BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Kul att den här tråden har vaknat till liv igen. Jag har saknat er. :)
Lillasyster har kommit in i nån ny fas (surprise) och vägrar nu sova i sin säng i storasysters rum. Det som gäller är att sova antingen på mig eller bredvid mig. Känns verkligen som ett steg fram och två tillbaka. Först fick vi backa på introducerandet av maten och när vi väl började få koll på det så händer det här med hennes sömn. Så här var aldrig storasyster. Hon sov bättre i egen säng i eget rum men med den här tjejen verkar det vara tvärtom: vill ha så mycket närhet det bara går.
hej på er!
Har era små kommit in i nån separationsfas ännu? lillan (snart 8 mån) har senaste veckan varit gnällig så fort hon är själv. Jag får inte gå ut ur rummet, inte släppa ner henne på golvet, inte låta nån annan bära henne. Hon vill i princip vara hos mig hela tiden=) Börjar dock bli lite tungt att bära runt på drygt 9 kg hela dagarna, är nog dags att plocka fram bärsjalen.. är svårt att räcka till, storasyster ligger på soffan med feber och vill så klart också va med mig.. så de blir två barn i knät just nu! blir inte så mkt annat gjort, men de är väl så de kan va ibland!
Här märks det mest på natten. Vaknar mkt oftare än förr och har börjat samsova stora delar av natten. Förr ammade jag honom i vår säng och sen la tillbaka i sin spjälsäng men det går inte just nu så allas sömn blir påverkad.
Att det är tungt att bära har vi också kännt av. Tänkte jag skulle hoppa över att ta med mig vagnen till bvc förra veckan och tänkte jag går från parkeringen med lillebror på höften. Fick en p-plats längst bort och fick gå 500m. Märkte då att 9.5kg är tungt att bära bara den korta sträckan och ångade mitt drag att inte ta med vagnen.
Ja här är det verkligen en fas nu. Elliot sover inte en minut själv på natten utan skall ha närhet hela tiden. Ammar också en gång i timmen hela natten. Håller på att bli helt galen av sömnbrist.
På dagen är det lite bättre. Då vill han bara krypa, stå och gå hela tiden. Han går längs med möbler och när man håller i händerna. Ställer sig gärna upp med saker i händerna och ramlar sen handlöst och slår sig.
Han äter också jättedåligt och är förkyld. Vägrar välling, gröt och burkmat. Vill enbart äta lite hemlagat eller bröstmjölk.
Igår var vi på BVC på 8-månaderskontroll. Han är ju extremt tidigt med allt så hon trodde inte att han lider av att sova så dåligt och äta så lite och det är ju bra i alla fall. Han väger nu 10,2 kg och är 73 cm lång.
Idag skall jag åka och hämta en lekhage för nu orkar jag inte jaga och passa hela tiden längre. :-P
Hallå hallå.
Ja, hon har varit i (är kanske fortfarande?) separationsfasen, hon sov sämre. Vaknade 2-3 ggr/natt. Blev ledsen när andra än vi (mamma, pappa, storasyster) kom för nära. Men nu har det varit bra igen denna vecka. Och då har hon ändå dragit på sig en förkylning.
8 månaderskoll idag, 7800 tung och 69,5 lång. Sitter, ålar, härmar osv. Men kryper inte och det tror jag inte hon kommer göra heller. Lyckats sätta sig upp ett par ggr själv. Inte rest sig mot möbler eller dyl.
Piggaste, gladaste tjej jag vet!
Äter dåligt är det fler som gör... Åt så mkt bättre för ca mån sen. Nu är det två, tre tuggor med stor iver sen är det vägra öppna munnen som gäller. Däremot går det bra med allt som kommer ur flaska och det är det man ska mätta sig på enligt lillebror.
Reser sig utmed möbler och testar att hitta balansen och släppa taget. Oftast kommer han ner i sittande när det inte fungerar så är inte alls lika mkt en fallande fura som som storebror var. Om man jämför lillebror med storebror är han inte heller alls lika intresserad av att flytta fötterna för att gå ut med möbler/själv utan att bara stå upp räcker fint. Storebrors teknik bestod mer i att springa för att hålla balansen.
Förra veckan var en ett enda långt gnällmaraton tycker jag och hon vaknade minst en gång i timmen för att amma. Ville mest vara med mig och om hon är trött så duger inte ens pappa. Bättre denna vecka, i alla fall sömnen.
Vår lilla blir 8 månader om några dagar och ja, hon vänder sig fortfarande inte. Hon sitter bra och är glad och nöjd om hon får en leksak eller sitter i mitt knä. Men inte en tendens till att vända sig eller stå, sätta sig själv, krypa eller något som helst utöver att vifta med armar och ben i stolen. Det är inte så att jag är orolig, mest facinerad över hur olika det kan vara när jag läser om era småttingars framsteg och framfart :).
Är på akuten med vår 8 månaders. De ville egentligen skicka hem oss fast hon gått ner i vikt och knappt ätit sen i helgen. Hon är en liten tjej. Vägde 6880 vid 6 månaderskollen och idag vägde hon 6725. Jag stod på mig och nu ska hon snart få drppp. De tyckte egentligen att vi kunde åka hem och sen komma tillbaka om hon blev slöare..