• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • hannis

Idag har vår Bvc-sköterska varit här på hembesök. Hon var mäkta imponerad av Elliots viktökning. Han vägde nu 3820 gram och hade ökat 2 cm i huvudomfång. Han har alltså gått upp 440 gram på 12 dagar! Han hade ju ingen viktdipp alls ens i början som är rätt vanligt utan hade ökat 80 gram redan på fjärde dygnet. 

Jag har börjat äta mjölkfritt nu. Kaffet smakar sådär med havremjölk men man vänjer väl sig.  Tungan ute

• moster helen

Jag har gått ner 12 kg på 11 dagar...4.5 kg kvar..men de gör inget om dom kilona tar ett tag, hade inte direkt några extra från början. Med första dottern gick jag upp 16 kg och ner 20 kg..blev nästan för mkt när man inte har så mkt att ta av! Min lilltjej gick ner 250 gr dom 2 första dagarna men sen när vi var till bvc 4 dagar efter hade hon gått upp 300 gr=) Jag har gott om mat! Ny viktkontroll imorgon.
    Jag svettas oxå mkt på nätterna, men även på dagarna. Innan graviditeten frös jag jämt, tvärtom nu...    

Stora tjejen är hemma från dagis denna vecka men ska tillbaka på måndag, tror det blir bra för henne. Hon har sånt humör här hemma nu och det är svårt att aktivera henne hela dagarna, och så fort hon inte får vår uppmärksamhet blir det liv!!! Inte så konstigt så klart, men tror hon blir glad av att få komma till dagis igen. Hur går det med era syskon??  

• hannis
    moster helen skrev 2013-03-19 15:34:08 följande:
    Jag har gått ner 12 kg på 11 dagar...4.5 kg kvar..men de gör inget om dom kilona tar ett tag, hade inte direkt några extra från början. Med första dottern gick jag upp 16 kg och ner 20 kg..blev nästan för mkt när man inte har så mkt att ta av! Min lilltjej gick ner 250 gr dom 2 första dagarna men sen när vi var till bvc 4 dagar efter hade hon gått upp 300 gr=) Jag har gott om mat! Ny viktkontroll imorgon.
    Jag svettas oxå mkt på nätterna, men även på dagarna. Innan graviditeten frös jag jämt, tvärtom nu...    

Stora tjejen är hemma från dagis denna vecka men ska tillbaka på måndag, tror det blir bra för henne. Hon har sånt humör här hemma nu och det är svårt att aktivera henne hela dagarna, och så fort hon inte får vår uppmärksamhet blir det liv!!! Inte så konstigt så klart, men tror hon blir glad av att få komma till dagis igen. Hur går det med era syskon??  
    Enorm skillnad den här veckan när storebror har varit på förskolan 9-14. Han är så mycket nöjdare och lättare att ha att göra med. Förra veckan var det bara bus och trots hela dagarna och vi var så trötta på att tjata, förmana, bli arga och ledsna på honom. Nu känns det väldigt mycket bättre! Hjärta
  • moster helen
    hannis skrev 2013-03-19 16:02:44 följande:
    Enorm skillnad den här veckan när storebror har varit på förskolan 9-14. Han är så mycket nöjdare och lättare att ha att göra med. Förra veckan var det bara bus och trots hela dagarna och vi var så trötta på att tjata, förmana, bli arga och ledsna på honom. Nu känns det väldigt mycket bättre! Hjärta

skönt o höra. Hon kommer att gå 15 timmar/v så de blir nog lagom. Tror/hoppas de fungerar bättre hemma då när hon fått leka med lite barn några timmar och inte bara mig;)
  • nozpa

Var på mvc idag, fick antibiotika i 10 dagar. Är det inte bättre om 3 dagar skulle jag höra av mig igen. Annars trallar livet på här hemma. Dagarna bara flyger iväg tycker jag.
    Imorgon har vi planerat att besöka 4h-gården som ligger ett par mil ifrån oss. Perfekt att vara ute med bebis samtidigt som storasyster får göra något hon tycker är kul. Lekland och badhus känns inte helt aktuellt ännu..

Mitt äckliga avslag höll uppe i ngn dag, men så nu i em kom det tbx. Antar att det inte är mensen iaf. Det ser ju typ likadant ut. Usch och blä. Hoppas jag slipper det snart. Förra gången var det över efter 3 veckor.

Nehe, nu ska jag ta och baka något som vi kan ha med o fika på imorgon. Sedan ska jag klicka hem lite kläder till mig. Det är jag värd nu efter att inte handlat något annat än preggokläder på ett tag.
    Ha det gott alla! :)     

• KarinCE
    nozpa skrev 2013-03-18 22:31:57 följande:
    Gokväll.

Fick ingen tid på vc idag. Men hade tid till BVC, så passade på att prata med distriktssk där. Hon bokade in mig till MVC imorgon, så då får dom kolla upp mig. Hon var orolig att det var någon infektion. Tydligen har jag inte känsel i hela magen, men i kanterna där jag inte har känsel gjorde det ont när hon tryckte. Det positiva är att jag inte har någon feber. Men ev kan jag behöva antibiotika. Vi får se imorgon.

Dottern hade gått upp ifrån 2740 till 3080 på 10 dagar. Och var 51 lång idag. Så hon växte som hon skulle. :) Skönt att det fungerar som det ska iaf. 
    I övrigt är hon fortfarande helnöjd med livet. Och peppar, peppar ingen magont ännu.
    Karin, precis som du skriver är det vanligt att dom visar att dom är "hungriga" när dom har magknip. Ibland lättar det om dom äter så dom kräks. Men man kan testa att låta dom snutta på lillfingret, lite mjuk magmassage eller ett bad och så cykla lite med deras ben. Testade allt med storasyster.     
    cykla lite med deras ben =) det lät så roligt bara, förstår att det kan fungera med lite "aktivitet"
  • KarinCE

Angående det där med att väcka dem för att äta. Det gjorde jag med sonen för han gick inte upp så fort som den här bruden gör. Hon är så rund, hon har sovit 5 timmar i stöten en gång och efter det åt hon mer en vanligt. Så hon reglerar det där bra själv. Skulle hon sova ännu längre i stöten skulle jag nog rådfråga på BVC hur jag skulle göra.

Tycker jag själv sover så mycket bättre när jag känner att hon vaknar när hon är hungrig.

• KarinCE
    JennySofiMari skrev 2013-03-19 14:35:49 följande:
    Jag gick ner mina 16kg på 7d exakt och nu har jag gått ner ytligare 4kg av vad jag vägde innan graviditeten! Mitt avslag avtog oxå efter någon vecka men kom tillbaka sen och har ffarande efter 5v idag
    Det där var nog rekord =) hade du mycket vatten?
  • Lussekatten

Vi har också blivit ombedda att väcka för att mata eftersom hon inte har gått upp som hon ska. Men efter att ha studerat hennes ätning så verkar det som att den här tösen vill äta lite men ofta istället för stora måltider. Ska tillbaka till BVC på torsdag och se om hon har gått upp nåt eller inte.

Själv har jag bara gått ner 5 kg sen förlossningen (11 dagar sen) men jag har ju börjat lägga på mig vätska som jag nu försöker bli av med.

• Smacker

Favoritar :) Min kille skulle kommit 9:e men han verkar trivas.. Men snart så, kan jag hänga med er här..! ;)

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)