BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Apropå sömn. Hur sover era små nu?
Elliot är otroligt rutinbunden redan. Han somnar runt 20.00 på kvällen och sover till ca 04.00. Då ammas han i sängen bredvid mig och sover sen till storebror vaknar mellan 06-07.
Han brukar ha 3-4 sovpass på dagen. Ett av dem är ett längre pass på 3-4 timmar, oftast på förmiddagen och de andra lite kortare på ca 45 minuter.
Här fördriver vi dagarna genom att antingen träffa folk och äta lunch eller promenera eller vad vi nu gör eller ta en pw efter att dottern är lämnad på fsk. Är det en hemmadag brukar jag ta en kaffe när jag kommer hem, gulla med Sixten, fixa lite hemma eller sitta ute och njuta om det är fint väder.
Min lille är ingen stjärna på att sova tyvärr, storasyster var en katastrof så vi får väl vara glada över att det inte är lika illa. I natt vaknade han varannan timme natten igenom och det är hyfsat vanligt, men ibland tar han ett längre första pass på typ 4 Tim och sen varannan och ibland vaknar han med 3 tim intervaller.
Då var efterkontroll gjord och spiral på plats, men jävlar vad ont det gjorde att sätta in den!!
Här fick jag sova 6 timmar i sträck i natt, ljuvligt ð???ð???
Lillan 11 veckor i morgon och dop på söndag, vart tar tiden vägen???? Det går löjligt fort nu!
Andra natten som hon sov hela natten utan mat. Oj, oj, oj! :)
Tänkte göra en liten uppdatering från min sida. Erika växer som hon ska och borde väga runt 5 kg nu. Vi har fått ta fram strl 68 nu. Visst, dom sitter lite löst men hellre det än att dom är för tajta. Jag tycker mig märka att hon trivs när storasyster är på dagis för då är det lugnt i huset. Själv har jag en bokad tid hos psykologen för det blir inte direkt bättre av sömnen. Men jag tror att mycket bottnar i att jag egentligen inte har mått bra de senaste 2,5 åren och det till stor del pga en svärmor som ansåg att hon skulle bli mamma när vi skulle få storasyster. Så jag har mkt inom mig som börjar bubbla upp så det blir nog bra att få gå och prata hos en professionell. Har inte bestämt mig än för vilket skydd jag/vi ska ha så jag hör gärna hur ni upplever dom olika alternativen som finns.
ukj- vad olika råden för spiralinsättningen kan vara. Den bm jag hade med första barnet sa de sätter från 12v efter förlosning. Den jag hade nu sa 19v eller från mensen var tillbaka dock tidigast 12v efter förlosning.
Här växer lilleman också så det knakar. Har tagit fram storlek 72 och lagt undan de minsta 68orna. Men så är det en 6,5kg klump också som fyller ut kläderna.
Uppdaterar lite jag med då. I måndags var det vaccinering. Oj vad hon grät. Tror det gjorde ruggigt ont. Första sprutan ska ju vara den snälla, men usch. Sedan blev hon tokröd hela hon så sköterskan fick kalla in en barnläkare, och så fick vi sitta under observation ett tag. Men det gick tbx, och förmodligen blev hon så röd iom att hon var så ledsen. Grät 10 minuter i streck. Det har aldrig hänt innan.
På kvällen fick hon lite feber, men efter en Alvedon så sov hon gott sedan. :) Drygt 5 kilo och 58 lång. Använder stl 56 i det mesta fortfarande, men även lite 62. Gjorde ett stort inköp av kläder ifrån villervalla i stl 62, men dom drunknar hon i. Glömde att deras stl är som en 68 ifrån h&m. Irriterande att det skiljer sig så pass.
Vi kommer inte använda något prevmedel, vill ju ha en 3:a 2015, så här blir det "säkra perioder". Händer det så gör det ändå inget.
Spiral får det bli efter 3:an sedan. Trots att det ska göra så jäklans ont.
Lussekatten: Tycker det låter bra. Du kanske har skjutit undan känslorna, och så nu med ny bebis och lite sömn så bubblar det upp. Hoppas att du snart mår bättre.
Nu ska jag ut i solen med en bok och en kopp kaffe. Bägge barnen sover så man får passa på!
Tänk vad olika det kan vara med storlekar. Elliot är över 60 lång och väger drygt 6 kg men har fortfarande strlk 56 och 62. 68 är alldeles för stort.
Jag kommer sätta in kopparspiral nästa vecka. Har haft det i 7 år nu (förutom när jag blivit gravid) och det funkar jättebra för mig. Gör inte ont att varken sätta in eller ta ut och så slipper man hormonerna.
3.5månad vikt 7850g har nog grädde i taxöronen :) Tiden bara springer förbi
Och vi har 68 inget mindre passar