• nozpa

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

älskarlivet81 skrev 2013-04-04 00:42:18 följande:
    Min man tycker nog mest att jag är löjlig. Han sover nu. Dottern ammar för fullt och jag vill bara kunna sova men lär nog inte bli så mycket sömn i.natt..

Var vaken en stund och se hur hon mår. Kräks hon inte mer är det säkert inget. Men som sagt, ring och prata med dom om du är orolig. Blir lättare att sova då. :) Det finns inga dumma frågor. Och man är inte alls löjlig. Så bry dig inte om det.
    Hoppas att hon inte kräks mer nu.  
  • nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2013-04-04 09:14:23 följande:
    Nozpa - har både pampers och libero, båda läcker lika tycker jag. Har du tips på ngt märke som funkar bättre? Din lilla är ju också lite av en lättviktare. Här är 2 åringen sjuk med feber, hosta och snor. Vi som mer eller mindre isolerat oss i en månad för att slippa. Men det blir svårt med skolbarnen, de måste ju gå, 9 åringen har också varit snorig. Fasar nu för att min pluttbebis ska bli sjuk, hon spydde slem och snor för en stund sedan.

Vi har också både pampers och libero. Pampers läcker mest för oss tycker jag. Har köpt både stl 1 och 2 men märker tyvärr ingen skillnad. Så inga bra tips här. ;/

Hoppas inte lillan blir sjuk, man är ju så jäkla orolig för minsta lilla ljud då. Hoppas att hon klarar sig.  
  • nozpa
    KarinCE skrev 2013-04-04 16:11:53 följande:
    tycker libero nr 1 är mycket mindre en pampers nr 1

Samma med tvåan också tycker jag.
  • nozpa
    Lussekatten skrev 2013-04-04 19:11:31 följande:
    Var på BVC idag och äntligen har lillan kommit upp i sin födelsevikt plus lite till. Imorgon blir hon fyra veckor. :) Har även varit och köpt sempers magdroppar för nu har hon fått gaser i magen.

Ah underbara sempers! Har en flaska hemma utifall att. Oj, vilken lång tid det tog att komma upp i födelsevikt. Eller?
    Har ju läst att fler har tagit (enligt mig) lång tid att nå dit. Mina 2 har kommit upp i födelsevikt på 1 vecka. Har det med födelsevikt/amning/ersättning att göra?
  • nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2013-04-05 08:46:54 följande:
    Nozpa och lussekatten - även viola har haft svårt med att nå födelsevikten och även här var det planerat snitt så det ligger kanske ngt i det!? Mitt tredje snitt och alla de har haft ngt viktproblem i starten. Min vaginala går ej att jämföra, var en katstrofförlossning och även åter- hämtningstiden.

Mitt snitt var ju inte planerat, men hon vägde ju "bara" 2750. Men gick ner 4% på BB och inom en vecka var hon på plus. Förra som kom ut genom huvudentrén var det samma sak med. Vägde 2900 och gick ner 4 eller 5% men inom en vecka var hon också på plus. 

Spelar egentligen ingen roll, var bara nyfiken på hur det brukade vara. :)  
  • nozpa
    saal skrev 2013-04-05 06:47:23 följande:
    Trotsiga småbarn kan verkligen utmana tålamodet och vara en riktig energi tjuv.

Ni som ger ersättning/ pumpar ut hur mkt ger ni era bebisar för att det ska bli en hel måltid? Funderar på att pumpa ut så att pappan kan mata bebis i kvällens ät maraton och jag kan natta storebror i lugn och ro och det inte alltid blir tvärt om. Har ju dock ingen aning om potionsstorlkar.

Lillsnorpan som blir 5 veckor imorgon äter 120 ml/måltid. Jag ger bara ersättning. Hon kan äta mellan varannan till var 5:e timma. Mer på dagen, mer sällan på natten.

Äldsta pumpade jag till och gav ersättning också. Hon behövde mer bröstmjölk än ersättning. Mata ur kopp om du inte vill riskera att påverka amningen.  
  • nozpa
    nozpa skrev 2013-04-05 12:24:11 följande:

Lillsnorpan som blir 5 veckor imorgon äter 120 ml/måltid. Jag ger bara ersättning. Hon kan äta mellan varannan till var 5:e timma. Mer på dagen, mer sällan på natten.

Äldsta pumpade jag till och gav ersättning också. Hon behövde mer bröstmjölk än ersättning. Mata ur kopp om du inte vill riskera att påverka amningen.  

Finns att köpa för en tjuga på apoteket. :)
  • nozpa
    Lussekatten skrev 2013-04-05 12:58:05 följande:
    Vi brukar få i vår tös allt mellan 20-30 ml till 90-100 ml per matningstillfälle. Oftast blir det ca 50-70 ml, och hon är 4 veckor idag.

Idag började dagen kaotiskt (igen) men efter två koppar kaffe så ordnade det upp sig. Nu har jag även hunnit duscha, raka benen, använda lite av min finare bodylotion samt målat naglarna. Känns mycket bättre nu. :)

Mornarna är alltid jobbiga tycker jag. Önskar att jag kunde ta mig upp 30-40 minuter innan barnen vaknar. Då blir dagen så mycket lugnare. Att honna klä på sig, få i sig kaffe och bädda sängen innan det är dags för yrvädret och bebis att vakna är guld värt.

Låter dock som att din morgon/förmiddag ordnade till sig bra. Jag känner mig för stressad att göra sånt när bägge är vakna, för även om maken är med dom så hör jag dom och då blir jag bara stressad. Hopplöst.

Ikväll ska jag för första gången vara själv med bägge 2. Det ska bli spännande att se hur det går. Sitter och drar mitt hår när han kommer hem kanske.    
  • nozpa
    Lussekatten skrev 2013-04-05 13:20:50 följande:
    Jag försöker smyga upp före barnen vaknar men det är sällan jag lyckas. Fastän maken är hemma är det sällan jag lyckas ta mig ur pyamaskläderna före lunch. Idag lyckades jag med duschen när storasyster sov. :)

Inatt vaknade jag av att lillan lät snorig men det verkar hon inte längre vara. Med storasyster var jag rädd för att någon skulle/ska ta henne ifrån mig. Den här gången är jag rädd för att bebisen ska dö, så när jag vaknade inatt skenade tankarna iväg och jag blev nästan övertygad att nu har hon fått RS. Nojjig? Jajamen.

Dom där tankarna känner jag igen.. Med första kunde jag vakna upp och känna en sådan panik att hon var borta. Gick in flera ggr (hon sov i eget rum ifrån 6 veckor) och kollade så att hon andades. Och är väl lite mindre nojig denna gång.
    Men iom att hon snarkar och man läst lite för mycket på internet så uppstår de där känslorna då och då. Eller att en katt skulle ha smugit sig in och lagt sig på ansiktet på henne. Usch.  
  • nozpa

Ikväll är jag ju själv med tjejerna för första gången. Och det har gått superbra. Lillasyster sov ifrån att pappa gick till storasyster somnade. 5 minuter senare vaknade hon och var vaken mellan 19-22:30. Dock världens goaste. Var så mysigt att kunna sitta och mysa med henne själv i soffan och att hon var vaken! Vilken fokus hon har.

Nu ska jag sätta på en kopp kaffe till och vänta på att maken kommer hem. Borde väl komma snart kanske.

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)