• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • ceke

Va tufft några av er verkar ha. Styrkekramar till er!

Själv känner jag mig återigen väldigt ogravid och njuter av den här tiden innan det blir tungt... DET ser jag inte fram emot även om det är mysigt med en massa rörelser från bebis då... Börjar få ont i ryggen, men vet inte om det är min ryggskada eller foglossningar som börjar ge sig till känna. Har eg ingen betydelse så länge jag är besvärad av dem. Går ju i sjukgymnastik sedan i höstas, så gör vad jag kan för att underlätta i a f

Visst är det förresten underbart med våren?!?!?!  Vårt körsbärsträd har precis börjat blomma och nu har det äntligen börjat bli grönt på träden här uppe

• Mindful

Candefilera: Styrkekram till dig! Hoppas du fårr må bra och sluppit blödningar under helgen!

Nu är vi äntligen officiella efter att ha berättat för alla i respektive familjer. I fredags berättade jag även för min nya chef, var ju ofantligt nervös eftersom jag precis skrivit kontrakt för en ny tjänst f.o.m september. Chefen tog det så bra (kvinna och mamma själv) och såg bara det som något positivt, hon menade att livet och familjen är det viktigaste och måste gå i första hand. Skönt att hon tog det bra och att jag inte ställde till det jobbmässigt.

I fredags gjorde jag även cellprov, gick bra, han skickade iväg provet för snabbresultat så får veta redan nästa vecka om det skulle vara något.     

Nu har jag avekat epp par orosmoment så nu kan jag verkligen börja njuta av graviditeten!  

• ceke
    Mindful skrev 2013-05-19 17:22:24 följande:
    Candefilera: Styrkekram till dig! Hoppas du fårr må bra och sluppit blödningar under helgen!

Nu är vi äntligen officiella efter att ha berättat för alla i respektive familjer. I fredags berättade jag även för min nya chef, var ju ofantligt nervös eftersom jag precis skrivit kontrakt för en ny tjänst f.o.m september. Chefen tog det så bra (kvinna och mamma själv) och såg bara det som något positivt, hon menade att livet och familjen är det viktigaste och måste gå i första hand. Skönt att hon tog det bra och att jag inte ställde till det jobbmässigt.

I fredags gjorde jag även cellprov, gick bra, han skickade iväg provet för snabbresultat så får veta redan nästa vecka om det skulle vara något.     

Nu har jag avekat epp par orosmoment så nu kan jag verkligen börja njuta av graviditeten!  
    Va skönt att det gick så bra att berätta för chefen Samma för mig. Han log mest och sa "blev orolig att du skulle säga att du hittat nytt jobb, men det här var ju goda nyheter och du är ute i så god tid, så vi kommer ju kunna hitta en bra ersättare också..."
  • Mindful

Ceke: ja så upplevde jag det också, att hon snarare var tacksam för att jag var ärlig och ute i god tid. Vad skönt! Nu kan vi njuta :)

• ceke

Mmmm... och jag har lönesamtal på tisdag. Ska bli spännande att se om det verkar ha speglat av sig där. Då jävlar...

Attans rackarns. Nu har min lille grabb precis kommit på hur man tar sig upp på köksbordet...  

• Ila

Hmm. Jag sitter och googlar symtom och graviditetsrelaterade sjukdomar mest hela dagarna eftersom jag mår så dåligt och är så himla orolig för knytet i magen. På en förhållandevis seriös gravidsajt träffar jag på detta när jag läser på om havandeskapsförgiftning:

"Universitetet i Leiden, Nederländerna, fann att regelbundet oralsex (där kvinnan sväljer mannens sperma) ledde till minskad risk för havandeskapsförgiftning."

Jag höll på att sätta vattnet jag drack i halsen. Alltså, det kanske är sant (fast det verkar väl hemskt långsökt eller?) men knappast något min barnmorska rekommenderat iaf.

• Kajsabet
    Ila skrev 2013-05-20 17:32:21 följande:
    Hmm. Jag sitter och googlar symtom och graviditetsrelaterade sjukdomar mest hela dagarna eftersom jag mår så dåligt och är så himla orolig för knytet i magen. På en förhållandevis seriös gravidsajt träffar jag på detta när jag läser på om havandeskapsförgiftning: "Universitetet i Leiden, Nederländerna, fann att regelbundet oralsex (där kvinnan sväljer mannens sperma) ledde till minskad risk för havandeskapsförgiftning." Jag höll på att sätta vattnet jag drack i halsen. Alltså, det kanske är sant (fast det verkar väl hemskt långsökt eller?) men knappast något min barnmorska rekommenderat iaf.

