Vi gjorde KUB båda graviditeterna för att få veta risken för kromosomavvikelser. Hade vi fått hög risk hade vi gått vidare med fostervattenprov och eventuellt ett avbryt i graviditeten om det visat sig va kromosomavvikelser. Sen är det ju ett underbart se att det står till som det ska också. KUB-ultraljudet är ju helt fantastiskt då man får se hela lilla bebisen dona runt där inne i livmodern
Sen tycker jag även det känns bra att de i a f för oss gick igenom och visade att båda hjärhalvorna finns, att båda fötterna, benen, armarna, händerna, näsan, tarmarna etc finns, att hjärtat slår som det ska, fostervattenmängd samt daterar. Med andra ord som ett mini-RUL med eller mindre. Vet dock inte om de det görs överallt, men vi gjorde det ju KUB på en privatklinik, så det kanske är deras rutiner där. Känns som att i a f jag känner mig lugnare inför RUL efter den här genomgången
Sen tycker jag att det är en väldigt svår etisk fråga det här med att kunna ta reda på/välja att avsluta en graviditet pga kromosomavvikelser. En svår etisk fråga och en svår känslomässig fråga. Däremot har jag i mitt jobb sett alldeles för många syskon till barn med speciella behov som råkat väldigt illa ut då all föräldrarnas ork och uppmärksamhet lätt går till det mer behövande barnet. Det är nog det som skulle väga tungt i mitt övervägande om vi hade fått reda på att det var kromosomavvikelser... Är så glad att vi slapp hamna i det ställningstagandet båda graviditeterna!