• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • Lussekatten
    tilj75 skrev 2013-03-22 03:11:41 följande:
    Jag har ju fått mitt femte barn men tycker ändå att tvåbarnschocken var "värst". Jag var van att kunna ge första barnet uppmärksamhet när han behövde/ville ha och helt plötsligt skulle det delas. Det dåliga samvetet gnagde.

Det är också vad jag har hört. Kommer du ihåg hur gammal barn nr 2 var när chocken kom?
    Ukj skrev 2013-03-22 15:15:20 följande:
    Jag blir galen på denna amning. Jag har fått hur mycket mjölk som helst men jag kan inte få henne till att suga mer än 5 min per bröst och sen får jag pumpa och ge henne i flaska eftersom hon inte är nöjd Tröstlöst.... Nu testar jag att väcka henne var tredje timme och ge henne mat så kanske hon blir piggare och orkar suga mer.....

Nån mer än jag som har problem med amning? Någon som varit på amningshjälp och tycker det var något?

Nu ammar inte jag men upplever liknande ändå. Erika har inte gått upp tillräckligt i vikt så de senaste dagarna har vi matat henne så fort vi har haft möjlighet vilket nu har resulterat i att hon vill småäta varannan timme, vilket känns så där lagom kul.

• älskarlivet81
    Lussekatten skrev 2013-03-22 16:30:29 följande:

Det är också vad jag har hört. Kommer du ihåg hur gammal barn nr 2 var när chocken kom?

Nu ammar inte jag men upplever liknande ändå. Erika har inte gått upp tillräckligt i vikt så de senaste dagarna har vi matat henne så fort vi har haft möjlighet vilket nu har resulterat i att hon vill småäta varannan timme, vilket känns så där lagom kul.

Hur gammal är Erika nu? Känns ändå rätt normalt att de vill snutta mycket! Så gör vår tjej i omgångar också, än så länge går hon upp i vikt som hon ska så hon behöver inte väckas, äter var 3-4:e timme men oftare på kvällen. Då kan hon ligga vid bröstet i timmar.
  • Lussekatten
    älskarlivet81 skrev 2013-03-22 16:36:41 följande:
    Hur gammal är Erika nu? Känns ändå rätt normalt att de vill snutta mycket! Så gör vår tjej i omgångar också, än så länge går hon upp i vikt som hon ska så hon behöver inte väckas, äter var 3-4:e timme men oftare på kvällen. Då kan hon ligga vid bröstet i timmar.

Hon är 14 dagar idag. I måndags var vi på BVC och då tyckte dom att hon inte hade gått upp tillräckligt i vikt så vi fick instruktioner på att ge henne mat var tredje timme på dagen och var fjärde timme på natten. Igår var vi på återbesök och hon hade ändå inte gått upp tillräckligt i vikt så det senaste dygnet har vi verkligen försökt trycka i henne mat vilket har resulterat i att hon nu kräks upp det överblivna. Idag var vi på återbesök igen och då var BVC nöjd med vikten. Men jag vill ju inte mata henne så att hon kräks varje gång, det känns ju inte bra alls.
  • älskarlivet81
    Lussekatten skrev 2013-03-22 16:56:08 följande:

Hon är 14 dagar idag. I måndags var vi på BVC och då tyckte dom att hon inte hade gått upp tillräckligt i vikt så vi fick instruktioner på att ge henne mat var tredje timme på dagen och var fjärde timme på natten. Igår var vi på återbesök och hon hade ändå inte gått upp tillräckligt i vikt så det senaste dygnet har vi verkligen försökt trycka i henne mat vilket har resulterat i att hon nu kräks upp det överblivna. Idag var vi på återbesök igen och då var BVC nöjd med vikten. Men jag vill ju inte mata henne så att hon kräks varje gång, det känns ju inte bra alls.
    Min dotter kräks också ofta, men det gjorde storasyster också. Det är inget konstigt att de kräks upp det överblivna. Min äldre dotter kaskadkräktes emellanåt dessutom, det hoppas jag slippa den här gången. Lilltjejen äter mycekt effektivare och jag kan amma utan amningsnapp och bara det är så himla skönt!

Hur ofta äter hon om hon själv får bestämma?  
  • hannis
    Lussekatten skrev 2013-03-22 16:56:08 följande:

Fast det är ju helt normalt att de kräks. Min lille ligger vid bröstet konstant när han är vaken och kräks och bajsar massor. Tycker bara att det är skönt att han kräks för vet jag ju att han får i sig mer än han behöver. Han lider ju inte av att kräkas. Varannan timme är väldigt sällan för en nyfödd att äta om de är vakna. 
  • hannis

Åh, måste få berätta hur bra det har gått idag. Första ensamma dagen för mig med storebror hemma och utan dagis. 

Vi har varit iväg och lekt och ätit lunch hemma hos en kompis och det gick så bra att komma iväg med båda barnen, helt utan gnäll. Väl hemma igen har jag rastat hundarna, fixat med tvätt och lagat middag medans lillebror har sovit och nu skall vi snart äta. Min man är inte hemma förrän runt 20 i kväll så bad och förberedelser inför nattning är kvar att göra men det skall nog gå bra det med. Är så glad att det fungerar fast jag var så nervös. Solig

• älskarlivet81
    hannis skrev 2013-03-22 17:18:44 följande:
    Fast det är ju helt normalt att de kräks. Min lille ligger vid bröstet konstant när han är vaken och kräks och bajsar massor. Tycker bara att det är skönt att han kräks för vet jag ju att han får i sig mer än han behöver. Han lider ju inte av att kräkas. Varannan timme är väldigt sällan för en nyfödd att äta om de är vakna. 
    Njae, det är lika normalt för en nyfödd att äta varannan timme som var fjärde timme..
  • Ukj

Älskarlivet- nu har jag oxå bokat tid till amningsmottagningen i Malmö, hoppas jag får lika bra hjälp.......

• JennySofiMari

Alexander är snart 6v och äter varannan timme, väger därefter oxå 5400g vid 5v haha Mina andra två barn har sovit 4h osv men inte sladdisen, han ska bara nutta mamma Behöver HJÄLP (ursäkta de äckliga) men jag måste fråga, mitt sk avslag är nu mer som en snor remsa i trosskyddet och luktar typ fiskaffär???! Avslaget försvann nästan i början för att sen komma tillbaka, har fått min mens tidigt med de andra två barnen! Har tid för efterkontroll i April

• älskarlivet81

Jag var i Lund! Men jag hoppas du får bra hjälp i.Malmö också!

Ukj skrev 2013-03-22 18:10:09 följande:
    Älskarlivet- nu har jag oxå bokat tid till amningsmottagningen i Malmö, hoppas jag får lika bra hjälp.......

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)