• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • nozpa
    KarinCE skrev 2013-09-19 10:44:02 följande:
    Tips önskas!

Alva är 7 månader, har ammat fram till nu men det finns nästan inget kvar eftersom hon äter så mycket mat.
    Det som är mitt problem är att hon inte dricker välling eller ersättning (tycker inte om). Vi har väckt henne vid 22 för att ge henne gröt och sen vaknar hon vid 03:00 ungefär. Inatt fick jag i henne lite ersättning och ammade henne. Hon vaknar igen vid 04.30 och då fick jag lov att ge henne gröt.

Tänkte att jag ska pröva ge henne välling som mellanmål idag på dagen i flaska eller kanske i pipmugg  få se om det fungerar.

Kan lägga till också att hon inte använder napp och att hon som typ 2 månaders drack ersättning om jag var borta utan problem.

Har du testat att byta napp på flaskan till ersättningen? Min lilla har ju bara ätit ersättning, men så en dag för ett tag sedan så vägrade hon. Så vi bytte flaska samt napp och då åt hon med god aptit igen.
    Alternativt testa en stl större till de flaskor ni har nu. Kan vara att det går för långsamt för henne. 
  • TreFantastiskaBarn
    Tips önskas! Alva är 7 månader, har ammat fram till nu men det finns nästan inget kvar eftersom hon äter så mycket mat. Det som är mitt problem är att hon inte dricker välling eller ersättning (tycker inte om). Vi har väckt henne vid 22 för att ge henne gröt och sen vaknar hon vid 03:00 ungefär. Inatt fick jag i henne lite ersättning och ammade henne. Hon vaknar igen vid 04.30 och då fick jag lov att ge henne gröt. Tänkte att jag ska pröva ge henne välling som mellanmål idag på dagen i flaska eller kanske i pipmugg  få se om det fungerar. Kan lägga till också att hon inte använder napp och att hon som typ 2 månaders drack ersättning om jag var borta utan problem.

Du skrivet att hon äter bra så hon vaknar kanske inte av hunger. Prova att ge vatten istället så kanske hon är nöjd och om vänjer dig av med nattmål och på sikt sover hela natten.
  • Tekla Maräng
    Tips önskas!

Alva är 7 månader, har ammat fram till nu men det finns nästan inget kvar eftersom hon äter så mycket mat.
    Det som är mitt problem är att hon inte dricker välling eller ersättning (tycker inte om). Vi har väckt henne vid 22 för att ge henne gröt och sen vaknar hon vid 03:00 ungefär. Inatt fick jag i henne lite ersättning och ammade henne. Hon vaknar igen vid 04.30 och då fick jag lov att ge henne gröt.

Tänkte att jag ska pröva ge henne välling som mellanmål idag på dagen i flaska eller kanske i pipmugg  få se om det fungerar.

Kan lägga till också att hon inte använder napp och att hon som typ 2 månaders drack ersättning om jag var borta utan problem.
    Har lite samma problem... Olivia har både blivit ammad och fått ersättning sen födseln (hade inte tillräckligt med bröstmjölk i och med allt strul efter förlossningen), men nu var det flera veckor sen hon åt ersättning då amning nu funkar jättebra sen ett par veckor och jag inte varit iväg så länge att hon behövt ta flaskan på ett tag. Hon har dessutom ätit gröt morgon och kväll (1 portion) i ett par veckor. Får smakisar vid lunchtid. Ammar alltid före/efter gröt/smakis. 

För 1½ vecka sedan var jag iväg hela eftermiddagen och kvällen - middag och musikal som var bestämt sedan länge. Kände mig lugn då jag trodde hon skulle äta gröt och sedan ersättning. Kom hem sent och fick veta att hon bara ätit gröt och sedan vägrat flaskan! Fick sååå dåligt samvete! 

Är jätteglad att hon inte behöver ersättning mer så klart, men skulle gärna vilja börja ge henne välling som sista kvällsmål så att hon sover bättre på natten...
  • hannis

Samma sak här. Elliot tokvägrar både ersättning och välling. Vill bara amma.

Han dricker gärna vatten eller bröstmjölk i flaska så det är väl smaken han inte gillar. Han är inte överförtjust i industrigröt heller men tycker om vanlig havregrynsgröt.

