• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Fiamedbarn

Med vår son har vi varit hemma två år, ett år var jag hemma utan fp (hade studerat innan så jag ville spara min tills jag jobbat ihop en rejäl ersättning) och sen var sambon hemma ett år. Nu skulle jag vilja göra på samma sätt men det kommer ju inte att räcka för jag tror inte vi har råd med att gå hemma utan ersättning. Och eftersom man bara får ha syskon 15 timmar så blir det nog en annan sak att ha TVÅ busfrön hemma. Men hemma till 1,5 år är väl rimligt i alla fall! Jag tycker att två var en bra ålder för lille L att börja förskola på.

Jag tycker att 15-timmarsregeln är lite dum! 

• Mindful
    {#emotions_dlg.flower} BF-lista november 2013  {#emotions_dlg.flower}

Ila - 8 november
    Caarin - 10 november
    Langtaefterdig- 12 november
    Mindful - 13 november
    Zanah - 13 november (tvillingar)
    Västeråsare- 14 november
    Strongwom3n - 14 november (andra barnet)
    Solrosen 83 - 16 november
    Brullan - 16 nov (tredje Barnet)
    Ceke - 17 nov (2:a barnet)
    BalchensMalin - 24 november
    Vittoria- 27 November 
    Jämthund - 28 November (andra barnet) 
  • camilla88
    {#emotions_dlg.flower} BF-lista november 2013  {#emotions_dlg.flower}

Ila - 8 november
    camilla88 - 9 november (trejde barnet)  
    Caarin - 10 november
    Langtaefterdig- 12 november
    Mindful - 13 november
    Zanah - 13 november (tvillingar)
    Västeråsare- 14 november
    Strongwom3n - 14 november (andra barnet)
    Solrosen 83 - 16 november
    Brullan - 16 nov (tredje Barnet)
    Ceke - 17 nov (2:a barnet)
    BalchensMalin - 24 november
    Vittoria- 27 November
    Jämthund - 28 November (andra barnet)
  • Zanah

Langtanefterdig: Jag har ingen uppfattning om huruvida det är svårt med sjukskrivning som lärare. Med min dotter jobbade jag heltid till 1 vecka innan förlossningen utan problem och behövde aldrig ta tag i det. Jag fick min dotter vid samma tidpunkt på året och jag vet att jag tyckte det var segt att gå tillbaka efter sommarlovet för att jobba åtta veckor men när man väl var igång så gick det jättebra. Jag har några utåtagerande barn i min klass varav en medicineras och det är egentligen inget problem så jag känner mig inte orolig för den saken. Det är mer för tidigt värkarbete och tyngden att bära på som jag är orolig för (två trappor, ingen hiss, flera gånger per dag!)

Jag har ingen aning om hur länge vi ska vara hemma. Vår dotter var 14 månader när hon skolades in och det var lagom för henne, hon behövde den stimulansen då. I och med att det är tvillingar får vi ju några extra dagar som gör att vi kan vara hemma båda två i början om vi vill. Men vi är inte där i tanken riktigt än. På måndag ska vi göra ett nytt UL för NUPP. Pratade med en läkare idag som sa att blodproven är värdelösa när det är tvillingar, ja, du kan få fram en siffra men den är inte alls tillförlitlig. Så vi ska bara mäta nackspalten och hoppas på att det ser bra ut och i så fall inte göra fostervattensprov. Om nackspalten är väldigt avvikande på någon av dem så gör vi kanske FVP men vi har inte landat i diskussionen än om hur vi gör med ett eventuellt dåligt resultat. Det är psykiskt påfrestande med ovissheten!

