• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • hannis

Elliot vägde 11,3 kg och var 76 cm på 10 månaderskontrollen. Han hade tyvärr öroninflammation och har nu ätit penicillin.

Han går själv sedan en månad tillbaka och klättrar på ALLT! :-P

• älskarlivet81

Min vägde 8 kg och var 71 cm på 10 månaders. Hon går snabbt som attan utmed möblerna och stapplar lite om man håller henne i en hand, börjar kunna stå utan stöd och klättrar på allt! Hon har 8 tänder!!

• nozpa

Hej. Var länge sedan jag kollade tråden nu. Har varit så mycket sjukdomar de senaste månaderna. Allt från svinkoppor, öroninflammationer och förkylningar.

Här kryps det för fullt. Går utmed möbler eller när man håller handen. Ett par ord "mamma, titta, där" klappar händerna men vinkar inte. Försöker att resa sig upp utan att hålla i. Vilket resulterar i lite blåmärken. Hon vill, men har verkligen inte den balansen ännu. Envis tjej.
    Glad mest hela tiden. Har 8 tänder och 4 till som är på gång. (Så lite småtjurigt just nu) Vägde 8600 och 73 lång på 10 månaders.

• Lussekatten

Är det en 10-månaderskontroll? Trodde nästa var vid 1 år? Men då måste jag kolla i boken om vi har en ny tid där eller inte. Skulle verkligen behöva prata sömn med vår BVC.

• hannis

Lussekatten: Berätta gärna om du får några bra tips. Elliot vaknar fortfarande varannan timme varje natt men vår bvc-tant har bara ett tips, 5-minutersmetoden, och det är absolut inget alternativ för oss. :-/

• saal
    hannis skrev 2014-01-18 08:36:17 följande:
    Lussekatten: Berätta gärna om du får några bra tips. Elliot vaknar fortfarande varannan timme varje natt men vår bvc-tant har bara ett tips, 5-minutersmetoden, och det är absolut inget alternativ för oss. :-/
    Kollat något i boken som heter somna utan gråt? Den har faktiskt lite konkreta råd på div sömnproblem som inte inkluderar skrika. Köpte en för råd när storebror var som värst och testa lite av grejerna och kombinera med vad som passade mig. Nu bläddra jag i den igen så sent som idag när jag satt för att natta lillebror för dagsluren. 

Lillebror vaknar också flera gånger per natt 3-5st men är lättsövd med en vällingflaska. är ju dock lite dumt att ha det som metod då man ju måste upp och värma på natten och att det stör så han äter mindre dagtid. Men har kört på det för vi inte orkat ta den fajten samtidigt som vi är helt slutkörda av storebrors trotsande. Får ta den fajten sen när det lugnat ner sig eller jag kommer på en metod som känns värd att testa. 
  • hannis
    saal skrev 2014-01-18 15:47:54 följande:
    Kollat något i boken som heter somna utan gråt? Den har faktiskt lite konkreta råd på div sömnproblem som inte inkluderar skrika. Köpte en för råd när storebror var som värst och testa lite av grejerna och kombinera med vad som passade mig. Nu bläddra jag i den igen så sent som idag när jag satt för att natta lillebror för dagsluren. 

Lillebror vaknar också flera gånger per natt 3-5st men är lättsövd med en vällingflaska. är ju dock lite dumt att ha det som metod då man ju måste upp och värma på natten och att det stör så han äter mindre dagtid. Men har kört på det för vi inte orkat ta den fajten samtidigt som vi är helt slutkörda av storebrors trotsande. Får ta den fajten sen när det lugnat ner sig eller jag kommer på en metod som känns värd att testa. 
    Japp har läst den två gånger men hittar ingen revolutionerande i den. Vi gör i princip allt som står i den boken reda förutom att Elliot också kräver flaska för att somna om. Testade dock metoden i boken med att trycka på hakan och det funkar inte alls. Han är ju inte riktigt vaken utan skriker liksom i sömnen. Ger jag däremot inte flaskan på en gång så vaknar han till ordentligt och är sen vaken 2-3 timmar...
  • saal
    hannis skrev 2014-01-18 18:54:51 följande:
    Japp har läst den två gånger men hittar ingen revolutionerande i den. Vi gör i princip allt som står i den boken reda förutom att Elliot också kräver flaska för att somna om. Testade dock metoden i boken med att trycka på hakan och det funkar inte alls. Han är ju inte riktigt vaken utan skriker liksom i sömnen. Ger jag däremot inte flaskan på en gång så vaknar han till ordentligt och är sen vaken 2-3 timmar...
    står ju man ska utvärdera var 10e dag och där i mellan bara kämpa men jag vet inte heller om det är så bra som de där citaten man kan läsa i boken. Med storebror tyckte jag jag provade ALLT och tyckte inget fungerade. Kändes bara såå hopplöst. Sen en dag efter lite semester hemma hos mina föräldrar så sov han en hel natt, och så en hel natt till och en hel natt till. Fattar inte vad vi gjorde (om vi gjorde nått) eller vad som hände. Men sen dess har han med visst några undantag sovit hela nätter. Då var han 2,5 år och till denna gången finner jag mer tröst i att när någon säger mig de kommer sova bättre när de blir äldre men minns hur uppgiven jag kände mig. 
  • Sunshine81

Hejsan. Har vår 10 mån kontroll nu på ons, ska bli spännande att se om hon ökat något. Vägde 10,4 på 8 mån kontrollen. Här kryps det för det mesta men börjar träna mer o mer på att gå själva nu. Tagit 8 steg som mest, går längst möbler snabbt, reser sig upp själva från sittandes, har 8 tänder ute och 4 som snart spricker igenom. säger mamma, pappa mest bara. Klappar händerna och vinkar. Förstår väldigt mycket när man pratar med henne och kan ggöra saker man säger till henne. Som tex, när man säger att hon är duktig så klappar hon sina händer, säger man sträck inte ut tungan så gör hon det( skit söt ), ja massa såna enkla saker, men är roligt hur mkt dom lyssnar och förstår en nu. När hon dansar svänger hon på sitt huvud fram och tillbaka och böjer benen upp och ner.En riktig disco tjej är hon. Ja det är en härlig tid nu när det händer lite mera. 

• TreFantastiskaBarn

Apropå sömnproblem så fick vi tips från Bvc med vår äldsta som vi ville skulle vakna mindre. Att om de somnar med flaska i mun så vaknar de och saknar den. Så vi tog bort flaskan innan han somnade (inte utan kamp) och han sov hela nätterna efter några nätter.

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)