• nozpa

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

tilj75 skrev 2013-06-20 13:18:40 följande:
    Jag började förresten med minipiller men slutade igen, humöret blev hemskt och tålamodet försvann helt! Och med mitt vanliga humör, fyra ungar i trotsålder, tre tonåringar och en trasig make känns det som om jag behöver allt tålamod jag kan få.

Och jag har fått pms. Ojoj va sur jag är. Varnar maken numera. Aldrig haft det innan, men shit alltså.

Midsommarafton imorgon då. Vad ska ni alla hitta på? Här blir det ett traditionellt firande. 
  • nozpa
    Lussekatten skrev 2013-06-20 14:35:44 följande:
    Min mens har precis tagit slut så nu måste jag verkligen bestämma mig för vad jag/vi ska använda för att skydda oss. Behöver också all tålamod jag kan få.

Idag var sista dagen på storasysters dagis innan sommarlovet och när jag kom för att hämta henne så blev det att åka raka spåret till sjukhuset. Dom hade midsommarfirande och inom 10 minuter så blev storasyster rödsvullen i ansiktet och hela överkropp full av röda nässelutslag. Just då kom jag och hämtade henne så de hann inte ens ringa mig. Väl på sjukhuset springer jag in med gråten i halsen med en 2-åring på armen och en bebis i baby skyddet. Fick hjälp på en gång och fick stanna kvar 1 timme för observation. Nu har hon även fått sin lunchvila och det rödsvullna är borta. Har ingen aning om vad som orsakade det hela men jag ska gå till dagis nästa vecka för att hämta extrakläderna etc och ska då passa på att fråga lite mer vad som egentligen hände. Vilken start på sommarlovet.

Imorgon vet jag inte hur vi ska göra. Antingen blir vi bara hemma eller så åker vi iväg på ett midsommarfirande som kommunen anordnar.

Jordgubbar?
  • nozpa
    Lussekatten skrev 2013-06-20 19:27:49 följande:
    Vi har nu varit på dagis och dels hämtat hem kläder etc och då passade vi på att fråga vad som egentligen hade hänt samt om dom hade ätit jordgubbar men det hade dom inte. Ingen vet direkt vad som har hänt men vi misstänker att hon har fått ett myggbett precis under ögat som kan ha orsakat det hela. Hon har tidigare fått stora röda märken efter myggbett samt att jag är känslig mot myggbett. Men vi vet som sagt inte. Doktorn sa att vi inte ska oroa oss över vad som orsakade det här för det är så vanligt. Ingen utredning kommer heller att göras. Vi fick iaf två mediciner utskrivna ifall det skulle ske igen. Nu mår hon som vanligt och vi får väl hålla tummarna att det inte händer igen. Känns lite sisådär om jag ska vara ärlig. Jag har nog aldrig varit så rädd och orolig som när jag körde till sjukhuset och sprang in och tjoade om att få träffa en doktor. Blev iaf mycket bra bemött av alla.

Ah myggbett. Jag var sjuk ett par ggr och fik åka in när jag var liten pga myggbett. Äter antihistamin hela sommaren pga av dom jäklarna. :)

Hoppas att det inte uppstår igen. Så otäckt när man inte vet!  
  • nozpa
    tilj75 skrev 2013-06-21 10:21:09 följande:
    Trevlig midsommar allihopa!

Detsamma! Här sitter vi inne i stugan medans det ösregnar ute. Svensk midsommar!
  • nozpa
    JennySofiMari skrev 2013-06-23 21:38:47 följande:
    Hoppas alla haft en bra midsommar vi har spenderat den på Öland i husvagn :) Imorgon ska jag sluta ta mina förbannade minipiller mår skit av dem surare än vanligt ;) och inget tålamod och NOLL sexlust, kan inte komma när jag äter dem så imorgon skiter jag i dem får väl tugga gummi ist haha

Japp, japp. Haft en stressig men skön midsommar. Allt har flutit på bra trots att vi varit många. Öland.. Där spenderade man ju en och annan midsommar när man var yngre. Dock i tält på Grönhagens camping. (Har för mig att den heter så?) i köpingsvik.

Är trög, fattade inte det där med tuggummit. :P  
  • nozpa
    JennySofiMari skrev 2013-06-23 22:30:33 följande:

Vi är på Ekerum innan Borgholm :) älskar köpingsviks strand Med gummit menade jag kondom :) Är du också nerefrån i Sverige?

Jo, fast bor på västkusten. :) Jaha, kondom. Åh vad jag är trög haha. Ekerum är golfbanan va?
  • nozpa

Hej på er. Hoppas ni alla har och haft en bra helg. :)
    Usch, i fredags var vi och hälsade på på äldsta dotterns tilltänkta dagis. Hon fick ett erbjudande i torsdags. "Tyvärr" älskade hon det! Personalen verkar kanon, gården är fantastisk och lokalerna är superfina.
    Känns lite tungt att lilla hon ska börja dagis i augusti. Men jag måste ju såklart inse att hon behöver vara ifrån mig, skaffa lite mer kompisar och jag tror att hon kommer älska det.
    Lillasyster kommer gå på samma förskola sedan när det är dags för henne med. Så det var viktigt att allt var helt rätt. 

• nozpa

Maten tror jag att vi testar precis på samma sätt som med storasyster. Hon fick smaka gröt vid 4-4½ månad. Sedan gick det snabbt. Vid 6 månader åt hon "allt".  

• nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2013-07-01 09:20:24 följande:
    Vi börjar med matsmak tidigast vid 6 månader. Vi kommer inte ge några puréer eller hålla på att mata utan istället ge större bitar som Viola kan hålla i själv eller plocka med fingrarna. Funkade jättebra med 3 åringen, har aldrig matat henne eller gett puréer. Blw heter metoden och jag rekommenderar den.

Samma här. Vi använde den på storasyster. Och kommer absolut göra det nu med.
  • nozpa
    moster helen skrev 2013-07-02 17:13:08 följande:
    Blw metoden är de kortfattat att man ger bitar som barnet äter själv? Hur gör man med ex kött/kyckling?? köttfärssås passar kanske inte då? har ni inte gett gröt heller? Funderar på att testa,därav alla frågor;)

Vi gav gröt. Vi matade henne med gröten i början, så vi "fuskade" väl lite. Men hon fick kladda på sedan. Vid 7-8 månader använde hon skeden. Kladdigt ändå dock. :) Köttfärssås fick hon också äta. Men helst kladdfria saker just för att det var smidigare för oss.
    Kycklingen kokade vi till henne i början. Kött som t ex fläskkotlett fick hon inte förens hon var ca 1 år.
    Prinskorvar är optimala i storleken tyckte jag. Köttbullar/biffar/grönsaksstavar tomatklyftor osv är enkelt. Pasta, ägghalvor eller i klyftor beroende på hur pass "bra" barnet äter.
    Vid 1 år så åt hon med kniv, sked och gaffel. När vi haft potatis, sås och köttbullar har jag inte lagt sås på potatisen. Har delat upp det i 3 olika delar på tallriken. 
    Det finns massor att läsa om det. Och tips på bra mat att börja med. Mackorna i början tog vi bort kanterna på. Men annars fick hon en hel macka direkt.
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)