Langtaefterdig skrev 2013-04-11 09:38:15 följande:
Till er alla.
När tänker ni berätta för jobbet/chefen/kollegorna?
I måndags berättade min kollega att hon är gravid för oss alla (chef + kollegor) eftersom vi är en väldigt liten arbetsplats. Bara 6 anställda.
Hon är i vecka 16 (6 v före mig) Dock fick hon väldigt dåligt bemötande av chefen. Och chefen blev både arg och elak. Hotade bl.a. Att om min kollega inte pluggar specialpedagogik under mamma ledigheten så har hon ingen tjänst att komma tillbaka till... Nu har vi kontakt med facket och chefen har inte rätt att göra så.
För två år sedan blev en annan tjej gravid här på jobbet och det slutade med att chefen arbetsbefriade henne 4 månader innan hennes mammaledighet skulle börja...
Är nu livrädd hur chefen ska reagera när jag berättar. Speciellt eftersom att jag och min kollega är gravida samtidigt.

((
Är ni rädda för att berätta?
Hej!
Jag har inte följt alla inlägg men såg ditt (ovan) och blev riktigt arg!! Ni har gjort alldeles rätt som har kontaktat facket. Eran chef har ingen rätt att behandla er på det sättet. Innan jag började studera var jag fackligt engagerad och arbetade i handels. Det var väldigt intressant att veta alla rättigheter och skyldigheter. Är inte riktigt säker men jag tror att man inte har skyldighet att berätta om graviditeten förrän 3 månader innan man vill vara ledig. Av naturliga skäl (det syns på magen) väljer att berätta tidigare. Det e ju ganska snällt och ge chefen lite tid att hitta en ersättare med.
Strunta i vad din chef säger, var stark. Du har rätten på din sida.
Kram, Sunshine