• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • tilj75

Nu har vi varit på 10månaders (och två fyraårs), irja vägde 9.9 och var 70 lång. Hon började krypa för några dagar sen. Inga tänder och inga steg.

• hannis
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-01-20 11:32:46 följande:
    Apropå sömnproblem så fick vi tips från Bvc med vår äldsta som vi ville skulle vakna mindre. Att om de somnar med flaska i mun så vaknar de och saknar den. Så vi tog bort flaskan innan han somnade (inte utan kamp) och han sov hela nätterna efter några nätter.
    Vår kille somnar redan utan flaska. Hjälper inte. Glad
  • TreFantastiskaBarn
    hannis skrev 2014-01-20 12:51:40 följande:
    Vår kille somnar redan utan flaska. Hjälper inte. Glad

Vår etta var lite skolboksexempel sedan fick vi lära oss den hårda vägen att det inte alltid var så :).

• Lussekatten

Tack för tipsen med sömnproblem. Fick ett tips på jobbet som vi testar just nu: när hon somnat/däckat vid 19.00 så väcker vi henne ca 20.00 för att bryta hennes sömnmönster. Argumentet för det här var att hon har ju vant sig vid att vakna vissa tider så om man bryter detta så skulle det lösa sig. Vi har nu provat det här och det verkar som att det blir bättre. Visst, ingen hel natt än men bättre.

Sen måste jag bara fråga er om maten. Vår tjej vägrar äta nåt annat än flaskan. Hon vill inte ens smaka från skeden. Vi har då börjat låta henne äta själv men hon får inte i sig så mycket som jag skulle vilja och det slutat med att vi kompletterar med flaskan. Är det nån fas nu som påverkar matningen?

• saal
    Lussekatten skrev 2014-01-21 10:34:08 följande:
    Tack för tipsen med sömnproblem. Fick ett tips på jobbet som vi testar just nu: när hon somnat/däckat vid 19.00 så väcker vi henne ca 20.00 för att bryta hennes sömnmönster. Argumentet för det här var att hon har ju vant sig vid att vakna vissa tider så om man bryter detta så skulle det lösa sig. Vi har nu provat det här och det verkar som att det blir bättre. Visst, ingen hel natt än men bättre.

Sen måste jag bara fråga er om maten. Vår tjej vägrar äta nåt annat än flaskan. Hon vill inte ens smaka från skeden. Vi har då börjat låta henne äta själv men hon får inte i sig så mycket som jag skulle vilja och det slutat med att vi kompletterar med flaskan. Är det nån fas nu som påverkar matningen?
    Ang maten har det sett ut lite så hos oss också. Flaskan är god och att få en sked upptryckt i ansiktet för att bli matad är ett övertramp enligt lillebror. Har gett upp trugande med matande och serverar stora bitar han själv  kan plocka upp och in i munnen. tex prinskorv och päronklyfter är poppis här. Sen har jag försökt kombinera det med att dra ner på mängden välling ur flaska successivt. Så nu är  vällingen mer en effterrätt än den stora delen av måltiden.  
  • nozpa
    Lussekatten skrev 2014-01-21 10:34:08 följande:

Våran tjej får äta själv. Visst, mycket hamnar på bordet och golvet. Men vi ger ersättning 3 ggr/dag också. Skadar ju inte.
    Ibland kan man sitta 1 timma vid lunch.
  • tilj75

Irja får välling på morgon och kväll. Annars äter hon samma som oss, plockar och geggar själv. Till mellis blir det ofta nåt kladdigt (hemgjord risifrutti, vispgröt o dyl) och då matar jag

• Lussekatten

Men då ska jag fortsätta att ge mat hon kan äta själv. Jag blir bara så tveksam om hon faktiskt får i sig nån mat eller om det bara kletas.

• moster helen

vi ger oxå bara mat hon kan äta själv, vill sällan gapa om man kommer med skeden. Förutom morgongröten som går bra. Brukar komplettera med ersättning om hon äter väldigt dåligt eller ge henne när hon ska sova. Nu när hon är sjuk blir de mer flaska och mindre mat. Får välling på kvällen. går upp fint i vikt så jag är inte orolig! även om mkt mat hamnar på golvet...
    nu äter lillan penicillin igen, öroninflammationen har tagit om. Alla i familjen utom jag har haft influensa nu, får se om jag klarar mig=)

• TreFantastiskaBarn

Om hon vägrar maten skulle jag föreslå att helt släppa maten i en vecka och sedan börja igen. Så det inte blir träligt för henne utan positivt. Hon klarar sig utmärkt på välling så du behöver inte oroa dig för näringen eller att tiden rullar, det ordnar sig. Ge henne sedan saker att plocka med. Kör lite tjuvknep med apelsinklyftor eller något annat som är lite sött, det drar igång hunger.

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)