Har ni/tänker ni skaffa gravidförsäkring och isf vilken?
Jag hade Trygghansas förra gången och den var jättebra. Jag drabbades av en förlossningskada och fick ersättning snabbt och utan krångel, de ville inte ens se något läkarintyg. "Sånt här ljuger man inte om", sa handläggaren.
Smörjer/ska ni smörja in magen mot bristningar? Tips på bra olja?
Jag använde Weledas olja förra gången, fick inga bristningar på magen, däremot mycket på höfterna men det beror nog på att jag hade bristningar där sedan innan som nu blev värre. Jag tror egentligen att vilken olja som helst eller riktigt fet hudkräm funkar bra. Det känns bra att bry sig lite extra om magen också.
Boktips? Bra böcker att läsa under gravidteten, inför förlossning eller för första tiden med barnet?
Jag läste allt jag kom över när jag väntade ettan, men jag vet inte om det gav så mycket. Om Att föda utan rädsla hade kommit ut när jag väntade första barnet hade jag gärna läst den dock, min barnmorska under förlossningen höll kurser i just Att föda utan rädsla och hon var helt fantastisk.
Äter ni några extra vitaminer utöver folsyra och järn?
Nej, äter inte ens folsyra och järn pga av krångel med magen.
Äter ni mer frukt och grönt nu? Något annat hälsotips?
I början av graviditeten ville jag bara äta fett och socker men nu är jag mer sugen på grönsaker. Broccoli och spenat, mums. Annars är det väl viktigt att försöka hålla i gång kroppen med lite rörelse. Promenader och yoga gillar jag.
Barnvagnstips, favoritmärke?
Hade Teutonia Fun med första barnet, men jag tycker att den är så himla stum. Nu funderar vi på Brio Smile, vi måste ha en liten barnvagn pga pytteliten hiss. Men än så länge har vi inte provkört.