• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • Ukj

Herregud vad ni ger julklappar! Vi ger en klapp per familj till barnen. Jag tycker det blir alldeles för mycket annars, barnen uppskattar inte o hinner inte leka med allt som dom får. Eftersom vi ger en klapp per familj kommer mina barn få ca 6 klappar var o det tycker jag är på gränsen till för många!!

• älskarlivet81

I vår familj är det bara vi och mor- och farföräldrar som ger presenter men har man många som ger kan jag förstå att man begränsar det.

Ukj skrev 2013-11-30 08:00:33 följande:
    Herregud vad ni ger julklappar! Vi ger en klapp per familj till barnen. Jag tycker det blir alldeles för mycket annars, barnen uppskattar inte o hinner inte leka med allt som dom får. Eftersom vi ger en klapp per familj kommer mina barn få ca 6 klappar var o det tycker jag är på gränsen till för många!!

• nozpa
    Ukj skrev 2013-11-30 08:00:33 följande:

Jag är helt frälst i julklappar. Vet att det blir alldeles för mycket. Får bli sista gången i år. Annars kommer det bli väldigt dyrt om några år. :)

Här hemma pott tränas stora för fullt. (hon vägrar blöja) går galant.
    Lilla kryper runt som tusan. Får verkligen se efter vad som ligger på golven nu. Samt att städningen sker konstant nu när hon är överallt.
    En dress i microfiber kanske hade varit något för henne? :)
  • Sommarljus

Hej alla! nu var det längesen jag skrev något här. Är inne o läser hur ni har det iaf :)

Här blir inte heller överflöd i julklappar, vi har födelsedagar tätt inpå och fler barn att köpa till. Tycker också det kan bli lite too much att de inte hinner ta till sig allt, som Ukj skrev om. Förra julen orkade min stora tjej inte ens öppna alla, hon sa att hon var trött o ville göra något annat, hon lessnade liksom innan högen var genomgången.

Här har motoriken hunnit ikapp, lillkillen kryper sedan nån månad, står mot möbler o tar små steg utmed dem. Han är 8 mån. Vi har skaffat mjukhjälm till honom, haha kan inte hjälpa det men det ser ju för roligt ut. Men väldigt bra att ha!!

Annars, vi kör EC sedan han var ca 5 mån, någon mer här som gör det? Går bra, så skönt att slippa alla bajsblöjor plus märka hur nöjd han blir. Han har börjat visa med ljud o kryp till pottan när det är dags.

Maten går bra, vi lagar till honom de mål han ska äta, lite kvällsgröt och välling på morgonen sedan nån vecka tillbaka. Han får fortfarande ersättning också.

Det är så härligt att se vilken glädje barnen har av varandra! Stora tjejen är 4. De umgås verkligen, längtar efter varandra o en del bus blir det :)

• TreFantastiskaBarn

Vad är EC? *nyfiken*

Även jag älskar julklappar, får anstränga mig så det inte blir för mycket :). Det drar lätt iväg och vi har ju fyra barn så det blir ju en del då. Plus 11 kusiner och 8-10 vuxna att köpa till utöver närmsta familjen... Men vi har lite olika maxbelopp bestämda så det inte ska dra iväg.

• nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2013-12-04 11:42:25 följande:
    Vad är EC? *nyfiken*

Även jag älskar julklappar, får anstränga mig så det inte blir för mycket :). Det drar lätt iväg och vi har ju fyra barn så det blir ju en del då. Plus 11 kusiner och 8-10 vuxna att köpa till utöver närmsta familjen... Men vi har lite olika maxbelopp bestämda så det inte ska dra iväg.

Oj, ett helt gäng. :) Vi köper bara till barnen. Våra 2 samt våra syskons 3 barn. Till oss vuxna kör vi julklappsspel. Alla vet innan vem man ska köpa till, sedan köper man för 200 kr till 1 person.
    Och under vårat andra firande är det lotteri. 2 julklappar för 100 kr st sedan lottar man. Jag och maken köper bara någon enstaka till varandra, sedan blir det att vi köper något gemensamt till oss. Nu har stora tjejen bestämt att hon ska köpa en fisk till pappa också. En fisk?! Men vi får väl se vad vi hittar..
    Men julklappar är underbart. :) Vi firar vid 3 tillfällen, så blir ganska så utspritt här ändå.
  • Sommarljus

EC betyder elimination communication, eller elimineringskommunikation på svenska. Det innebär att man erbjuder potta till bebisen, en del börjar vid nyfödd men det går bra att börja lite senare också.

bebisen visar så småningom för en när de behöver kissa/bajsa. Sägs tömma blåsan mer effektivt, bra mot blöjeksem, uvi, förstoppning. mm. På blojfribebis. se finns info om man är intresserad

Apropå nåt helt annat, hur har ni andra det med upplägget i vardagen, är ni hemma på heltid eller hur har ni löst det? Nu när bebisarna blivit lite större tänker jag. Själv jobbar jag en dag/vecka sedan tre veckor tillbaka. Tänk om man alltid kunde få ha det så, jobba 20% o hemma resten

• älskarlivet81

Jag är hemma på heltid och kommer vara så till augusti och sen tar min man över och är hemma på heltid under hösten. Hur vi gör nästa vår får vi se men en av oss kommer jobba deltid då.

Sommarljus skrev 2013-12-04 16:13:46 följande:
    EC betyder elimination communication, eller elimineringskommunikation på svenska. Det innebär att man erbjuder potta till bebisen, en del börjar vid nyfödd men det går bra att börja lite senare också.

bebisen visar så småningom för en när de behöver kissa/bajsa. Sägs tömma blåsan mer effektivt, bra mot blöjeksem, uvi, förstoppning. mm. På blojfribebis. se finns info om man är intresserad

Apropå nåt helt annat, hur har ni andra det med upplägget i vardagen, är ni hemma på heltid eller hur har ni löst det? Nu när bebisarna blivit lite större tänker jag. Själv jobbar jag en dag/vecka sedan tre veckor tillbaka. Tänk om man alltid kunde få ha det så, jobba 20% o hemma resten

• moster helen

Jag är hemma på heltid men efter nyår byter vi, Agnes är då 10 mån. Jag ska jobba 75% och sambon vara hemma men han kommer att jobba varje torsdag. Har delat upp de så för att jag inte vill jobba 100% än (har inte slutat amma heller), och lite för ekonomins skull. Sen har vi sökt dagis from hösten när hon är 1½ år. Då kommer jag fortsätta jobba 75% och sambon troligen 90% för att de inte ska bli så långa dagar på dagis.

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)