• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Mindful

Tack så mycket greeneyes och Ila, jättebra tips!!! Nyttigt att läsa andras erfarenheter!

• Västeråsare
    Kajsabet skrev 2013-05-20 19:40:29 följande:

Hahahahaha, klockrent! Vågar man ens berätta det där för sin kille? ;)

Jag blev fint informerad om detta av min sambo hahaha!
  • Västeråsare
    Har ni/tänker ni skaffa gravidförsäkring och isf vilken?
    Smörjer/ska ni smörja in magen mot bristningar? Tips på bra olja?
    Boktips? Bra böcker att läsa under gravidteten, inför förlossning eller för första tiden med barnet?  
    Äter ni några extra vitaminer utöver folsyra och järn? Äter ni mer frukt och grönt nu? Något annat hälsotips?   
    Barnvagnstips, favoritmärke? 

. Funderar på att prova ACO vitaminer för gravida. Någon som har erfarenhet/koll på dem?           

Jag tog hos länsförsäkringar för där har  vi alla andra. kollade inte runt.

Har inte börjat smörja mig alls, kanske borde läsa på lite om det.

Läser inget om förlossning och tiden efter än utan använder app som ger info vecka för vecka om fostret och min kropp. Förlossning känns sjukt långt fram i tiden just nu så det är inget jag funderar på.

Jag äter ACO Gravid, två tabletter om dagen, funkar finfint!

Jag funderar inte så mycket på kosten utan kör på som vanligt i stort sett (bortsett från sånt man ska undvika.) Har inga speciella sug som jag märker av.  Blir mycket grillat när vädret är bra med god sallad till. Blir väl oftast nån frukt om dagen men inte jämt. Har dessutom hittat gott alkoholfritt rosé vin och öl på ica maxi.

Har än så länge inte inhandlat en enda grej men vi lägger utan lite pengar varje månad för att kunna brassa på sen längre fram. Tror att det blir efter rutin ultraljudet då man får reda på kön nu tydligen.  
  • Langtaefterdig

Har inte ens kollat gravidförsäkring ännu... Kanske är dags snart.
    De enda vitaminer jag äter är ACO gravid. Sedan äter jag fortfarande massa tabletter för detta skräpiga illamåendet... Men välkomnar vecka 16 idag och hoppas att illamåendet ska lägga sig.

Har nämligen ett bröllop att planera då sambon friat i augusti, när jag är i vecka 28, ska vi gifta oss )

• greeneyes

Langtaeftefdig: idag är första dagen utan illamåendetabletterna, nervöst men än så länge funkar det. Tycker att jag mått bättre för varje vecka som gått sedan v 13. Och grattis till giftermålet, tror v 28 är perfekt för bröllop (iaf om jag utgår från hur jag mådde förra grav, då var v 20-30 toppen jämfört med resten).

• Candelifera

Tack för styrkekramen Mindful! Och grattis till giftermål Längtarefterdig!!

Gravidförsäkring: Har inte hunnit ta beslut ännu. Har dålig koll kring allt vad försäkringar gäller men nu är väl ett ypperligt tillfälle att lära sig!

Smörjning: Använder sedan 2007 inga som helst kommersiella märken på min kropp, blandar nästan allt själv, någon gång har jag använt hudlotion från Urtekram eller Weleda.
    I den blandning jag tillverkade sedan jag fick veta att jag blivit gravid har jag valt ingredienser som jag vet kan vara bra mot bristningar; Kung Markattas Kokosolja på burk (2 stora skedar tog jag, som mjuknade och smälte när jag började röra ihop dem med de andra, flytande oljorna.), ungefär lika stora delar sheasmörolja(crearom), kallpressad vetegroddsolja(biofood), rapsolja( i love eco ica), mandelolja(apoteket), jojobaolja(crearom), moringaolja(crearom) och lite mindre mängd argan(crearom) och olivolja(eco zeta). Jag valde att inte tillsätta någon eterisk doftolja då huden absorberar allting och jag är osäker vad som går in till bebisen.     

