BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Här pusslar vi lite. Först var vi hemma båda 2 i 6 månader. Sedan gick han tillbaks 80% till jobbet. Jag jobbar ca 10-30% i veckan. Beror på lite hur mycket det är att göra, och vad jag kan göra hemma.
Jag kommer att vara hemma till sept i alla fall, men om det blir att jag börjar jobba mer och maken lite mindre vet vi inte ännu.
Eller om han kommer att gå hem helt i början på sommaren och vara hemma tills årsskiftet 14-15. Vi planerar dagisstart januari 2015.
Sedan funderar vi även på ett 3:e barn. Vi vill bägge ha det, och kanske är det dags att försöka om ett par månader. Eller till sommaren. Ja, vi får se. Men snacket är uppe. Just nu känner jag att vi kan vänta tills lillpluttan är runt året. Men hur jag känner då vet jag inte.
Men tror att om vi inte skaffar ett tredje inom närmsta (1-2 år) så blir det inte av, och det känns helt fel att hoppa ett 3:e barn då vi båda sett 3 barn framför oss i familjen.
Ja.. Vilka beslut va?
Hur har ni resonerat? Både ni som har 2 och är nöjda, vill ha fler, eller har fler och är nöjda/vill ha fler.
Skillnad mellan 2 och 3? 1 och 2 var för mig ingen större chock, kanske blir det vid 3e?
Vi jobbar nu båda 50% och tanken var att vi ska göra så till augusti nästa år. Men nu börjar det kännas smått ohållbart pga ökat ansvar på mitt jobb. Får se hur vi gör.
Jag blev gravid med nr 3 i somras av bara farten men det blev tidigt missfall. Före dess var vi nöjda med två barn men nu har jag börjat vänja mig med tanken med tre stycken men isåfall vill jag vänta tills yngsta är ca 1 år innan vi försöker. Men gubben här hemma är inte helt överens med mig så vi får se. Vi har det rätt så kämpigt just nu så det kanske får räcka med två.
Med julklappar känns det lite konstigt. Förra julen fick storasyster ett berg av klappar. Iår blir det färre men det är så svårt att köpa nåt till lillasyster eftersom vi har redan så mycket.
Jag kommer börja jobba 2 dagar/vecka i januari och maken är då hemma de 2 dagarna. Så kommer vi att göra fram till september då Elliot troligen kommer börja i förskolan. Eller så fortsätter vi på samma sätt till januari... Är lite orolig att vi inte skall få förskoleplats då dock. Känns säkrare att få plats vid skolstarten på hösten.
Något tredje barn är absolut inte aktuellt här. Vi går på knäna som det är nu och skulle inte ens kunna få till ett tredje barn ens om vi ville då vi har ett väldigt effektivt preventivmedel mellan oss i sängen...
Blir inget tredje barn för oss heller. Dels känner vi att två räcker och dels vill jag inte gå genom en graviditet till!
Lussekatten: Ja runt 1 år var för oss ganska lagom. Plussade med 2:an 2 dagar innan 1:ans födelsedag. Och det var helt perfekt för oss.
Hannis och Älskar: Så skönt att veta att man är nöjd. Jag är livrädd att den känslan aldrig ska infinna sig. Har haft bra graviditeter och tyckte om att vara gravid. Har 1 syskon själv, tror det är därför jag gärna vill ha 3 barn också.
Har haft jävliga graviditeter med tidig foglossning som blivit värre för varje graviditet nu senast kryckor från vecka 18 (sjukskrivning från vecka15). Vill inte riskera att hamna i rullstol om jag blev gravid igen. Måste tänka på de barn jag redan har.
Vi är nöjda med våra två barn. Har alltid tänkt mig de och eftersom jag hade extremt illamående med båda barnen hela graviditeten så känner jag mig ännu mer säker nu;) Kommer själv från en stor familj med fyra syskon och tyckt att de varit kanon, men två barn är bra de med!!
Vi är oxå väldigt nöjda med två barn. Vi har ju inte lätt att bli gravida o jag orkar inte gå igenom fler behandlingar etc. Sen kanske man ska orka ha sex med
Jag var inte nöjd med två, hade en akut längtan efter ett tredje. Fick längta några år men fick min trea och det var så smidigt och lätt. Att få ett tredje barn var fantastiskt och allt fungerade så bra så det blev en fyra också :), och fyran är lika lätt hon. Har varken haft två- tre- eller fyrbarnschock, lite mycket tvätt ibland bara ;).
Jag jobbar deltid och har gjort det hela tiden, ca 20% nu men varierar. Jobbar hemma och har flexibla arbetstider, sköter ekonomin i ett litet företag. Perfekt att kombinera med små bebisar /barn och jag har då barnen hemma lite längre innan dagisstart, trean var hemma tills hon var 3 år och 3 månader. Viola kommer förmodligen vara hemma till 2,5 år. Min man varierar mellan att jobba åt kund och jobba med att bygga hus åt oss här på tomten, så han är hemma mycket men tar ingen föräldraledighet.