte behöva vara rädd för att berätta för chefen...
  • Kajsabet
    Sunshine811 skrev 2013-04-11 16:27:58 följande:
    Jo precis.. magen går liksom inte att gömma... Men det är ju helt sjukt att en chef ska bli arg och behandla sina anställda illa bara för de är gravida. "Langtaefterdig" ska inte behöva vara rädd för att berätta för chefen...

Nej, verkligen inte okej beteende från en chef. Det är till och med olagligt att behandla någon diskriminerande för att den är gravid/ska bli pappa. Tyvärr förekommer det alltför ofta i arbetslivet ändå och då gör man helt rätt att vända sig till facket. Man ska inte ta diskussionen själv med en oresonerlig chef. Jag tycker att det är så synd att man ens ska vara rädd för att berätta, visst kan det vara svårt för chefen att täcka upp, men detta är ju något som inte händer särskilt många gånger under en anställds liv. Chefen borde ju endast vara glad, hade man ju kunnat önska.
  • Västeråsare
    Anna83a skrev 2013-04-11 06:23:10 följande:

Det är samma för mig. Igår var alla mina symptom som bortblåsta. Inget illamående, bara normalt trött, inga onda bröst osv. Vilken vecka är du i? Jag är i v 9.
    Solrosen 83 Enligt info som jag har fått från min bm så tas blodprovet någon gång mellan v10+0 och v13+6 och ultraljudet mellan 11+0 och 13+6. Allra bäst för blodprovet är 10+0 och ul 12+0. Hängde du med? :) Jag har fått mina tider i v10+3 och v12+3.

Idag har jag mått jätteilla istället. Inte gjort det alls innan. Hoppas det bara är en dålig dag. Jag är  i 9+0 idag dvs vecka tio om jag fattar rätt haha. Blir helt förvirrad av hur man räknar.
  • Tina02
    Västeråsare skrev 2013-04-10 22:30:00 följande:
    Mina symptom har börjat ändra sig. Det satt direkt griller i huvudet så jag blev jättelättad när jag läste mig till att man pratar om en läskig period i början som innebär att man typ mår som innan man var gravid för så är det nästan för mig nu. Mina ömma bröst är mycket bättre,ingen speciell metallsmak i munnen,inge krångel med magen. Möjligvis blivit tröttare och ev lite känsligare. Har inte kunnat dricka kaffe på typ 2-3 veckor och nu funkar det igen. Hur är det mer er och era symptom?
    känner precis som dig! illamåendet, den värsta tröttheten och ömmande i brösten har börjat lagt sig och man kan vara som folk igen :) dricka kaffe och så! känns riktigt skönt! :) inskrivning på torsdag också! Känns som en milstolpe :)
  • Kajsabet
    Tina02 skrev 2013-04-11 18:36:07 följande:
    känner precis som dig! illamåendet, den värsta tröttheten och ömmande i brösten har börjat lagt sig och man kan vara som folk igen :) dricka kaffe och så! känns riktigt skönt! :) inskrivning på torsdag också! Känns som en milstolpe :)

Jag har också inskrivning på torsdag :)) ska bli så spännande, första samtalet med MVC/vården för mig! Är i v7+3 idag.
  • ceke

Längtarefterdig: Fy vilken chef. Hejja er som tagit hjälp av facket!

Jag känner mig egentligen inte orolig för att berätta för chefen, speciellt inte som de nya löneavtalen blev färdiga igår, så nu hinner jag få min nya lön för 2013 innan jag kommer berätta .... MEN jag måste erkänna att jag dras med lite dåligt samvete samtidigt då jag är med och startar upp en ny verksamhet och det visste jag ju om när jag sökte jobbet.... Däremot så vet chefen om vårt ma i november då lönediskussionen var mitt under det och jag berättade att jag var lite satt ur spel under en period.... så han blir nog kanske inte så förvånad, hoppas jag. En av dem som var med och startade verksamheten berättade veckan efter att hon anställts att hon var gravid och hon gick hem för ett par veckor sen och jag vet att han väl inte va superförtjust i det hela, men var samtidigt glad för hennes skull...

• Västeråsare
    Langtaefterdig skrev 2013-04-11 09:38:15 följande:
    Till er alla.
    När tänker ni berätta för jobbet/chefen/kollegorna?
    I måndags berättade min kollega att hon är gravid för oss alla (chef + kollegor) eftersom vi är en väldigt liten arbetsplats. Bara 6 anställda.
    Hon är i vecka 16 (6 v före mig) Dock fick hon väldigt dåligt bemötande av chefen. Och chefen blev både arg och elak. Hotade bl.a. Att om min kollega inte pluggar specialpedagogik under mamma ledigheten så har hon ingen tjänst att komma tillbaka till... Nu har vi kontakt med facket och chefen har inte rätt att göra så.

För två år sedan blev en annan tjej gravid här på jobbet och det slutade med att chefen arbetsbefriade henne 4 månader innan hennes mammaledighet skulle börja...

Är nu livrädd hur chefen ska reagera när jag berättar. Speciellt eftersom att jag och min kollega är gravida samtidigt. ((
    Är ni rädda för att berätta?
    Usch vilken chef. Läget är lite annorlunda för mig. Jag har haft en utdragen konflik med mina chefer som inte följer kollektivavtal bland annat. Kännt sista tiden att nä nu pallar jag inte mer. Facket har varit indragen i ca 1 år. Tillslut lyckades vi förhandla fram uppsägning pga arbetsbrist med tanke på a-kassa m.m.. Sen fick jag reda på att jag var gravid... Jag har intervjuer på gång och funderar istället på att ska jag säga nått på intervjuerna. Är dessutom på gång att öppna ett företag tillsammans med två andra. Vi beräknar köra igång i sep och det blir barn i nov (förhoppningsvis, tar inget för givet) och räknar med en kort mammaledighet då jag har en sambo som är mer än villig att vara pappaledig.
Svar på tråden Novemberbebisar 2013