• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • nozpa
    saal skrev 2013-04-05 06:47:23 följande:
    Trotsiga småbarn kan verkligen utmana tålamodet och vara en riktig energi tjuv.

Ni som ger ersättning/ pumpar ut hur mkt ger ni era bebisar för att det ska bli en hel måltid? Funderar på att pumpa ut så att pappan kan mata bebis i kvällens ät maraton och jag kan natta storebror i lugn och ro och det inte alltid blir tvärt om. Har ju dock ingen aning om potionsstorlkar.

Lillsnorpan som blir 5 veckor imorgon äter 120 ml/måltid. Jag ger bara ersättning. Hon kan äta mellan varannan till var 5:e timma. Mer på dagen, mer sällan på natten.

Äldsta pumpade jag till och gav ersättning också. Hon behövde mer bröstmjölk än ersättning. Mata ur kopp om du inte vill riskera att påverka amningen.  
  • nozpa
    nozpa skrev 2013-04-05 12:24:11 följande:

Lillsnorpan som blir 5 veckor imorgon äter 120 ml/måltid. Jag ger bara ersättning. Hon kan äta mellan varannan till var 5:e timma. Mer på dagen, mer sällan på natten.

Äldsta pumpade jag till och gav ersättning också. Hon behövde mer bröstmjölk än ersättning. Mata ur kopp om du inte vill riskera att påverka amningen.  

Finns att köpa för en tjuga på apoteket. :)
  • Lussekatten

Vi brukar få i vår tös allt mellan 20-30 ml till 90-100 ml per matningstillfälle. Oftast blir det ca 50-70 ml, och hon är 4 veckor idag.

Idag började dagen kaotiskt (igen) men efter två koppar kaffe så ordnade det upp sig. Nu har jag även hunnit duscha, raka benen, använda lite av min finare bodylotion samt målat naglarna. Känns mycket bättre nu. :)

• nozpa
    Lussekatten skrev 2013-04-05 12:58:05 följande:
    Vi brukar få i vår tös allt mellan 20-30 ml till 90-100 ml per matningstillfälle. Oftast blir det ca 50-70 ml, och hon är 4 veckor idag.

Idag började dagen kaotiskt (igen) men efter två koppar kaffe så ordnade det upp sig. Nu har jag även hunnit duscha, raka benen, använda lite av min finare bodylotion samt målat naglarna. Känns mycket bättre nu. :)

Mornarna är alltid jobbiga tycker jag. Önskar att jag kunde ta mig upp 30-40 minuter innan barnen vaknar. Då blir dagen så mycket lugnare. Att honna klä på sig, få i sig kaffe och bädda sängen innan det är dags för yrvädret och bebis att vakna är guld värt.

Låter dock som att din morgon/förmiddag ordnade till sig bra. Jag känner mig för stressad att göra sånt när bägge är vakna, för även om maken är med dom så hör jag dom och då blir jag bara stressad. Hopplöst.

Ikväll ska jag för första gången vara själv med bägge 2. Det ska bli spännande att se hur det går. Sitter och drar mitt hår när han kommer hem kanske.    
  • Lussekatten

Jag försöker smyga upp före barnen vaknar men det är sällan jag lyckas. Fastän maken är hemma är det sällan jag lyckas ta mig ur pyamaskläderna före lunch. Idag lyckades jag med duschen när storasyster sov. :)

Inatt vaknade jag av att lillan lät snorig men det verkar hon inte längre vara. Med storasyster var jag rädd för att någon skulle/ska ta henne ifrån mig. Den här gången är jag rädd för att bebisen ska dö, så när jag vaknade inatt skenade tankarna iväg och jag blev nästan övertygad att nu har hon fått RS. Nojjig? Jajamen.

• Lussekatten

På måndag blir jag förresten ensam med båda för första gången. Jag lär nog sitta i fosterställning under köksbordet på eftermiddagen. ;)

• JennySofiMari
    älskarlivet81 skrev 2013-04-05 10:57:03 följande:
    4-600 g/vecka? Det var inte illa! Ammar du?

Ja jag helammar :) Han vägde 3795 när han föddes v37+2 och när vi åkte hem 3655 han fick hu tillägg på bb eftersom han hade lågt socker pgr av min diabetes! Nu väger han 6040g och är 7v :) Men han äter konstant hela tiden känns det som, han är min heffaklump :)
  • JennySofiMari
    Lussekatten skrev 2013-04-05 13:20:50 följande:
    Jag försöker smyga upp före barnen vaknar men det är sällan jag lyckas. Fastän maken är hemma är det sällan jag lyckas ta mig ur pyamaskläderna före lunch. Idag lyckades jag med duschen när storasyster sov. :) Inatt vaknade jag av att lillan lät snorig men det verkar hon inte längre vara. Med storasyster var jag rädd för att någon skulle/ska ta henne ifrån mig. Den här gången är jag rädd för att bebisen ska dö, så när jag vaknade inatt skenade tankarna iväg och jag blev nästan övertygad att nu har hon fått RS. Nojjig? Jajamen.

Lussekatten skrev 2013-04-05 13:20:50 följande:
    Jag försöker smyga upp före barnen vaknar men det är sällan jag lyckas. Fastän maken är hemma är det sällan jag lyckas ta mig ur pyamaskläderna före lunch. Idag lyckades jag med duschen när storasyster sov. :) Inatt vaknade jag av att lillan lät snorig men det verkar hon inte längre vara. Med storasyster var jag rädd för att någon skulle/ska ta henne ifrån mig. Den här gången är jag rädd för att bebisen ska dö, så när jag vaknade inatt skenade tankarna iväg och jag blev nästan övertygad att nu har hon fått RS. Nojjig? Jajamen.

Helt normala tankar du har jag har/är likadan med mina! Åk in med henne en extra gång om du känner för d, bättre en gång för mycket......
  • tilj75

Jag har bara fyra av ungarna hemma men duscha har jag inte hunnit med :D. Hoppas maken kommer hem snart. Vi har varit ute i finvädret sen halv elva i morse, ätit lunch ute och gick precis in. Nu sitter jag och ammar och killarna spelar dataspel.

Irja gick förbi födelsevikten efter tre veckor.

• älskarlivet81
    JennySofiMari skrev 2013-04-05 13:50:48 följande:

Ja jag helammar :) Han vägde 3795 när han föddes v37+2 och när vi åkte hem 3655 han fick hu tillägg på bb eftersom han hade lågt socker pgr av min diabetes! Nu väger han 6040g och är 7v :) Men han äter konstant hela tiden känns det som, han är min heffaklump :)
    Oj, herre gud! Jag tyckte min tjej gått upp mycket senaste veckan, hade gått upp 255 g :) Är snart 4 veckor och väger 3815! Vägde 3470 när hon föddes.
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)