• nozpa

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Lussekatten skrev 2014-02-18 09:09:53 följande:
    Grattis Nozpa! Blir det här nr 3 eller hur var det nu igen?
    Ja det blir nummer 3. :) 3:e och sista för oss.
  • nozpa

Ja vilka stora små barn vi har. Här blir det 1 års kalas i helgen. (Om alla är friska, just nu är båda sjuka). Nästa vecka är 1 års kontrollen. Hon säger bara mamma. Annars är det bara massa "hittepå". Men ja, det kommer nog. Stora kunde flera ord vid 1.

Sommarljus: Tack. :) Ja jag mår bara fint! Vecka 7 idag. Känns skumt och man hinner inte med att tänka på att man är gravid ens. Men mår som vanligt. Inget illamående eller ont någonstans. Det är jag mycket tacksam för.
    Är imponerad av att du orkar med ec. Önskar att jag inte varit så lat. :)

TreFantastiska: Ja, vi har velat lite fram och tillbaks hur vi skulle göra. Först ville vi ha alla 3 direkt. Sedan funderade vi på att vänta lite med 3:an. Jag ska börja plugga igen nästa år så då hade vi fått skjuta på det ett bra tag om vi väntade. Sedan hade jag en op planerad så vi skulle vänta tills det var klart. Men hoppla, då var vi visst gravida redan. 2 dagar innan min op. Så nu får jag vänta till vecka 13 innan dom ville göra op.
    Men känns jättemysigt att ha dom tätt. Även om vi kanske inte inser hur mycket jobb vi har framför oss. Men allt går, bara man inser att man inte kan göra allt som man vill. Och vi har ett bra nätverk runt oss som skulle rycka ut på 2 sekunder om vi behövde hjälp. Typ magsjuka i hela huset..

Hannis: Angående det där med att leka med stora. Det är ett bekymmer här hemma också. Lilla vill ju vara med på allt. Och då menar jag PÅ allt. Allt ska rivas, slitas och dras i. Och självklart blir ju stora så frustrerad över att det inte går att läsa en bok utan att klättra upp på köksbordet typ.
    Försöker passa på att leka så mycket som möjligt med stora när lilla sover. Och sover gör hon tack o lov. Men samtidigt vill jag visa att alla får vara med.. Svårt som tusan ibland.

• nozpa

Här har vi haft 1 årskalas. :) Sover från ca 18:30-8:30. Ibland väcker jag henne strax efter 7 när vi ska till förskolan med storasyster. Hon har alltid sovit bra med ett fåtal undantag vid sjukdom. Sover 1 gång under dagen i ca 2-3 timmar.

Hur är era med talet? Här hemma är det inte många ord som kommer. Storasyster kunde flera ord vid 1. Men lillasyster verkar inte så inne på det där med att prata. Eller pratar gör hon ju, på sitt sätt. :)

• nozpa
    hannis skrev 2014-03-09 05:13:31 följande:
    Nozpa:

Elliot säger bara dä, gottitgottigott och mamama. Storebror började inte prata förrän vid 2 så jag förväntar mig samma nu.

Men du, menar du att din lilla sover 16-17 h/dygn? :-O Det är ju helt otroligt. Då kan jag förstå att ni skaffar en till. Sömnbristen är helt klart det jobbigaste med småbarn tycker jag och det lär ni ju knappast lida av.
    Ja. Hon sover massor. Storasyster var precis likadan. Så trodde aldrig att lillasyster skulle ha samma sömnbehov. 1 på miljonen kändes det som. Men hon har ärvt den delen. Så vi är otroligt utvilade här hemma. Det är nästan oförskämt att ens säga det.
  • nozpa
    moster helen skrev 2014-03-10 06:55:08 följande:
    Igår skulle vi ha kalas nr 2 för Agnes med våra kompisar, men eftermiddagen fick tillbringas på akuten för att hon svalde ett batteri!!! Fick göra röntgen som visade att de låg i magsäcken och hade som tur va inte fastnat. Så nu väntar vi på att de ska komma ut i blöjan annars blir de ny röntgen imorrn!
    Men usch så otäckt. Jag är livrädd att lillasyster ska få i sig något av storasysters småsaker. Vilken himla tur att det hamnade i magsäcken. Nu hoppas vi på att det kommer ut den naturliga vägen.
  • nozpa

Att gå ute på gräs är ingen höjdare för vår lilla donna. Hon vägrar. Hon ska bara krypa. :) Inne går det fint. Allt flyter på fint här hemma. Bara jag som är sådär otäckt gravidtrött. Men barnen är helt fantastiska och väldigt lugna och kan till och med roa varandra i kortare perioder. :)
    Hade varit skönt att kunna sova lite mitt på dagen bara. Skillnad mot  när man väntade första.