• Västeråsare
    ReggieW skrev 2013-05-02 14:07:46 följande:
    Gör du ditt privata ultraljud i Västerås? Vart? Var det svårt att få tid? 
    Jag har gått i valet och kvalet om jag ska göra det nämligen.. :) Hoppas att det går bra imorgon! 
    Verkar vara helt omöjligt att få till ett i Västerås. En vännina som är gravid hade en kraftig blödning och ringde 1177 som inte ens tyckte hon skulle åka till akuten, händer det så händer det liksom....
     Jag bokade hos Mama Mia i Kista som blir det närmsta från Västerås. 500kr för ett tidigt ultra ljud och 50 kr för ett kort. De har ca 1,5 veckas väntestid när jag ringde. 
  • Ila
    greeneyes skrev 2013-05-02 16:58:37 följande:
    Ila: du behöver inte meddela det förrän 2 mån innan du ska bli ledig. Men självklart är det bra att berätta tidigare om man vet, det underlättar ju.
    Jag går i valet och kvalet kring detta, antingen sätta bebben på dagis jan-15 (men med risk att inte få dagisplats) eller snåla på dagarna och vara hemma ända till aug-15 (med risk att bli uttråkad). Svårt val!
    Jo, jag vet att jag inte behöver meddela än, men samtidigt så har jag ett sådant jobb att det vore guld värt om min vikarie kunde gå bredvid ett par veckor och att sätta igång en rekryteringsprocess efter sommaren gör att det blir väldigt tight med tid.

Jag kommer förmodligen att vara hemma 11 månader och sedan kommer min sambo att vara hemma sex månader. Jag skulle gärna dela mer lika men pga vissa omständigheter på både hans och mitt jobb just under den här perioden blir det jättesvårt att dela på något annat sätt. Det blir ju tokigt med förskoleplats för i så fall får bebisen börja i april, men vi håller tummarna för syskonförturen. Det känns som att det är alldeles för länge att vara hemma ända till augusti 15, för oss.
  • Tina02

Hej!

Är i v13+2 och jag fick inte tid för ultraljud förrens v19+1 Åhh det var sent tycker jag? Eller?

• Ila
    Tina02 skrev 2013-05-03 11:49:59 följande:
    Hej!

Är i v13+2 och jag fick inte tid för ultraljud förrens v19+1 Åhh det var sent tycker jag? Eller?
    Jag har tid i v 19+4. Jag tycker också att det är lite sent. Å andra sidan är det ju hemskt lång tid kvar tills bebisarna kommer så en får se det som att det är ganska nära halvtid iaf, och då dröjer det kortare tid innan vi får se dem på riktigt.
  • ceke
    Ojoj... idag är en sån här dag när jag undrar hur 17 vi tänkte när vi fick för oss att försöka få en till... Mitt tålamod är noll idag och Ville (17 månader snart) är understimulerad och har första feberfria dagen på en vecka... Han testar varenda gräns, kastar maten på golvet, häller ut drycken, har ritat en fin teckning på väggen, ställer sig och vrålskriker så fort det är nåt som inte är som han vill ha det eller jag inte kommer bums när han vill. samt har sömnvägrat ända tills nu trots jättetrött.. SUCK! Det är inte många sådana här dagar med honom, men ojoj. Det lite småkomiska i det hela är att han, innan han gör nåt han vet att han inte får göra, säger "ajaj" och tittar på mig.. Hmm. BUSUNGE! Har räknat till 10 måååånga gånger idag!

Ghhhhaaaaaa... Fattar inte hur jag ska orka två små busrackare sen? så känns det idag! Som tur är är det väldigt få dagar jag känner så...
  • elingabriella
    ceke skrev 2013-05-03 13:23:44 följande:
    Ojoj... idag är en sån här dag när jag undrar hur 17 vi tänkte när vi fick för oss att försöka få en till... Mitt tålamod är noll idag och Ville (17 månader snart) är understimulerad och har första feberfria dagen på en vecka... Han testar varenda gräns, kastar maten på golvet, häller ut drycken, har ritat en fin teckning på väggen, ställer sig och vrålskriker så fort det är nåt som inte är som han vill ha det eller jag inte kommer bums när han vill. samt har sömnvägrat ända tills nu trots jättetrött.. SUCK! Det är inte många sådana här dagar med honom, men ojoj. Det lite småkomiska i det hela är att han, innan han gör nåt han vet att han inte får göra, säger "ajaj" och tittar på mig.. Hmm. BUSUNGE! Har räknat till 10 måååånga gånger idag!

Ghhhhaaaaaa... Fattar inte hur jag ska orka två små busrackare sen? så känns det idag! Som tur är är det väldigt få dagar jag känner så...
    Hihi jag känner igen det där! Men vi får tänka på hur kul de kommer att ha det tillsammans när de blir lite större och kan leka tillsammans Hjärta 

Jag har förresten skrivit om graviditeten på min blogg nu om ni vill kika:  www.elingabriella.se
Svar på tråden Novemberbebisar 2013