• nozpa

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Sommarljus skrev 2013-04-06 19:35:22 följande:
    Hur har ni andra gjort med besökare? När har ni tagit emot släkt o vänner i hemmet?
    Sonen är tio dagar o vi har inte velat ha besök ännu, dels för att storasyster ska få vänja sig i lugn o ro, för att etablera amningen (fy för att ha folk som kollar när bröstvårtorna gör ont o mjölken bara rinner, babyblues mm)... Och för att det fortfarande går rs o magsjuka här.
    Men de verkar inte som om folk förstår, de frågar hela tiden sedan dag 1, vi har sagt att vi hör av oss när vi är redo o har orken.
    Hur har ni andra gjort? Har ni varit bekväma med besök från första början eller har ni väntat? Har folk förstått det?

Denna gången så var mormor, farmor och farfar här när vi kom hem. Eller ja dom kom inom 2 min, mormor var redan här och tog hand om storasyster.
    Efter det kom då morfar. Men annars så fick folk vänta. Hon är 5 veckor idag, och vissa vänner har fortfarande inte "fått" komma hit. (Snoriga barn osv osv). Men efter 3 veckor så var vi helt öppna för besök av friska personer. Ingen som sagt något alls om det. De flesta har förstått själva att dom inte kunnat komma hit iom att nästan alla barnfamiljer har minst ett barn som snorar typ. 
  • nozpa

Åh grattis till er lilla Julia q cat! :) Skönt att höra att förlossningen gick bra. Hur lång tid tog det? Vikt? Längd? :)

• nozpa
    saal skrev 2013-04-09 19:17:12 följande:
    Storebror var också sådär galet tidig motoriskt. Han satt tex utan stöd från 4mån och gick utan stöd vid 9mån. Var så man inte ville berätta för andra mammor som var av jämföra typen kommer jag ihåg.

Lillebror 3,5v hade gått upp till 5,2kg och fick klart godkänt. Nästan 1kg har han nu gått upp sen han föddes så inte konstigt det känns som han äter jämt.
    Mm så var min första med. Ville heller aldrig säga något till vissa personer. :) Lillasyster är 5½ vecka är snart på g, hon vänder nääästan runt. Mamma påstod att hon vände sig i fredags. Men jag tror inte att det isåfall var meningen då det inte hänt innan eller efter. :P
  • nozpa
    hannis skrev 2013-04-09 21:20:15 följande:
    Saal och Nozpa:

Skönt att höra att det inte är så ovanligt men oroande om han skulle vara väldigt tidig motoriskt. Inte kul med små bebisar som gör saker över sin förmåga, det kräver ju sjukt mycket passning.

MIn tjej var väldigt redo när allt annat kom. Krypa, ställa sig, gå. Har aldrig varit så att man varit rädd att hon ska springa in i bord etc etc. Hon har varit väldigt försiktig och känt av läget.

Har inte boken med lillpluttans vikt här men hon gick ner till 2640 när vi åkte hem ifrån bb. Förra veckan 4½ vecka gammal så vägde hon 3680. Så hon har gått upp drygt 250g/veckan typ. Storasyster ökade också snabbt i vikt de första 4-5 månaderna, sedan började det planas ut. 
  • nozpa
    Tekla Maräng skrev 2013-04-10 17:01:14 följande:

Låter som en naturlig reaktion tycker jag att han göra så. Att vilja vara liten bebis igen och ha blöja som syskonet - då blir man ju extra ompysslad (sett från barnets perspektiv).

Precis. När jag fick syskon så gick jag också tbx till att vara bebis igen. Skulle fylla 4. Så dom lät mig vara som mitt syskon. Efter 2 dagar ville jag inte ha blöja längre.
    Så låt honom få vara bebis ett tag om han vill. Det går över. :) 
  • nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2013-04-12 15:29:01 följande:
    Gav upp att inte ha syskonvagn, köpte en Phil & teds idag, hoppas den blir bra.

Vi har också en sådan. (Bland annat) en vanlig classic, funkar helt okej. Känns lite plastigare än t ex uj. Men den är helt okej att köra, funkar i skogen osv även om man kör lite "off-road" :P
  • nozpa

Jenny: Jag är också sjukt besviken över mitt snitt. Känns som att jag blev snuvad på hela grejen. Hade jag vetat innan vad jag vet nu så hade jag skippat vändningen av henne samt stressen och oron att hon skulle vända tbx. När man var mitt uppe i värkarbetet så trodde man att hon skulle komma ut den naturliga vägen. Sedan när det bara är det sista kvar så blir det akutsnitt. Usch o blä. Även om det viktigaste såklart är att allt gick bra osv, men förstår din besvikelse.

En fråga till er som inte ammar, eller inte endast ammar iaf. Får ni frågor av folk angående varför ni inte ammar?
    Är så jävla trött på detta. Det var samma sak med första. "Men amning är ju det bästa" "Varför ammar du inte?" "Får hon inte bröstmjölk ens?!" "Dina bröst ser ut att klara amning" Osv osv.. Folk som inte har det minsta med saken att göra frågar alltså ganska så intima frågor. Helt ogenerat vid släktmiddagen så ska alltså mina tuttar upp till samtalsämne.. Blir så arg ju mer jag tänker på det.    

Har ingen större lust att gång på gång behöva gå in på detaljer angående pumpande, att mjöken är slut och att bara för att man har stora tuttar så betyder det inte att man är en mjölkmaskin av högsta kvalité. 
    Bägge gångerna har jag absolut önskat att kunna amma, men det funkar inte, och det blir så frustrerande att då få dessa kommentarer och frågor angående en sak som känns ganska så känslig ändå.
    Denna gång har det förvisso varit mindre stressigt för mig när amningen inte fungerade. Då visste jag ju hur det kunde bli. Men det är lika jobbigt att folk tar såg en sådan frihet. 
    Ville bara spy av mig lite.    

• nozpa

Jenny: Hoppas på att proverna är negativa. Typ 1 diabetes är ju inget önskvärt. ;/

Varit på bvc idag. 6 veckorskontroll. 4156 tung, 55 lång och klarade "proven". Ligga på mage och sträcka upp huvudet, öppna händerna, svarsleende och "prata".  

• nozpa

Vilken dag. Började hur lugnt som helst. Jag vaknade innan barnen och kunde dricka kaffe i lugn och ro. Sedan var det fullt ös. Och nu har lillasyster precis somnat. Hon har varit vaken i 7 hela timmar i sträck nu i em/kväll. Det har aldrig hänt innan..
    Hon sover nog minst 20 timmar/dygn annars. Ska man få ännu ett sovbarn tros? 

• nozpa
    Ukj skrev 2013-04-18 03:38:31 följande:
    Hur länge är ni vakna vid matning på natten??! M lägger sig vid halvtid, tio och vaknar sen allt mellan 3-6 timmar senare. Ammar då ett bröst, byter blöja och sen nästa bröst vilket tar ca 30 minuter MEN sen ska hon umgås, går inte att lägga ner henne och vi är uppe ca 2,5 timmar..... Känns skit, som idag klockan är 03,35 och hon är piggelin och storebror vaknar alltid runt fem :-/

Vi matar runt 21. Sedan sover hon till ca 06. Tar ungefär 20 minuter för henne att äta och få en ny blöja. Sedan somnar hon om och vaknar mellan 9 och 10.
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)