• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • KarinCE

Känns lite tröstande att läsa att de flesta har klängiga barn, när man går upp 04:20 endel mornar. Alva har jag också bara matat tidigare och lyft över till hennes säng men nu sover hon i vår säng nästan hela nätterna och sover oroligt.

• moster helen

hej o hå vilken fart lillan har. Hon ställer ju sig överallt och går längs med möbler och ramla är inget ovanligt för henne, var ju därför jag köpte en tyg hjälm....men igår glömde jag sätta på henne den, hon ramlade och smällde i bakhuvudet rejält. skrek såklart jätte mkt, sen blev hon helt kritvit i ansiktet, slö och såg ut som hon skulle somna/tuppa av, så läskigt ut! ringde 1177 men de var lugnt sa dom, hon blev sig själv efter en stund och dom sa att vi skulle väcka henne varannan timme sen när hon somnat för att se så hon mådde bra. Antar att detta inte är sista gången! Man hinner ju inte va med hela tiden, men får ju dåligt samvete ändå..

• hannis

Hur äter och sover era små nu? Jag tycker Elliot har börjat sova så mycket helt plötsligt och maten har vi inte alls ngn rutin på ännu. Blir liksom olika varje dag.

Idag har det sett ut så här:

Vaknade 6.30
    Ammade

Frukost:
    Smörgåsrån med smör och leverpastej. 2 tsk gröt. Amning efteråt.

10.00 ammade till sömns. Sov 2 h.

12.30 Lunch ca 1 dl mat och lite fruktpuree efteråt.

13.30 Ammade

15.00 Ammade till sömns. Sov 2 h.

17.30 Middag med oss. Ca 0,5 dl mat och en clementin.

Sen får han en banan vid 19 och så amning till sömns.

• nozpa

Vi har ganska regelbundet här. Sedan är det klart att det kan avvika. Vissa dagar är hon hungrigare än annars.

07:30-9:00 Vaknar. 07:30 väcker jag bägge när det är dagis. Annars sover dom till ca 9:00.

Frukost: 1 flaska ersättning.

10-11, något litet att tugga på, lite mer om hon steg upp tidigare. (Macka, gröt t ex). Ersättning om hon inte blir mätt.

Sedan sover hon till ca 13:00. (ganska exakt, väcker henne 3 dagar då det är dagishämtning).

Ca 14:00 något att tugga på, smörgåsrån, macka, frukt/grönsak, ägg + ersättning.

sover ca 15-16:30. 

17:00  Middag. (Det vi äter).

18-18:30 ersättning och god natt.
    Somnar mellan 18-19. Sover hela natten.  

När det inte är dagis brukar vi äta lunch runt kl 13, så det är lite olika hur dagarna ser ut.

Just nu är hon sjuk det lilla livet och har bara ätit 2 tuggor macka samt ersättning idag. Sovit halva dagen, och la sig för natten strax innan kl 18. Vi får se hur det går under natten.   

• saal

Med viss variatiom så ser det ut ungefär såhär: 

6.00 vaknar och ammar i sängen innan vi går upp.
    7.45 gröt tar just nu bara några tuggor
    8.00 sovklockan i barnet ringer somnar oftast med en liten vällingflaska
    8.45 storebror bullrar så att han vaknar och det är dags att gå till dagis
    11.00 Lunch äter 1/3 barnmatsburk ammar/välling och somnar
    12.30 Vaknar
    13.30 Mellanmål ofta en tredjedels banan eller en halv polarkaka med smör
    16.00 Små äter smörgåsrån, eller majskorokar under matlagning ibland slumrar han även en 30min runt denna tid
    17.15 Middag samma som oss/gröt/barnmats burk (1/3-del)
    18.00 Sommnar för natten efter att ha satt i sig 300ml välling i sängen

20.30 Vaknar och vill tanka på vällingmagen somnar om efter att ha satt i sig ytterligare 300ml välling
    22.00 Vaknar och ammar
    23.00 Vaknar och ammar
    02.00 Vaknar och ammar
    05.00 Vaknar och ammar

Sen är vi runt dygnsvarvet. Skrev väll tidigare att det var mest flaska/rinande föda som önskades av lillebror och jag ser det verkligen nu när jag listat det såhär. Min kännsla av att det är mkt vakna och äta blev också tydligt. Han somnar lätt om efter att han har fått sin natt mat men planerar att "ta fajten" under julen här då vi båda kommer vara hemma så man kan dela på tröttheten.   

• moster helen
    Mat
    5.00 Ammar
    6.30 Ammar
    8.00 Havregrynsgröt 1 portion
    10.00 Ersättning
    12-13 Lunch: plockmat av de vi äter ev lite frukt  + amning 
    15 Macka/Frukt/Ammar
    17 Middag: lika som lunch eller gröt  
    18-19 Ersättning/ammar 
    02 Ammar

Lunch och middag är väl fortfarande på smakportions mängd, endast gröt som är en "hel" portion.  

Sömn

5-6.30 Vaknar (somnar hon om vid 5 kan hon sova till 6.30)

morgon: sover 30 min
    fm: sover 30 min
    efter lunch: sover 30min
    em: sover 30 min

18-19 Somnar för natten     

Ungefär såhär ser våran dag ut! 
  • Lussekatten

Älskar livet: skönt att höra att det blir bättre.

Här har tjejen precis lärt sig att krypa/åla så nu är det upptäcksfärd som gäller. Nätterna blir ok när hon får sova mellan oss i sängen. Då behöver vi bara mata en gång. Tidigare skrek hon ju nästan varannan timme men blev lugn när vi tog upp henne.

• Ukj

Shit vad era är rörliga... M är åtta månader nu och hon sitter stabilt men detta att rulla runt, åla, krypa, försöka ställa sig nä det är inte hennes grej Hon är dock snabb i sin gåstol, jagar brorsan som tusan! Annars ligger hon som en säl på mage och är förbannad... Ha ha!

M slutade amma själv för ca 2 veckor sen, började med att hon var förkyld och sen var det totalvägran, bara skrek när hon blev erbjuden bröstet
    Hon äter enligt följande:
    05,30 - 150 välling
    09,30 - halv gröt alt frukt
    12,30- samma mat som vi
    16,30- Samma mat som storebror+frukt
    18,00 - 150 välling.

Sover:
    18,30 för natten,
    Ropar efter napp ca 1-2 gånger.
    02,30 150 välling.
    Vaknar ca
    05-05,30
    Sover 07,30-09
    12,45-13,30
    16-16,30.

Inga tänder o väger 6900 o är ca 70 lång.

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)