Boktips: Vill gärna sjäv få tips! Så svårt att välja vad man ska investera i, så många böcker i bokdjungeln!! Har några äldre böcker hemma skrivna av 70-80 tals gravid-gurun Sheila Kitzinger. Allt hon skriver ska man kanske inte tro på, nu när nya rön uppdagas, men gillar tonen i tex "Dagbok för blivande Mammor". Tycker också det är mysigt att läsa i Jennifer Loudens bok "The Pregnant Womans Comfort Book" från 1995, som fokuserar på den blivande mammans emotionella välmående, hur man kan ta hand om sig själv både känslomässigt och fysiskt. Min nyaste bok heter "Att föda" av Gudrun Abascal, och verkar ha bra synpunkter kring själva förlossningen.  

Vitaminer: Tar en Holistics B-vitamin komplex och en Holistics super C-vitamin per dag. + en Mumomega varje kväll. Tar också Thornes Basic Pre-natal 2ggr om dagen utöver det.   

Mat: Äter "vanlig" mat, men försöker skära ner på vanlig mjölk och saker innehållande vete och socker (vissa foster kan tydligen ha svårt bryta ner socker, precis som alkohol!!) 
    Äter åtminstone 3 färska frukter varje morgon och några torkade ekologiska aprikoser och fikon, ekologiska valnötter, cashewnötter, paranötter och mandlar. Och alltid ett eko-ägg! Det är mest morgonmålet jag har kontroll över.Frossar i avocado när jag hittar fina och mogna, brukar äta dem med oliv, raps och vetegroddsolja för att få i mig fler bra ämnen.(Oljor bra mot förstoppning också.) Tycker just nu inte om smaken av just broccoli och spenat, men försöker äta mer av dessa än jag gör i vanliga fall.  Försöker köra så mycket ekologiskt jag bara kan och har råd med! (men gud vad eko kött är dyrt!!!)

Brukar yoga och simma, men har slutat med allt sådant sedan blödningarna började. Nu är jag glad om jag kommer ut på en långsam prommenad! Jag tror att frisk luft och solsken är viktigt!!

Barnvagnar: Har noll-kunskaper och kommer tacksamt att suga in all information om ämnet!         

• Candelifera

Nu såg jag att du också läst Gudruns bok, Greeneyes! Lycka till idag, utan tabletter! Jag håller tummarna!

• greeneyes

Candrlifera: oj, vad duktig du är, låter riktigt hälsosamt! Ska läsa ditt inlägg igen och inspireras lite
    jag har hört att det är just kakaosmöret som ska vara bra mot bristningar, men vet inte riktigt var jag snappat upp det...

Vagnar är kul, vi har redan bestämt oss för Brio Smile men ska inte beställa förrän efter sommaren. Hade Bugaboo Cameleon till dottern men fick så ont i handlederna av den, handtaget är tyvärr lite knasigt vinklat. Så jag ville ha en liknande vagn, liten och smidig men stadig och definitivt svängbara framhjul.
    Jag tror att man ska känna och klämma på och testköra många vagnar i butiken innan man bestämmer sig. Fundera på om man vill ha stabila hjul för terrängkörnining eller smidiga snurrbara för stadskörning etc.. Det finns inget rätt eller fel, smaken är som baken

• greeneyes

Candelifera: Tack! Ja, jag tyckte att Abascals bok var superbra förra gången, får se om jag läser om den denna gång, var ju 6 år sedan förra gången

• lillbumbin

Idag har jag äntligen mitt inskrivningssamtal kl 13.00.. Känner mig lite stressad då de små fortfarande sover midda.. Men de går nog bra

kommer att ta upp min rädsla för förlossningen. Har fått fyra barn å alla har varit snabba. Jag vill ha en till igångsättning som med den minsta. Det tog ju endast 1h 40 minuter från då dom började med igångsättningen tills han låg på mitt bröst.

Mitt andra barn kom på 22 minuter efter att vattnet gick hemma. Så jag känner att jag vill inte chansa å måsta föda hemma.
    Sen med sista barnet gick jag upp 26kg vatten på 11 dagar å vi fick tjata om igångsättning, min BM skickade in mig 4 ggr på en vecka å allt som allt blev vi dit skickad 18 ggr innan de lyssnade å satte igång mig. Då sa de att det inte var havandeskapsförgiftning men när lillen va ute då skulle jag inte få åka hem dagen efter för att de kunde ha varit en havandeskapsförgiftning. Då hettade jag till:-/

Svar på tråden Novemberbebisar 2013