Han äter lite gröt på morgonen, smakis med vanlig mat plus frukt till lunch och lite plockmat när vi äter middag. Ammas resten. Ammas hela nätterna så jag håller på att gå under av sömnbrist och nu har han även varor förkyld och hostar hela nätterna så nu vaknar han extra mycket pga av det. Är det inte bättre nästa vecka så måste jag söka läkarhjälp för jag är själv med barnen onsdag till fredag nästa vecka. Kommer bli knasig utan sömn.

• älskarlivet81
    hannis skrev 2013-09-21 23:43:31 följande:
    Samma sak här. Elliot tokvägrar både ersättning och välling. Vill bara amma.

Han dricker gärna vatten eller bröstmjölk i flaska så det är väl smaken han inte gillar. Han är inte överförtjust i industrigröt heller men tycker om vanlig havregrynsgröt.

Han äter lite gröt på morgonen, smakis med vanlig mat plus frukt till lunch och lite plockmat när vi äter middag. Ammas resten. Ammas hela nätterna så jag håller på att gå under av sömnbrist och nu har han även varor förkyld och hostar hela nätterna så nu vaknar han extra mycket pga av det. Är det inte bättre nästa vecka så måste jag söka läkarhjälp för jag är själv med barnen onsdag till fredag nästa vecka. Kommer bli knasig utan sömn.
    Åh, en till.. Jag bryter ihop av trötthet flera gånger/vecka. Det är sömnbrist och stress som gör det. Igår tog vår bebis äntligen flaskan och åt t.o.m en hel portion välling! Sov sen till 4.45 i morse utan mat (men dock ville hon ha nappen 75 miljoner gånger ungefär).
  • tilj75

Jobbigt det låter. Själv går jag och lägger mig kl sju med barnen varje kväll just nu. Inte så kul.
    Irja är galen i havregrynsgröt m äppelmos och växer så det knakar, har blivit en liten knubbis. Ammar fortfarande men inte så ofta. Äter riktig mat till lunch.

Nu ska jag ställa mig på löpbandet, irja somnar av ljudet så jag kan springa ostörd (av henne iaf, de andra fyra är mutade med tv :) )

• älskarlivet81
    tilj75 skrev 2013-09-22 09:32:55 följande:
    Jobbigt det låter. Själv går jag och lägger mig kl sju med barnen varje kväll just nu. Inte så kul.
    Irja är galen i havregrynsgröt m äppelmos och växer så det knakar, har blivit en liten knubbis. Ammar fortfarande men inte så ofta. Äter riktig mat till lunch.

Nu ska jag ställa mig på löpbandet, irja somnar av ljudet så jag kan springa ostörd (av henne iaf, de andra fyra är mutade med tv :) )
    Inget av våra barn sover klockan 19 :) Båda två somnar runt 20. På dagen sover bebis nästan bara 30 minuterspass, så det kan bli 3-4 sovpass varje dag.
  • hannis

Även mina små somnar runt 20. Elliot vaknar kl 5 och 3-åringen kl 6. På dagen sover Elliot 2x2h, en gång på fm och en gång på em men 3-åringen är hemma på dagarna oh sover inte middag så någon vila blir det inte för mig.

• tilj75

Mina killar sover inte heller kl 19 men de lägger sig och kollar på film då. Irja somnar runt 19. Jag kollar nån serie på paddan.

• moster helen

Håller med ang sömnbristen!!! är den som är jobbigast när man har småbarn tycker jag. Stora tjejen somnar mellan 19-20 på kvällen och vaknar mellan 05-06, får sova middag 30 min/dag. lilla tjejen sover ca 30-40 min åt gången på dagen, ca 4 ggr. På kvällen somnar hon mellan 19-21..men de är där problemet ligger för oss..hon blir övretrött så lätt, varje kväll är en utmaning. Kommer inte på något bra sätt att få henne o somna. Blir skrik o gråt varje dag, sambon kan inte lägga henne, och knappt jag heller. Vet inte vad jag ska göra snart. Är jobbigt att inte få några fungerande rutiner. På dagarna somnar hon i vagnen, oftast går det lätt. Skulle beställt en bebis som somnar när man lägger den i sängen;) Nån som har tips så tar jag gärna mot dom !!!!! =)

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)