BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Nu har vi varit på 10månaders (och två fyraårs), irja vägde 9.9 och var 70 lång. Hon började krypa för några dagar sen. Inga tänder och inga steg.

Vår etta var lite skolboksexempel sedan fick vi lära oss den hårda vägen att det inte alltid var så :).
Tack för tipsen med sömnproblem. Fick ett tips på jobbet som vi testar just nu: när hon somnat/däckat vid 19.00 så väcker vi henne ca 20.00 för att bryta hennes sömnmönster. Argumentet för det här var att hon har ju vant sig vid att vakna vissa tider så om man bryter detta så skulle det lösa sig. Vi har nu provat det här och det verkar som att det blir bättre. Visst, ingen hel natt än men bättre.
Sen måste jag bara fråga er om maten. Vår tjej vägrar äta nåt annat än flaskan. Hon vill inte ens smaka från skeden. Vi har då börjat låta henne äta själv men hon får inte i sig så mycket som jag skulle vilja och det slutat med att vi kompletterar med flaskan. Är det nån fas nu som påverkar matningen?
Irja får välling på morgon och kväll. Annars äter hon samma som oss, plockar och geggar själv. Till mellis blir det ofta nåt kladdigt (hemgjord risifrutti, vispgröt o dyl) och då matar jag
Men då ska jag fortsätta att ge mat hon kan äta själv. Jag blir bara så tveksam om hon faktiskt får i sig nån mat eller om det bara kletas.
vi ger oxå bara mat hon kan äta själv, vill sällan gapa om man kommer med skeden. Förutom morgongröten som går bra. Brukar komplettera med ersättning om hon äter väldigt dåligt eller ge henne när hon ska sova. Nu när hon är sjuk blir de mer flaska och mindre mat. Får välling på kvällen. går upp fint i vikt så jag är inte orolig! även om mkt mat hamnar på golvet...
nu äter lillan penicillin igen, öroninflammationen har tagit om. Alla i familjen utom jag har haft influensa nu, får se om jag klarar mig=)
Om hon vägrar maten skulle jag föreslå att helt släppa maten i en vecka och sedan börja igen. Så det inte blir träligt för henne utan positivt. Hon klarar sig utmärkt på välling så du behöver inte oroa dig för näringen eller att tiden rullar, det ordnar sig. Ge henne sedan saker att plocka med. Kör lite tjuvknep med apelsinklyftor eller något annat som är lite sött, det drar igång hunger.