• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Västeråsare

Äntligen tagit mig förbi den första milstoplen. Eller igentligen imorgon för då är det 12+0. På fredag har jag privat ultra ljud. Både nervös och förväntansfull. Känns som mycket stress försvinner av att få se lill-fis och att h*n mår bra så nu håller jag tummarna för att det är så. Inge blödningar eller magvärk under dessa veckor så det borde ju vara ett gott tecken får man hoppas på! På måndag har jag alla prover hos barnmorskan också. Kul att det händer nått igen.

• ceke

Härligt att vi börjar närma oss andra trimestern och i a f lite säkrare graviditeter!

Folsyra, som jag förstått det, är som viktigast under första trimestern, men alltid bra att fortsätta äta även sen. 

• Zanah

Jag går också in i 12+0 imorgon, det känns skönt! Vi berättade för sambons sida av släkten idag, så nu vet alla de närmaste. Så skulle någon fråga på jobbet så är det ingen hemlighet längre men jag vill vänta lite till om det går innan chefen får reda på det. Vill kolla upp hur det ser ut med lön över sommaren om jag skulle bli sjukskriven redan från höstterminens start och lite annat som jag vill ha knas på innan jag berättar. (är lärare) Jag ska gå upp från 80% till heltid när sommarlovet börjar och sen får vi se hur det blir i praktiken när skolorna börjar igen i augusti. Jag tror jag är i vecka 30 då och det kan ju mycket väl vara läge för en sjukskrivning men jag tänker inte räkna med det. Det finns de som har fått tvillingar som har jobbat nära inpå förlossningen också.

Folsyra käkade jag tills förpackningen jag hade tog slut när jag väl passerat 12 veckor förra graviditeten, det blir nog lika den här gången. Har 20 st kvar tror jag. Jag äter järn också så det räcker med tabletter att hålla reda på! 

• Langtaefterdig

Zanah: är i lite samma sits som dig. Jobbar också i skola halvtid lärare och halvtid resurs. Känns inte helt ok att komma tillbaka efter hösten. Men kanske mest för att mitt jobb är riskfyllt. Då jag jobbar med utåt agerande.
    Är det svårt att bli sjukskriven? Ska försöka få chefen att omplacera eller hitta andra arbetsuppgifter.

• Fiamedbarn
    Mindful skrev 2013-05-01 19:22:10 följande:

Jobbigt, hoppas det blir bättre. Jag har också blivit jätteförkyld...igen :( Halsont, snorig och lite feber. Jag har boostat med fruksallad idag!! Har snöat in lite på frukt och kan äta mängder.

Någon som har koll på folsyra föressten, ska man äta det hela graviditeten eller bara de första tre månaderna?

Imorgon går jag in i vecka 13 och på fredag är det dags för kub, förväntasfull och nervös! 
    Ja det är jobbigt! Speciellt som jag varit sjuk tre gånger sen jag blev gravid! Och idag är det dag 9 på förkylningen och jag har blivit SÄMRE! Första dan jag är hemma, borde nog varit hemma lite tidigare för att undvika detta. Tror det avancerat till bihåleinflammation....Det är nog graviditetens fel också eftersom det sänker immunförsvaret för att inte stöta bort fostret.

Hoppas du blir bättre snart! Och gör inte samma fel som mig och bara kör på, se till att du sjukskriver dig och får möjlighet till vila!

Jag tänker äta folsyra hela gravideten i alla fall..

Idag är jag i vecka 10 (9+4). Jag tycker det  går lite långsamt. Längtar efter v 12 då missfallsrisken minskar. Men jag har i alla fall sett fostret på bild i v8 vilket också gör att risken minskar! Och det kan i alla fall inte vara en fosterlös graviditet som förra ggn då jag fick missfall i v11. Men v11 känns ändå kritisk pga detta...
  • Emma92

Jag går in i vecka 13 imorgon, (12+0) så skönt! Illamåendet börjar gå över och nu händer de att de går dagar utan att jag kräks. Så skönt! :)

I mitt län får man bara ett vul i vecka 18, dock ska vi lyssna på hjärtat om tre veckor. :)

• ReggieW
    Västeråsare skrev 2013-05-01 19:42:13 följande:
    Äntligen tagit mig förbi den första milstoplen. Eller igentligen imorgon för då är det 12+0. På fredag har jag privat ultra ljud. Både nervös och förväntansfull. Känns som mycket stress försvinner av att få se lill-fis och att h*n mår bra så nu håller jag tummarna för att det är så. Inge blödningar eller magvärk under dessa veckor så det borde ju vara ett gott tecken får man hoppas på! På måndag har jag alla prover hos barnmorskan också. Kul att det händer nått igen.
    Gör du ditt privata ultraljud i Västerås? Vart? Var det svårt att få tid? 
    Jag har gått i valet och kvalet om jag ska göra det nämligen.. :) Hoppas att det går bra imorgon! 
  • Ila

Hmm. Min chef kom in i dag och frågade hur jag har tänkt vara föräldraledig. Känns hemskt tidigt att fundera över det. Är det någon av er andra som har tänkt eller redan har en plan?

• greeneyes

Ila: du behöver inte meddela det förrän 2 mån innan du ska bli ledig. Men självklart är det bra att berätta tidigare om man vet, det underlättar ju.
    Jag går i valet och kvalet kring detta, antingen sätta bebben på dagis jan-15 (men med risk att inte få dagisplats) eller snåla på dagarna och vara hemma ända till aug-15 (med risk att bli uttråkad). Svårt val!

Svar på tråden Novemberbebisar 2013