• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • Lussekatten

Här har vi också problem på natten men nu verkar det som att vi har kommit på vad det beror på: D-vitaminen. Vi tog bort välling och gröt men ändå vaknade hon vid 22.00 för att skrika och bända sig bakåt. Detta har sen fortsatt var och varannan timme fram till ca 4.00 då hon bajsar. Så ikväll provar vi utan dropparna så håll tummarna.

• tilj75

Hur gick det med dropparna? Aldrig hört talas om att de kan ge magont. Irja har också vaknat flera nätter i rad med ont i magen. Tröööööött!

• Lussekatten
    tilj75 skrev 2013-09-25 08:00:55 följande:
    Hur gick det med dropparna? Aldrig hört talas om att de kan ge magont. Irja har också vaknat flera nätter i rad med ont i magen. Tröööööött!
    Det börjar faktiskt bli bättre. Det kan tydligen ta upp till en vecka innan de har lämnat systemet totalt men vi är nu inne på tredje natten utan droppar och vi märker redan stor skillnad. Hon vaknar inte alls längre vid 22.00 och skriker för att sen skrika var och varannan timme längre. Istället är det nu lite skrik vid 20.30 och sen sover hon bra resten av natten.

Tydligen är det den oljebaserade oljan i d-vitamindropparna som kan orsaka magknip hos vissa barn men byter man till vattenbaserade droppar så kan det gå bättre. Om du googlar på "d-vitamin droppar ont i magen" så hittar du fler som beskriver samma sak. Jag är dessutom med i en grupp på facebook som egentligen handlar om att flaskmata sitt barn men där är vi några stycken som har samma problem med magknip där d-vitamindropparna verkar vara orsaken.   
  • Sunshine81
    Läser om hur mkt mat era äter och hur glada dom är för det. Min tös har helammats till nu, är 6,5 månad nu typ. Har precis börjat ge lite riktig mat till henne som smak. Var lite grimaser först och ibland klökningar men har gått bättre nu i dagarna. Får testa en halv burk mat en gång om dagen nu. Men sen ammar jag efter också. Så helammar än kan man säga. Men är tänkt jag ska sätta lite fart med maten nu och byta bort 1-2 mål. Ett vid middags tiden vid 11-12 och ett på kvällen vid 17-18 tiden och se hur det funkar. Har tänkt jobba lite nån timme på eftermiddan till kväll för att spara dagar så måste få detta att funka nu. Men kommer nog gå bra. Lillan sitter också själva, har gjort sen 5 mån ca. Ålar sig fram eller mest bak än så länge. Tar sig från sittandes till liggandes men inte från liggandes till sittandes. Men kommer nog snart då hon försökte igår. Sen står hon också på alla 4 och gungar lite då o då. Händer massor nu. Snart kryper våra små, inga bebisar längre. Kan sakna det ibland, men varje månad har sin charm :) Har 4 tänder, 2 som är uppe helt och 2 som kom ut förra veckan. Härligt höst väder har vi varje dag här i skåne nu, blir många lång promenader varje dag. Skönt !!
  • hannis

Elliot kryper nu men äter fortfarande väldigt lite mat. Några skedar till lunch och ute smörgåsrån med smör på kvällen när vi äter. Ammar konstant, hela natten. Är så trött!!! ð??©

• Sunshine81

Mysigt han kryper nu, men man får mer jobb med dom, haha. Bra du också ammar mkt än. Kan man ge dom smörgåsrån nu? Har jag ej testat. Köpte såna majs krokar igår som jag tänkte hon skulle ha när vi äter mat så hon inte bara sitter där och tittar. Men gud så äckligt det blev när dom blev blöta, fastnade överallt och hennes kläder satt det fast såna gula klumpar överallt och händerna var helt geggiga med klistrigt majs. Jätte svårt att få bort. Jaja men nu vet man det, får ha haklapp nästa gång på sig :)

• Sunshine81

Min lille har också varit förkyld nu ett bra tag och vaknat mkt på natten och bara varit ledsen för det inte gick att äta. Bara kom bubblor från näsan på henne, stackarn. Men annars har jag det bra på natten. Somnar vid 20 och sover alltid olika men rätt ofta hela nätterna , annars vaknar hon 1 gång och äter och somnar direkt. Men är jätte olika, i natt tex har hon ätit 3 gånger. Men oftast får jag sova helt ok om natten. Ja det sliter ut en rejält annars, speciellt när man har fullt upp hela dagen sen och kanske även syskon att ta hand om. 

• Sunshine81

Hur ger du smörgåsrånet med smör ? Delar du det i bitar eller ger du hela rånet så dom får bita av bitar själva ? 

• nozpa
    hannis skrev 2013-10-01 10:31:01 följande:
    Elliot kryper nu men äter fortfarande väldigt lite mat. Några skedar till lunch och ute smörgåsrån med smör på kvällen när vi äter. Ammar konstant, hela natten. Är så trött!!! 😩

Åh så mysigt. :) Här blir det nog en sen krypare. Om krypare alls. Hon ålar och snurrar framåt. Storasyrran hade väl en inte en regelrätt krypposition hon heller. Tydligen kröp varken jag eller pappan heller.
    Är det inte rätt tidigt vid 7 månader? Eller det är jag som tycker att dom är så små ännu. :) Insåg härom dagen att hoppla, hon är ju ingen bebis längre. När hände det?  
  • hannis

Nozpa: Jo det är nog rätt tidigt. Han är ju inte ens 7 månader ännu. Storebror var 8 månader innan han kröp. Han gick sen vid 10 månader men det får gärna Elliot vänta liiiite längre med. Det blir så otroligt mycket passande när de går så tidigt.

Sunshine 81: jag smörar och viker det dubbelt och ger honom det i handen. Han suger på det och då smälter det i munnen. Ibland får han leverpastej på också. Fest!

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)