• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Langtaefterdig

På mamamia i Sthlm får alla göra kub oavsett ålder. Är bara 22 år men ville ändå göra kub. Jobbar med elever som har downs, så det kändes extra viktigt.

• Solrosen 83

Nu har vi varit och sett vår lilla älskling för första gången. Allt såg ut som det skulle och hjärtat tickade på. Känns superhärligt! Fick låg risk på kub så det var ju bra. Fick ingen exakt siffra dock då de inte brukar göra det här om man ligger på låg risk. Blev även flyttad lite så enligt dagens mätning är bebisen beräknad till 18 nov istället för 16:e innan. Jag är 29 år men här i Örebro erbjuds alla oavsett ålder att göra kub. Var väl inte så mkt för själva kub testet som vi ville göra det utan mycket för att få göra ett lite tidigare ul och se att allt verkar stå rätt till.

• Mindful

Jag är 31 men i vårt landsting blir alla erbjudna KUB oavsett ålder.

Grattis Solrosen 83, till en liten frisk bebis och låga siffror! 

• Miam

Generösa landsting ni verkar ha! Här erbjuds det över 35. Själv är jag 30 år och tanken slog mig aldrig att ens fundera över kub. Förren jag läser att så många här har gjort det. Är det försent? Jag är i v 12 +4?

• Mindful

Miam: blodprovet till kub tar man i v. 9-13 och själva ultraljudet görs i v. 10-14 vad jag fått veta.
    För min del kändes det bara skönt att få se bebisen i tidigt skede, se så att allt stod rätt till och att hjärtat faktiskt slog. Det är ju mitt första barn så kanske är man lite mer orolig då?!  

• Mindful

Jag har tid för cellprov på onsdag. På torsdag går jag in i v 15. Vad säger ni om det? Jag känner mig osäker på om man bör eller om jag ens vill ta cellprovet. När jag läser på ex. vårdguiden står det att det är helt riskfritt att göra cellprov under graviditeten men att de rek att man tar det fram till v 15. Jag ska nog ringa bm på måndag och fråga. Men minns på inskrivningen att hon sa att det var helt ok.

• ceke
    Mindful skrev 2013-05-11 10:43:28 följande:
    Jag har tid för cellprov på onsdag. På torsdag går jag in i v 15. Vad säger ni om det? Jag känner mig osäker på om man bör eller om jag ens vill ta cellprovet. När jag läser på ex. vårdguiden står det att det är helt riskfritt att göra cellprov under graviditeten men att de rek att man tar det fram till v 15. Jag ska nog ringa bm på måndag och fråga. Men minns på inskrivningen att hon sa att det var helt ok.
    Jag ska också ta cellprov i veckan. Är i.. hmmm.. v 13+6 när det ska tas... Vad jag vet ska det inte vara några bekymmer att ta det. Det är ju bara ett topsprov från livmodertappen... Men du får gärna berätta vad din bm svarar dig på måndag

Nu har vi blivit helt officiella med graviditeten. känns bra. Känns verkligt nu I veckan tänker jag även bli helt öppen med det till jobbkollegorna. Chefen och tre till vet redan, men vi är en arbetsgrupp på 18 pers och resten vet inget.  Börjar ju dock se rätt lönnfet ut, så kan tänka mig att några börjar gissa!

Har fått veta flera vänner som ska ha 1-2 månader före/efter oss i höst om det går vägen för alla. Känns jätteroligt!   Det är även två som ska få bebis nu i juni och de kommer ju fortfarande vara föräldrelediga när vår plutt kommer, så denna gång blir det många som det går att umgås med på dagarna! Sist hade jag två vänner som jag träffade ibland och inte en enda granne. Nu kommer det i a f vara två grannar med bebisar hemma, även om de kommer va 5-8 månader äldre! 
  • Mindful

Ceke: Ja jag återkommer med svar! Men känns bra att fler ska ta det nu i dagarna :)

Vad roligt och skönt att ni nu är helt offieciella, förstår att det blir mer verkligt då. Och vad roligt att ni har fler i er omgivning som ska intill er, blir roligt att umgås med fler samma är föräldralediga!  

Jag längtar så tills vi blir helt officiella, när nästa helg är över kommer hela familjen/släkten veta samt de närmsta vännerna men det är fortfarande hemligt på jobbet och facebook. Jag sökte ju en ny intern tjänst i Februari, var på intervju i april och fick tjänsten och skrev på papprena nu i Maj. Jag tillträder på nya tjänsten 1 september men jag har inte berättat för chefen ännu, vilken ånget, det knager mig verkligen och jag är så nervös och orolig för att berätta... Börjar bli svårt att dölja magen på jobbet snart och vill ju berätta för chefen innan ngn av mina kollegor gör det...  

• Jämthund

I mitt landsting erbjuder dem sen en tid tillbaka KUB oavsett ålder. I vecka 12 får man bestämma om man vill göra KUB eller en enkel datering. Vi har valt att göra en vanlig datering. Det räcker för oss!

• Ila
    Mindful skrev 2013-05-11 10:43:28 följande:
    Enligt min bm kunde jag välja själv om jag ville göra det eller vänta, så det är nog ingen fara att göra det om man vill få det överstökat. Men här kan man spara remissen om den kommer under graviditeten och sen gå efteråt om man vill, det tycker jag är rätt smidigt. Jag känner mig inte helt bekväm med att göra det så länge jag är gravid.
Svar på tråden Novemberbebisar 2013