• nozpa

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

hannis skrev 2013-05-19 19:58:37 följande:
    Var i landet bor ni som har det så varmt?

Västkusten. Idag har det dock regnat men det är sommarvärme här nu. Hade 28 grader i skuggan både i fredags o lördags. Det gick från vår till sommar på en vecka.
  • nozpa
    JennySofiMari skrev 2013-05-19 21:44:00 följande:
    Idag har vi haft dop :) Skönt att det är över, Alexander skötte sig perfekt :) Han har börjat sova i sin säng somnar 19:30-20 och sover till 02:00 ammar då och sen somna om till 05:30 :)

Skönt att det gick bra! :) Minns när vi döpte storasyster, var orolig att hon skulle börja skrika när hon fick vatten på huvudet. Så vi övade hemma flera ggr innan. :) Lillasyster kommer att förbli odöpt tills/om hon själv vill.
    Var ni i kyrkan eller på annan plats? 
  • nozpa
    JennySofiMari skrev 2013-05-20 12:17:18 följande:

Varför döper ni inte lillasyster? Jag har döpt mina barn av tradition inget annat :) Vi va i kyrkan sedan hade vi församlingshemmet med smörgåstårtor och vanlig tårta :) storebror bar korset längst fram stolt som en tupp och sedan hände han upp vattnet Storasyster läste dikt (och jag bölade) Min lillebror & jag En liten bror har jag fått hos honom är allt så väldigt smått Det är knappt man kan förstå Att han ska kunna krypa och gå Tänk att få vara med om dig lillebror Jag kommer finnas där den dagen du blir stor Då leker vi att rummet är ett nöjesfält i mitten reser vi ett jätte stort tält sedan åker vi en virvlande karusell och äter en färggran karamell. När du trillar och knäet dit slår kramar jag dig och undrar hur du mår De dagar du är sjuk Läser vi en bok på en kudde som är så fin och mjuk När skolan kommer kan du redan skriva ditt namn Det har vi tränat de många gånger du suttit i min famn Att räkna klarar du också galant Samt att räkna ut rektangelns längsta kant. du min allra käraste bror Mellan oss finns en särskild bro Kanske är jag partisk och kan ej se klart men livet med dig kommer bli underbart

Åh så fint!

Jag döptes inte själv som liten. Har alltid sagt att jag ska döpa mina barn, makens sida har det som tradition så när storasyster föddes var det självklart. Efteråt mådde jag dåligt över att vi hade döpt henne. Kändes fel bara. Så därför gör vi inte det med lillasyster. Hon får välja själv sedan istället.  
  • nozpa
    JennySofiMari skrev 2013-05-20 14:32:49 följande:
    Ok det kan jag förstå men blir det inte varför döptes hon och inte jag? Varför fick hon dopsaker mm?

Hon får givetvis välja om hon vill döpas. Och då kommer hon att få dopsaker hon med. :) Hon kommer att få dom klassiska sakerna storasyster fick ändå. Farmor/farfar och några andra släktingar har vissa saker dom ger, och dom ges tydligen oavsett.

• nozpa
    hannis skrev 2013-05-20 18:24:08 följande:
    Vi döper inte heller våra barn eftersom vi inte är religiösa och inte ens medlemmar i kyrkan. Vi har namngivningskalas i stället så presenter får de ändå.

Vi är inte heller religiösa ett dugg. Har sagt i 2 år att jag ska gå ur kyrkan, men har inte orkat ringa o be dom skicka pappret ännu.
    Vi kommer inte ha namngivningskalas heller.(Funderade på det, men jag orkar inte) Hon får presenter ändå! :)

Som när det var dags för konfirmation, då funderade jag på att döpa mig och konfirmera mig. Pappa sa då att jag får lika många paket även om jag inte gör det, just för att inte endast göra det av den anledningen. Så jag skippade det och fick presenter ändå.

• nozpa
    älskarlivet81 skrev 2013-05-20 21:31:40 följande:
    Vad då "får"? Beror väl på vilka inkomster man har?

Ja, det lät lite konstigt.
  • nozpa
    JennySofiMari skrev 2013-05-21 21:55:08 följande:

Det stod så iaf får då räknas inte kyrkskatten med i kalkylen och då kan man höja lånet ist Helt sjuk undra vad svenska kyrkan tycker om d?

Låter iofs ganska så logiskt. Man betalar ju endel varje år till kyrkan. Och är man då inte med så har man ju dom pengarna "över" att ge till banken om man vill. :P
    Kul att veta. :) 
  • nozpa
    Ukj skrev 2013-05-22 20:32:55 följande:
    Min stackars 9 veckor har öroninflammation och måste få penicillin

Näe, usch. ;/ Stackars liten.
  • nozpa

Ja vad gör vi på dagarna.. Vi är båda föräldralediga fortfarande. Pappan har varit inne och jobbat några ggr, typ 5 kanske.
    Men vi brukar ändå dela oss endel under dagen. Ute är vi så mycket det bara går. Fikar i en lekplats, fixar i trädgården, tittar på djur osv. Har varit sjuka i nästan 3 veckor så nu har det blivit mycket inomhus också. Dagarna bara flyger fram här hemma. Lillasyster är med på allt, hon är så nöjd bara hon får mat och ny blöja typ. Följer storasyster med blicken helatiden.

Imorgon ska det vaccineras!   

• nozpa

Uppdaterar lite jag med då. I måndags var det vaccinering. Oj vad hon grät. Tror det gjorde ruggigt ont. Första sprutan ska ju vara den snälla, men usch. Sedan blev hon tokröd hela hon så sköterskan fick kalla in en barnläkare, och så fick vi sitta under observation ett tag. Men det gick tbx, och förmodligen blev hon så röd iom att hon var så ledsen. Grät 10 minuter i streck. Det har aldrig hänt innan.
    På kvällen fick hon lite feber, men efter en Alvedon så sov hon gott sedan. :) Drygt 5 kilo och 58 lång. Använder stl 56 i det mesta fortfarande, men även lite 62. Gjorde ett stort inköp av kläder ifrån villervalla i stl 62, men dom drunknar hon i. Glömde att deras stl är som en 68 ifrån h&m. Irriterande att det skiljer sig så pass.

Vi kommer inte använda något prevmedel, vill ju ha en 3:a 2015, så här blir det "säkra perioder". Händer det så gör det ändå inget.
    Spiral får det bli efter 3:an sedan. Trots att det ska göra så jäklans ont.

Lussekatten: Tycker det låter bra. Du kanske har skjutit undan känslorna, och så nu med ny bebis och lite sömn så bubblar det upp. Hoppas att du snart mår bättre.

Nu ska jag ut i solen med en bok och en kopp kaffe. Bägge barnen sover så man får passa på!       

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)