Hahahahaha, klockrent! Vågar man ens berätta det där för sin kille? ;)
  • Mindful

Ila: intressant studie du hittat ;) haha. Men du försök att inte oroa dig för mycket men om du känner att oron tar över kanske du ska kontakta barnmorskan! Allt är säkert jättebra med ditt knyte!

Tjejer, jag tänkte fråga er lite praktiska frågor, ni som har barn sedan tidigare har säkert massor råd och hur tänker ni försföderskor?

Har ni/tänker ni skaffa gravidförsäkring och isf vilken?
    Smörjer/ska ni smörja in magen mot bristningar? Tips på bra olja?
    Boktips? Bra böcker att läsa under gravidteten, inför förlossning eller för första tiden med barnet?  
    Äter ni några extra vitaminer utöver folsyra och järn? Äter ni mer frukt och grönt nu? Något annat hälsotips?   
    Barnvagnstips, favoritmärke? 

Kommer säkert på fler saker sedan, det ploppar upp frågor i mitt huvud hela tiden. Jag känner mig ibland stressad och vill vara så förbredd jag bara kan inför förlossning.  Vad gäller graviditets/barnförsäkrning så håller vi på att kika runt nu.
    Jag har börjat smörja magen/brösten/låren med Weleda havandeskapsolja efter rekommendation men gillar inte lukten.  
    Jag är och har alltid varit lite dålig på att äta grönsaker och nu börjar jag få lite ångest att jag äter för lite med tanke på bebis. Funderar på att prova ACO vitaminer för gravida. Någon som har erfarenhet/koll på dem?

Ha en trevlig kväll!            

• greeneyes

Ila: haha, kan det vara en man bakom studien kanske ?!

Mindful: på mig funkade cocoa butter från body shop (kakaosmör) förra gången jättebra, fick inga bristningar där jag smörjde men tyvärr där jag inte nådde..
    Böcker beror helt på vad du vill veta mer om. Det man får veta på mvc/i tidningar etc är fullt tillräckligt, men är man rädd eller orolig kanske man vill läsa mer. Jag tyckte om boken Att föda (?) av Gudrun Abascal eftersom jag ville veta allt om förlossningen.
    Tror alla vitaminer för gravida man kan köpa på apotek är bra, så testa Aco.
    Har däremot ingen bra koll på försäkringar.

• Ila
    Har ni/tänker ni skaffa gravidförsäkring och isf vilken?
    Jag hade Trygghansas förra gången och den var jättebra. Jag drabbades av en förlossningskada och fick ersättning snabbt och utan krångel, de ville inte ens se något läkarintyg. "Sånt här ljuger man inte om", sa handläggaren.

Smörjer/ska ni smörja in magen mot bristningar? Tips på bra olja?
    Jag använde Weledas olja förra gången, fick inga bristningar på magen, däremot mycket på höfterna men det beror nog på att jag hade bristningar där sedan innan som nu blev värre. Jag tror egentligen att vilken olja som helst eller riktigt fet hudkräm funkar bra. Det känns bra att bry sig lite extra om magen också.

Boktips? Bra böcker att läsa under gravidteten, inför förlossning eller för första tiden med barnet?  
    Jag läste allt jag kom över när jag väntade ettan, men jag vet inte om det gav så mycket. Om Att föda utan rädsla hade kommit ut när jag väntade första barnet hade jag gärna läst den dock, min barnmorska under förlossningen höll kurser i just Att föda utan rädsla och hon var helt fantastisk.

Äter ni några extra vitaminer utöver folsyra och järn?
    Nej, äter inte ens folsyra och järn pga av krångel med magen.

Äter ni mer frukt och grönt nu? Något annat hälsotips?  
    I början av graviditeten ville jag bara äta fett och socker men nu är jag mer sugen på grönsaker. Broccoli och spenat, mums. Annars är det väl viktigt att försöka hålla i gång kroppen med lite rörelse. Promenader och yoga gillar jag.

Barnvagnstips, favoritmärke? 
    Hade Teutonia Fun med första barnet, men jag tycker att den är så himla stum. Nu funderar vi på Brio Smile, vi måste ha en liten barnvagn pga pytteliten hiss. Men än så länge har vi inte provkört.  
Svar på tråden Novemberbebisar 2013