• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Mindful

Langtaefterdig: grattis till blivande bröllopet, vad roligt :)

Candelifera: Tack för dina fantastiska tips, din egen hemmagjorda olja/lotion verkar fantastisk!!   Jag har nu också köpt boken Att föda av Gudrun P, sedan har jag även inhandlat boken: koka makaroner: om att bli pappa efter ett tips från en vän, hon menade på att även fast det är en "pappa bok" så hade hon mest nytta av den av alla hon läste. Pappan gillade den också :)

Greeneys: Jag har också fått huvudvärk och då bör tilläggas att jag aldrig har huvudvärk i vanliga fall, är i v. 15 + 4. Trist. Återkom gärna om du beger dig och testar järnvärdet, om det är det som är orsaken kan det vara bra att veta. 

• ceke

Spännande att det är fler som har problem med huvudvärk! Jag har haft det, har precis gått över, och hade det samma tid i graviditeten även med min son! Min barnmorska tror att det är nåt hormonellt...

Ser att ni pratat vagn. Ett hett tips... OM ni kommer att promenera på grusvägar, köp med fyra fasta lufthjul!!!! Annars kommer bebisen skaka fram och ni kommer behöva kämpa med att få fram vagnen... i a f med små snurrande hjul fram. Mina vänner som jag umgåtts med under mammaledigheten hade sådana vagnar och det funkade inge alls bra för dem att promenera ute hos oss och ändå är det BRA grusvägar. 

På tal om bristningar. Trodde jag skulle klara mig förra graviditeten och smörjde och smörjde. Rackars var dock att bara 1 vecka innan Ville föddes så dök det upp en massa bristningar "poff"... Suck.. Nåja, de har redan bleknat rätt bra... Men jag kommer smörja även denna gången hur mycket alla "som kan" säger att man itne kan förhindra det pga av att det är hormonellt. jag menar... man vill ju göra vad man kan för att försöka minimera risken! 

• lillbumbin

Har fått en massa bristningar. Med första barnet mådde ja piss att ja fick de. Smörjde varje dag 3-4 ggr, hjälpte ändå inte, nu med 5:e barnet ser jag de mer som ett minne.. Som en lycka jag fått vara med om. Jag tror de e väldigt hormonellt.
    För med andra å fjärde barnet fick ja inga nya alls.

• greeneyes

Nu har jag varit och kollat järnvärdet, och det såg okej ut. Hade 119, så det var inte järnbrist enligt BM. Hon sa att det är vanligt med huvudvärk kring dessa veckor och att det kan bero på hormoner. Hon rekommenderade att ta två Alvedon (på 500mg) samtidigt för bättre effekt.

• princesspeach

ceke: Hade de såna vagnar med låsbara snurrande hjul fram? Har läst om flera där de små hjulen går att låsa och därmed fungerar som en vagn med fyra fasta hjul? Går normalt inte bland grusvägar men man vill ju inte att det ska behöva vara ett problem om man väl behöver. :P

• ceke
    princesspeach skrev 2013-05-23 12:17:56 följande:
    ceke: Hade de såna vagnar med låsbara snurrande hjul fram? Har läst om flera där de små hjulen går att låsa och därmed fungerar som en vagn med fyra fasta hjul? Går normalt inte bland grusvägar men man vill ju inte att det ska behöva vara ett problem om man väl behöver. :P
    Japp, båda två. En Emmaljunga och en Brio. Spelar ingen roll. De drar lite snett och måste verkligen puttas fram så snart det inte är asfaltsvägar, samt att deras små blev ordentligt omskakade då vagnarna med punkfria däck inte har samma stötdämpning som de med lufthjul. JÄTTESTOR skillnad att ha punkfria kontra lufthjul på grusvägar!!!. 
  • lillbumbin

Här hemma har vi en babytravel Amsterdam och babytravel Dublin. Sen även en brio Happy håller med ceke. Va noga med vad ni tar för vagn. Jag har två enkla då jag å gubben bruka köra en var när vi e på promenad tillsammans. Annars tar jag Tvillingvagnen Dublin. Men mina råd till de som ska köpa vagn efter 8 års erfarenhet å dessutom jobbat på en barnvagnsbutik så åk på butikerna å känn efter vad ni vill ha. Fast de är inte samma att köra brio Sing inne på slätt golv som ute å inte Emmaljunga Nitron heller.

• ceke

Min varma rekommendation för alla som går på grusvägar är helt klart Brio Happy med lufthjul! INGEN vagn jag känt på "i verkligheten" utanför butikerna slår den i gung och lättkördhet i terräng. Vi är så otroligt nöjda med den vagnen. Nackdelen är ju att den är rätt stor och tung, men fördelarna väger klart över!

Funderar på vad vi ska hitta på för syskonvagn... Måste va lufthjul även på den... och så vill jag försöka hitta nån bättre begagnad till ett bra pris då det känns som att syskonvagnen inte kommer användas lika mycket som en enkelvagn.. 

• Västeråsare

Ni som verkar ha koll på barnvagnar kanske kan tipsa mig Ytterst sällan som det kommer bli promenader på grus, i stort sett bara asfalt. Bor i hus så vi behöver inte fundera på hissar eller kånka upp för trappor. Skulle nog föredra en vagn som både är liggvagn i början som kan bli sittvagn senare.

• lillbumbin

Ceke, Dublin el brion är bra Tvillingvagnar. Brion skulle ja rekommendera du som går på grusvägen mkt, fast Dublin gjorde mig glad. Den e lättdragen å dessutom så är det hyffsat gung i den å inte så stöttålig.

Svar på tråden Novemberbebisar 2013