• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Ila
    Jämthund skrev 2013-05-12 08:20:26 följande:
    I mitt landsting erbjuder dem sen en tid tillbaka KUB oavsett ålder. I vecka 12 får man bestämma om man vill göra KUB eller en enkel datering. Vi har valt att göra en vanlig datering. Det räcker för oss!
    Det är ju jättebra att man kan välja. Det verkar som att det är rätt många som gör KUB bara för att få se fostret och då är det ju faktiskt mycket bättre att kunna välja att göra en datering, för det måste ju kosta betydligt mindre resurser. Och så "slipper" man få siffror om det nu är så att man ändå "bara" vill se bebisen.
  • ceke

Vi gjorde KUB båda graviditeterna för att få veta risken för kromosomavvikelser. Hade vi fått hög risk hade vi gått vidare med fostervattenprov och eventuellt ett avbryt i graviditeten om det visat sig va kromosomavvikelser. Sen är det ju ett underbart se att det står till som det ska också. KUB-ultraljudet är ju helt fantastiskt då man får se hela lilla bebisen dona runt där inne i livmodern Sen tycker jag även det känns bra att de i a f för oss gick igenom och visade att båda hjärhalvorna finns, att båda fötterna, benen, armarna, händerna, näsan, tarmarna etc finns, att hjärtat slår som det ska, fostervattenmängd samt daterar. Med andra ord som ett mini-RUL med eller mindre. Vet dock inte om de det görs överallt, men vi gjorde det ju KUB på en privatklinik, så det kanske är deras rutiner där. Känns som att i a f jag känner mig lugnare inför RUL efter den här genomgången

Sen tycker jag att det är en väldigt svår etisk fråga det här med att kunna ta reda på/välja att avsluta en graviditet pga kromosomavvikelser. En svår etisk fråga och en svår känslomässig fråga. Däremot har jag i mitt jobb sett alldeles för många syskon till barn med speciella behov som råkat väldigt illa ut då all föräldrarnas ork och uppmärksamhet lätt går till det mer behövande barnet. Det är nog det som skulle väga tungt i mitt övervägande om vi hade fått reda på att det var kromosomavvikelser... Är så glad att vi slapp hamna i det ställningstagandet båda graviditeterna! 

• Mindful

Jag tänker lite som du Ceke, vi hade också valt att gå vidare om vi fått låga siffror. Lite därför vi avvaktade att berätta för någon innan vi gort kub. Jag tor man ska vara försiktig med att göra kub om man inte är säker på vad man vill göra om man får låga siffror. Men som jag skrev ovan så gjorde vi kuben för att få se att allt stod rätt till, sedan är det en bonus att få se hela bebisen. Där vi gjorde ltraljudet gick de också igenom alla kroppsdelar, hjärnan osv. vilket känns betryggande!

• Tina02

Ja mycket om detta med KUB här, har valt att inte göra kub trots min nyfikenhet ;) är dock nervös som alla blivande mammor att "tänk om det är nått fel på barnet" men så roligt att det har varit så bra på alla era KUB test!! En väninna till min brorsfru är 40 år och träffade en man sent i livet och blev gravid hon fick en på två på downsyndrome men hon valde att behålla pga hennes ålder, och det blev en full frisk liten tjej! :)

• Gaddis

Hej hej,

Jag gjorde cellprov i vecka 6. Det är helt ofarligt. MEN kom ihåg att man kan blöda lite efteråt så få inte panik och tvångstankar som vad jag fick när det kom pyttelite brunt på pappret dagen efter    Skrattande

• Solrosen 83

Fick mina provsvar idag från inskrivningen och mina järndepåer var dåliga trots att jag alltid haft bra blodvärde innan. Så nublir det att dra igång med järntabletter varje dag redan nu. Avskyr tabletterna för de ställer till magen så. Men det är väl bara och gilla läget och ta dem.

• BalchensMalin

Jag fick oxå börja med järntabletter tidigt, v10+3. Men ser det positivt, tröttheten lindrades lite. Förväntade mig väldigt dålig mage, men för mig har det funkat trots att jag har haft en dum mage de första veckorna, svullen som bara den. Men sen äter jag päron och katrinplommon oxå ;) Ett tips!

• pangis

Mitt kub test gick oxå bra. Men sov 2 timmar på natten för jag var nervös å orolig. Nu gruvar jag mig för glukos testet. De är ju så vidrigt.Tungan ute

• ceke
    pangis skrev 2013-05-13 16:35:17 följande:
    Mitt kub test gick oxå bra. Men sov 2 timmar på natten för jag var nervös å orolig. Nu gruvar jag mig för glukos testet. De är ju så vidrigt.Tungan ute
    Det där glukostestet har jag sluppit. Ska nog va glad för det

Grattis till lyckat KUB!  
  • Miam

Solrosen83

Jag drack blutsaft ist för järntabletter då dom är svåra för magen. Det funkade bra för mig. Ett tips bara om du får problem med magen.

Svar på tråden Novemberbebisar 2013