• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • moster helen

usch o fy...har fått mjölkstockning på ena sidan, feber o skitont! Och lillan är supersnorig och slemmig...vi har legat på soffan hela dagen :(

• Lussekatten

Storasyster kräktes hela tiden som liten men Erika har verkat nöjd med maten hela tiden. Hon har ätit och sen spottat ut flaskan för att sen sova i 3-4 timmar. Det har gjort att vi har trott att hon har varit nöjd.

• hannis
    KarinCE skrev 2013-03-21 20:40:21 följande:
    okej, vad kostar det att ladda ner den då? är så oteknisk får be sambon leta på den där.
    Tror den kostade 25 kr. Helt klart värt varje krona! 
  • hannis
    älskarlivet81 skrev 2013-03-22 17:30:04 följande:
    Njae, det är lika normalt för en nyfödd att äta varannan timme som var fjärde timme..
    Skrev aldrig att det är onormalt. De allra flesta nyfödda vill dock amma oftare än varannan timme när de är vakna. 
  • älskarlivet81
    hannis skrev 2013-03-22 21:11:26 följande:
    Skrev aldrig att det är onormalt. De allra flesta nyfödda vill dock amma oftare än varannan timme när de är vakna. 
    Nej, men du skrev att det är väldigt sällan att äta varannan timme för nyfödda men det är ju väldigt individuellt.. Min dotter äter var 3-4:e timme förutom på kvällen då det är konstant amning känns det som.
  • hannis
    älskarlivet81 skrev 2013-03-22 21:13:12 följande:
    Nej, men du skrev att det är väldigt sällan att äta varannan timme för nyfödda men det är ju väldigt individuellt.. Min dotter äter var 3-4:e timme förutom på kvällen då det är konstant amning känns det som.
    älskarlivet81 skrev 2013-03-22 21:13:12 följande:
    Om de är vakna skrev jag. Är ditt nyfödda vaken 3-4 timmar i streck? 

• älskarlivet81
    hannis skrev 2013-03-22 21:20:05 följande:
    Om de är vakna skrev jag. Är ditt nyfödda vaken 3-4 timmar i streck? 

ja, det kan hon vara ibland faktiskt.. I måndags var hon vaken i princip hela eftermiddagen. Hon är vaken rätt mycket, men sover bra på natten.
  • hannis
    älskarlivet81 skrev 2013-03-22 21:22:27 följande:
    ja, det kan hon vara ibland faktiskt.. I måndags var hon vaken i princip hela eftermiddagen. Hon är vaken rätt mycket, men sover bra på natten.
    Oj! Båda mina pojkar har ammat minst en gång i timmen när de har varit vakna länge. Ibland ännu oftare. 
  • älskarlivet81
    hannis skrev 2013-03-22 21:25:07 följande:
    Oj! Båda mina pojkar har ammat minst en gång i timmen när de har varit vakna länge. Ibland ännu oftare. 
    ok, ja som sagt på kvällen ammar hon ofta, men i övrigt blir det var 3-4:e timme.. Och mat får hon i sig, efter 11 dagar var hon uppe i födelsevikten igen och hon kräker upp mat så hon lär ju få i sig tillräckligt.
  • nozpa

Var på amningsmottagningen när storasyster inte ville amma. Dom var säkert duktiga, hade många tips och trix. Men hon fixade ju ändå inte amningen, sedan var det pga tungbandet. Samma som med lillasyster. Så för mig hälpte det inte ett smack. Men som sagt, inte pga okunskap ifrån deras sida. Upplevde inte att det var jobbigt på något vis heller. Dom var lugna och rutinerade. :)

Angående ätandet. Ja, jag har ju då 2 ersättningsbarn. Så här äts det var 4:e timma. Men på kvällen äter hon ca 4 ggr mellan 19 och midnatt. Sedan sover hon till 04-06, och så sover hon till 10. Sedan är det var 4:e timma. Hon verkar ha hittat sin matbalans.

Hur mycket var för lite i viktuppgång lussekatten? Med storasyster var det också mycket att hon inte gick upp som hon skulle ibörjan. Men sedan sa det poff och hon gick nästan upp för mycket istället. Lillasyster går upp långsammare och med henne har dom inte sagt något alls. Och att väcka för att mata har dom inte nämnt varken med storasyster eller lillasyster.
    Lillasyster vägde 2750, dag 3 när vi åkte hem vägde hon 2660, dag 6 när bvc var här vägde hon 2810, och dag 16 när vi var på bvc vägde hon 3080. Så på 16 dygn hade hon ökat 330 gram. Storasyster ökade det på en vecka och då var dom oroade att hon inte gick upp tillräckligt. Samma bvc, samma sköterska.     

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)