• nozpa

Hej, det var längesedan. :) Här är det fullt ös. Alltså ojoj. Hon går för fullt. Klättrar på allt och är väldigt pigg av sig. Mycket nöjd och glad tjej också.
    Storasyster är inne i en fråga-om-allt-period. Tjatar sönder mina öron tror jag. :)

Och jag är i vecka 18 och börjar känna av lite i ryggen. Ojoj, hur ska detta gå? Vad har jag gett mig in på? :O

• nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-05-23 10:27:29 följande:
    Nu gick det lite för fort....

Hur är det med era små. Går alla? 4-åringen började gå när hon var 17 månader så jag förväntar mig samma här. 9 och 10 åringen var iof 10 resp 11 månader men de har och har alltid haft lite mer spring i benen och mindre tålamod.
    Hade önskat att min lilla väntat lite till. Hon går för fullt, men inte helt 100 med balansen. Så bättre hon hade tagit det försiktigt. Hon ser något, "rusar" dit och ja ibland kan det ju vara något hinder så hon ramlar.. Stora var mycket mer försiktig. Aldrig ett blåmärke eller bula.
  • nozpa
    Lussekatten skrev 2014-07-10 19:59:23 följande:

Sista föräldradagen idag. Jobbar imorgon och går sen på fyra veckors semester för att sen börja jobba heltid. Känns lite vemodigt på något sätt. Sista föräldradagen. Någonsin. Och den slutade med att jag och storasyster (3 år) blev ovänner... igen. Hon lyssnar aldrig och behandlar lillasyster som sin lilla docka som hon kan putta, slå och vara dum emot. Vet inte vad jag egentligen vill med det här inlägget. Känner mig bara nedstämd. :(

Har en precis likadan 3 åring här hemma. Funderar lite på hur det blir när hon får ännu ett småsyskon i oktober.. Men jag försöker att ge henne all den uppmärksamhet som går. Nu är vi hemma bägge 2 här så det blir ju lite mer tid till bägge barnen.
    Våran 3 åring tjatar om dagis och kompisarna heeeela dagarna. Hon har bara varit hemma i 2 veckor och ska vara ledig i 5 till. Det kan bli spännande.
    Lillasyster är ganska cool av sig tack o lov. :)
  • nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-07-14 18:07:43 följande:

Nozpa - Hur mår du och magen? Vet ni vad det blir? (kommer inte ihåg om du sagt det tidigare) Mysigt med en till liten bebis om bara några månader :).

Jodå, vi mår ganska bra. Lite foglossning bara. Men fungerar bra med akupunktur tycker jag.
    Det blir en kille denna gång. :) Så 2 tjejer o så en liten kille! Känns underbart. :) Känns bara så konstigt att lillpluttan ska bli storasyster snart. Och så den andra lilla storasystern som ska bli storasyster igen.
  • nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-07-18 11:03:08 följande:
    Det låter underbart att få tre så nära varandra i ålder :). Skönt att du mår bra! Hinner äldsta tjejen fylla fyra innan pluttis kommer? Har ni några namnförslag ännu?
    Äldsta fyllde 3 för 2 veckor sedan. Så hon hinner inte ens bli 3½. En 11:a, en 13 och 14 blir det. Men det blir ungefär samma hopp mellan 2:an och 3:an som 1:an och 2:an. 19 resp 20 månader.

Namn är så svårt! Så vi har kollat av lite bland skäktnamnen, Nils som min morfar hette är just nu det som ligger i topp. Men tjejerna har långa namn så är lite osäker på om det blir Nils som tilltalsnamn ändå.

Det ska bli helt underbart med en 3:e. :) Men detta blir våran sista. Det är vi helt överens om. Först tänkte maken alt jag sterilisera oss. Men det hoppar vi. Tänk OM man ändrar sig om sådär 4-5 år eller något. Bättre att hålla alla dörrar öppna. Trots att det är våran absolut sista. :)
  • nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-07-22 12:03:41 följande:

Nils är jättefint, det heter faktiskt vår hund :). Sixten, Sven, Harry, Ragnar, Sune, Gösta och Eskil har pojkdjuren som passerat genom åren hetat :). Det är flera gånger som kompisar hamnat i "välja mellan våra djurnamn" till sina pojkar :). 

Eftersom vi tänker att fyra barn är helt lagom och jag har så många favoritnamn tar jag igen det på djuren :). Och i dagarna kommer en ny kull kattungar (Holger, Melker, Siri, Svea, Signe osv eller så blir det superhjältar, bilar eller något annat kull-typiskt)

Vad härligt att ha så nära mellan barnen. Tänk vad underbart för dem, både som små och vuxna. Jag hade inga syskon som liten och var så avis på mina bästa kompisar som var nära i ålder (bara 10 månader faktiskt).

Hehe, vi har den typen av namn på våra katter. :) Namn vi tyckt varit fina och "passat på". :)
    Ja, jag hoppas verkligen att dom kommer få kul tillsammans. Tjejerna har kul ihop nu. Den kemin är verkligen speciell. Och nu när lilla ska få börja på storas förskola. Ojoj vad storasyster berättar om förskolan för henne.
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)