• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • TreFantastiskaBarn

Usch vilken upplevelse Tekla, förstår att du inte litar på vården. Hur många misstag kan de göra undrar man!? Bra att du blickar framåt och pratar med psykolog!

• Tekla Maräng
    TreFantastiskaBarn skrev 2013-09-11 10:54:23 följande:
    Usch vilken upplevelse Tekla, förstår att du inte litar på vården. Hur många misstag kan de göra undrar man!? Bra att du blickar framåt och pratar med psykolog!
    Tack!
    Ja, man undrar ju... Tyvärr har jag träffat fler som råkat ut för liknande på samma ställe (och det händer säkert i andra delar av landet också då de drar in resurserna på KK överallt) och många här på FL vittnar ju om oacceptabla saker inom vården. Ska så småningom anmäla händelserna med hjälp av kurator, men jag är inte där mentalt ännu. Vi är inte ute efter att sätta dit enskilda personer - misstag begås - men rutinerna måste ändras och detta fruktansvärda sparande inom vården och framför allt för kvinnor i samband med förlossning är vansinnigt! En läkare och flera sjuksköterskor vi pratade med när jag låg inne andra gången tyckte att vi skulle berätta vad vi varit med om och berätta hur de har det (!) så att det kommer fram i ljuset och kanske kan det komma något positivt ut av det.
  • TreFantastiskaBarn

6 månader idag! Läkarbesök på Bvc som gick super :), min lilla filbunke sitter gärna i en stol och pillar med leksaker men inte ett försök att vända sig. 7,2 kg och 66 cm.

• nozpa

Tekla: Fy vilken upplevelse. Men skönt att du kan prata om det. Förstår att det både är frustrerande och väldigt irriterande med allt som hände.

Hur klär ni småttingarna i vinter? Funderar på vindfleece samt åkpåse. Men det räcker kanske inte? Dottern var 6 mån i dec -12. Då hade hon en riktig overall. Men hon var kokhet så åkpåsen fick vi ta bort då. 
    Så ja, hur gör ni? Samt är det någon som har ett bra tips på var tusan jag hittar en bra höstoverall. Just nu är hon klädd i 2 delat fleeceställ. Vill ha en hel overall, men finns ju ingenstans. 

Hjälp! :)    

• hannis

Nozpa:

Jag har en vindfleeceoverall från pop i strlk 74 som förhoppningsvis kommer räcka under hösten och början av vintern. Åkpåse i vagnen, först en i fleece och när det blir kallare, en tjockare variant.

Till den senare och kallare delen av vintern har jag en tjock overall från Fix i strlk 80 som han även kan åka pulka i och kanske även gå i då jag räknar med att han tar sina första steg mellan januari och mars någon gång. Även då kommer jag ha åkpåse i vagnen eftersom han sover utomhus på dagen.

• nozpa
    hannis skrev 2013-09-12 06:46:11 följande:
    Nozpa:

Jag har en vindfleeceoverall från pop i strlk 74 som förhoppningsvis kommer räcka under hösten och början av vintern. Åkpåse i vagnen, först en i fleece och när det blir kallare, en tjockare variant.

Till den senare och kallare delen av vintern har jag en tjock overall från Fix i strlk 80 som han även kan åka pulka i och kanske även gå i då jag räknar med att han tar sina första steg mellan januari och mars någon gång. Även då kommer jag ha åkpåse i vagnen eftersom han sover utomhus på dagen.

Var och köpte en vindfleece från pop idag. Vi har bara en varm åkpåse. Funderar på att skaffa en wind stopper. 
    Ja, det är smidigt att kunna använda pulkan. Får nog bli en riktig vinteroverall också. Ska bara vänta o se. Hon växer så det knakar på längden.
    Undrar varifrån hon fått det långgenen. Jag är 166, pappan är 180. Så vi är ju inga långa personer direkt.     
  • TreFantastiskaBarn

Jag har en supervarm åkpåse, även om det är jättekallt så är det vanliga kläder och mössa som gäller. För mer rörliga aktiviteter har jag en pop vinteroverall som kommer vara rätt storlek i vinter. Annars kombineras halvvarma jackor med fleece. Har även pop fleeceoverall och ulloverall som kan vara under. Regnkläder har jag 80 i minsta. Jag fick ärva jättemkt till tredje barnet, första tjejen, en massa söta och urmånga praktiska kläder från pop, Reima, kavat och tretorn. Så himla skönt att ha lite att välja mellan! Och en massa rosa istället för murrigt :)

• saal

Har en vindfleece jacka från pop i stl 80 jag hoppas ska fungera under hela den kallare perioden att ha i bilen samt på höst/vår tillsammans med åkpåse/filt när det är lite kyligare. Frågan är dock om hoppet att kunna ha den till våren är för mkt begärt eller om den då är alldeles för liten. Till kallaste delen har jag en overol från lindex i 80 och en från reima i 86 att välja på efter storebror. Lillebror sover inte lika bra i vagnen som i sin egna säng så det är sällan han sover ute om vi inte är påväg någonstans och han passar på att ta en tupplur och då allt som oftast vaknar när vagnen stannar. . 

• KarinCE

Tips önskas!

Alva är 7 månader, har ammat fram till nu men det finns nästan inget kvar eftersom hon äter så mycket mat.
    Det som är mitt problem är att hon inte dricker välling eller ersättning (tycker inte om). Vi har väckt henne vid 22 för att ge henne gröt och sen vaknar hon vid 03:00 ungefär. Inatt fick jag i henne lite ersättning och ammade henne. Hon vaknar igen vid 04.30 och då fick jag lov att ge henne gröt.

Tänkte att jag ska pröva ge henne välling som mellanmål idag på dagen i flaska eller kanske i pipmugg  få se om det fungerar.

Kan lägga till också att hon inte använder napp och att hon som typ 2 månaders drack ersättning om jag var borta utan problem.

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)