• nozpa

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

hannis skrev 2013-04-18 11:43:04 följande:
    Åh herregud vilken lyx! Förstår att folk skaffar många barn om de har såna bebisar! Annars undrar man ju hur folk tänker när man själv håller på att gå under av tröttthet. 

Storasyster var likadan. Jo, hade kunnat ha 3st små samtidigt. Förutsatt att alla var likadana då. :P
  • nozpa

Vi är båda hemma fortfarande. Storasyster sover ifrån 19-08. Bebis sover ifrån 20-21 till 06-07. Maken är den som alltid går upp och matar bebis. Hon somnar sedan om och sover till 10. Storasyster brukar vi turas om med att gå upp med. Oftast så vaknar vi bägge 2 då och kliver upp.
    Vi har alltid haft en väldans tur med sömnen, så vi har inte haft något problem med hur det ska lösas.

Dom flesta vänner brukar ta antingen en helgmorgon var, eller varannan helg. Men jag tycker att man får se på vilken typ av sömnbehov man har.
    Jag är en kvällsmänniska, min man är en morgonmänniska. Hade vi delat upp det så hade jag tagit alla kvällar/nätter och han hade tagit alla mornar. (efter 03-04 ca).     

• nozpa
    tilj75 skrev 2013-04-22 22:01:12 följande:
    Mina killar väntar på att gatorna ska sopas, de får inte cykla innan men snart är det dags!

Åååh! :) Så var det för mig med när jag var liten. Gud vad jag älskade känslan när man fick ut  o cykla premiärturen. Men icke innan det hade sopats hahaha.
    Btw så var dom här imorse och sopade utanför.  
  • nozpa

Tekla: Fyfarao! En kompis var med om något liknande. Fast hon blev medvetslös innan ambulansen kom. Störtblödde, sa till sin man "nu dör jag". Sedan blev hon medvetslös. Var också en del av moderkakan som börjat växa fast.
    Usch, stackare.

Här hemma sover storasyster, lillasyster ligger och "gymmar". Och maken fixar kaffe samt plockar ur diskmaskinen. Imorgon ska jag vara själv med bägge 2 från morgon till em. Vi får se hur det går!    

• nozpa
    Sommarljus skrev 2013-04-24 08:48:35 följande:
    Ni som ger ersättning,, kan man koka vatten och ha i termos under dagen? Eller hur gör ni?

Jag värmer i Micro till lagom temp. Ska vi iväg har jag en termos med kokhett vatten och en flaska med iskallt vatten.
    Du behöver inte koka vattnet öht om ni inte har egen brunn. Du kan även koka och ställa in i kylen t ex och värma upp i micron.  
  • nozpa

Dagen har gått och går över förväntan. Nästan enklare att vara själv med barnen än att vara 2. Känns som att man har så mycket bättre koll.
    Just nu sover bägge och jag bakar kladdkaka.  

• nozpa

Min mage ser inte heller förtjusande ut. Tuttarna är som innan fast beror nog på utebliven amning kanske? Men magen ser inget rolig ut alls. Vet inte när jag ska våga börja träna den heller. Läser så olika besked överallt. Någon som vet vad som gäller efter snitt? Hur är det med ev delade magmuskler, kan det bli efteråt?
    Hänger nog också i vassen med en glass eller två i sommar. Alternativt så hoppas vi på en sommar i regnetstecken! :D 

• nozpa
    EmelieJ skrev 2013-04-25 09:54:59 följande:
    Är det så att man inte behöver koka vattnet?
    Vi kokar och ställer färdiga flaskor i kylen till natten men på dagarna kokar jag alltid vatten, är ju lite omständigt om dottern är jätte hungrig, vore ju smidigare att kunna ta från kran och värma i micron, men jag trodde inte man skulle göra det, iaf inte nu när dom är så små.
    Känner mig helt som en nybörjare på hela ersättningsfronten!

Nopp man behöver inte koka vattnet om man har kommunalt vatten. Behövdes inte 2011 heller. Det räcker att värma till lagom temp. Om man gör det i Micro eller vattenkokare eller i en gryta på spisen spelar ingen roll.

" Att blanda modersmjölksersättning

Eftersom barn är känsliga för infektioner är det viktigt att vara noga med hygienen när du gör i ordning ersättningen. Tvätta därför alltid händerna innan du börjar. Det är också viktigt att använda rena flaskor och nappar och att de diskas noggrant, men de måste inte steriliseras. 

Blanda inte ut ersättningen med vatten från varmvattenkranen, eftersom det bland annat kan innehålla koppar från ledningarna. Använd i stället kallvattnet och spola tills vattnet är kallt. Värm sedan vattnet och blanda ersättningen enligt instruktionen på förpackningen. På förpackningen står det också hur länge färdigblandad ersättning håller. Släng ersättning som blir över efter att barnet har ätit.

På landstingens webbplats www.1177.se finns fler praktiska råd om hur du ger ersättning."

Slv.  

• nozpa
    Ukj skrev 2013-04-26 20:21:22 följande:
    6 veckor idag och hur orolig som helst. Hänger i bröstet HELA tiden, vaknar direkt man lägger henne själv? Känns igen? Normalt?

Känns inte igen. Men fullt normalt skulle jag tro. :)
  • nozpa

Lillsnorpan är 8 veckor idag. Helt otroligt vad tiden rusar fram! :) 

Angående hur mycket hon äter. Vi gör alltid 150 ml till henne. Matar ca 6-7 ggr/dygn. De flesta ggr äter hon upp men ibland blir det att hon äter mellan 100-120 bara.

Ukj: Nej, vi styr inte heller sömnen. På dagarna somnar hon nästan var som helst, när som helst. Kvällarna brukar hon somna mellan 20-21, vaknar vid 6 för att äta. Sedan somnar hon om och sover till ca 10.
    Försöker dock få in samma tider på båda barnen när dom sover på dagen. Men det är ju lite mer att jag styr storasysters vila.     

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)