• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • saal
    moster helen skrev 2014-02-27 16:54:14 följande:
    Idag har vi varit på ettårs kontroll (fyller ett den 8/3), var 74 cm och vägde 10895, ca 1.5 kg mer än storasyster vid samma ålder=) !!! men alla läkarbesök i januari vid öroninflammationerna har satt sina spår, hon blev super ledsen bara hon såg läkaren och slutade inte grina förrän vi gick därifrån :(
    Då får jag gratulera lillasyster på 1års dagen idag. 
    Ukj skrev 2014-03-08 01:08:22 följande:
    Hur är era nätter?
    M har börjat vakna vid 23,30 o ska sen ligga vaken till ca 03,30....
    Hon sover bara 1,5 timme runt lunch så jag vet inte vad jag ska göra. Hjälper inte ens med välling.....
    Hur mkt sover hon totalt på ett dygn? Här är det också lite si och så med sovtiderna om man frågar föräldrar men total tiden finns det väll inget att klaga på. Lillebror somnar vid 18 vilket vi tycker är i tidigaste lagret men tycks inte gå och hindra honom. Får han inte lägga sig i sängen gömmer han sig någonstans för att somna och passar man på honom för att hålla vaken ja då är det gallskrik till han får sin sovvilja igenom. Sen vaknar han till två eller 3 ggr per natt och behöver hjälp att somna om. Vid 04-04.30 vaknar han egentligen för morgon. Kan med välling få honom att slura/mysa lite till ca 05 men sen är det oftast kört. Vid ca 08 slumrar han oftast till ca 30min och sen vid 12.30 igen och sover då ca 1.5h.

Hade ju gärna sett att han kunde somna lite senare och sova lite längre på morgonen. Dagsluren skulle jag dessutom gärna ha lagt ihop till en samanhängande till efter lunchen. Lillebror sover alltså iaf 12h. Har sen inte lagt så mkt kraft på att ändra sovmönstret då jag tänker den kommande dagisstarten säkert ändå rör om i sovgrytan.  
  • hannis

Nu har även Elliot fått vattkoppor. Helt prickig hela han och 40 graders feber. Han blev sjuk på sin 1-årsdag stackaren.

Elliot sover ca 20-06 med 2-3 uppvak då han får ersättning eller lite buffningar i rumpan och somnar om lätt. På dagen sover han 2 pass på ca 1,5 h vardera (9-10.30 + 14.30-16) så det blir runt 13 h sömn per dygn.

• nozpa

Här har vi haft 1 årskalas. :) Sover från ca 18:30-8:30. Ibland väcker jag henne strax efter 7 när vi ska till förskolan med storasyster. Hon har alltid sovit bra med ett fåtal undantag vid sjukdom. Sover 1 gång under dagen i ca 2-3 timmar.

Hur är era med talet? Här hemma är det inte många ord som kommer. Storasyster kunde flera ord vid 1. Men lillasyster verkar inte så inne på det där med att prata. Eller pratar gör hon ju, på sitt sätt. :)

• hannis

Nozpa:

Elliot säger bara dä, gottitgottigott och mamama. Storebror började inte prata förrän vid 2 så jag förväntar mig samma nu.

Men du, menar du att din lilla sover 16-17 h/dygn? :-O Det är ju helt otroligt. Då kan jag förstå att ni skaffar en till. Sömnbristen är helt klart det jobbigaste med småbarn tycker jag och det lär ni ju knappast lida av.

• moster helen

tack saal!
    Ja igår hade vi ett års kalas, Agnes firade med snor o lite feber, men de gick bra ändå! Kan inte fatta att dom redan hunnit bli 1 år!!!

Agnes sover från  ca 18.30 - 4:30/5:30. Skulle oxå vilja att hon somnade senare och sov längre, men de är inte alltid jag som får bestämma =) Sen sover hon 2 ggr på dagen, mellan 30 min-1½ timme åt gången, så totalt runt 12 timmar.  Tycker oxå att sömnbristen är den jobbigaste, egentligen tror jag inte att jag sover för få timmar, men de blir aldrig sammanhängande och på dagarna är de absolut ingen vila!

• saal

Vattenkoppor det är vår fasa för i vår. När som helst bara vi klarar våren.

Ang talet så är lillebror mkt mer intresserad av det än vad storebror var. Har några få ord han säger spontant på rätt ställen sen så kan han lyssna på vuxnas tal och suga in ett ord som han kan härma och härma och man hör hur han testar klangen i ordet. Dessa ord säger han sällan spontant men ofta efter att han hört de. Blandar sina två språk hej vilt. Märks att han suger i sig båda språken parallellt. Storebror befann sig på den här nivån när han var två ungefär och började att endast prata sitt andra språk men förstod tilltal på svenska.   

• nozpa
    hannis skrev 2014-03-09 05:13:31 följande:
    Nozpa:

Elliot säger bara dä, gottitgottigott och mamama. Storebror började inte prata förrän vid 2 så jag förväntar mig samma nu.

Men du, menar du att din lilla sover 16-17 h/dygn? :-O Det är ju helt otroligt. Då kan jag förstå att ni skaffar en till. Sömnbristen är helt klart det jobbigaste med småbarn tycker jag och det lär ni ju knappast lida av.
    Ja. Hon sover massor. Storasyster var precis likadan. Så trodde aldrig att lillasyster skulle ha samma sömnbehov. 1 på miljonen kändes det som. Men hon har ärvt den delen. Så vi är otroligt utvilade här hemma. Det är nästan oförskämt att ens säga det.
  • TreFantastiskaBarn

Viola sover ca 20.30 till 08. Snabbamning några gånger per natt. Men UKJ - min tvåa hade också vakenpass på fyra timmar varje natt. Inte upp och leka men vaken, och då låg jag också vaken. Han sov tre timmar, vaken fyra, sedan tre mer timmar sova. En timme under dagen = totalt sju timmar sömn per dygn. Och en sjuhelvetes massa gnälltimmar per dag för han var trött och gissa att jag var trött! Inget hjälpte men vi åkte ibland till mina föräldrar som tog natten med honom så vi fick sova några nätter och återhämta oss. Hade sedan mer energi till barnen och det brukade då kännas/bli bättre. Han hade detta under två perioder (ca ett halvår per period) som pluttis och sedan gick det över. Det var tufft! Så jag förstår dig.

• Ukj

Tack för svar! Det är väl bara att genomlida antar jag
    Vi har tagit bort fm vilan o hon får bara sova mellan 12-14 men nätterna är skit ändå
    Nä, verkligen inga mer barn här.....

• moster helen

Igår skulle vi ha kalas nr 2 för Agnes med våra kompisar, men eftermiddagen fick tillbringas på akuten för att hon svalde ett batteri!!! Fick göra röntgen som visade att de låg i magsäcken och hade som tur va inte fastnat. Så nu väntar vi på att de ska komma ut i blöjan annars blir de ny röntgen imorrn!

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)