BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Även min 3 åring är trotsig men hon har inte börjat förskola än, för mig blir det lättare när storasyskonen är hemma från skolan. De har alltid en massa kompisar här och då får alltid 3 åringen vara med. Lite kan hon trotsa mot dem också men om hon kör för mycket åker hon ur leken, de tröttnar, så hon uppför sig mest bra. Och stora barnen, speciellt 9-10 åringar, är väldigt lätta och lugna plus kan ta ansvar för 3 åringen en stund medan jag fixar tex lunch eller strandpackning. Mitt bästa tips är film en stund varje dag och passa på att vila då.
Var det här som någon skrev om hormoner och virkade bläckfiskar? Har virkat flera bläckfiskar men hittar inte tillbaka till länken och vart de skulle skickas.
Här är länken: www.babydjungeln.se/virka-blackfisk/
Vad kul att du har virkat bläckfiskar! Jag tänkte lära mig att virka nu på semestern när vi sitter i husvagnen utan tv. :)
Tack för länken. Det blev tre bläckfiskar :)
Nu virkar jag en klänning till irja. Kul att du vill lära dig, säg till om du behöver hjälp
Hur sover/somnar era små? Agnes sover bara korta stunder, är omöjlig att få o somna. Vagnen fungerar inte, somnar inte när hon ammar...måste bära henne och oftast blir hon övertrött så man får bära länge och hon skriker sig till sömns.. försöker lägga henne "i tid"...men hon har så svårt att komma till ro. mina händer och armar är helt slut...känns som att de enda jag gör på dagarna är att lägga henne. Storasyster som inte varit avundsjuk förut eller visat nåt börjar bli påverkad, syns på henne att hon kommer i andra hand när lillasyster ska sova :(
Känner igen problemet moster. Jag bär i sjal och sele för att spara armarna. Har ett litet gossedjur som det ibland hjälper att lägga på hennes kind när hon ska sova, hon tror att någon sitter hos henne. Hon sover i vagnen inne, om det blåser minsta lilla så vaknar hon så istället för att köra ut vagnen får hon stå inne.
Sen tror jag hennes sömn blir bättrenär jag är riktigt lyhörd på vad hon vill, trött, hungrig, blöja, rapa...
Här är det ju fyra som kommer i andra hand, därför är sjalen och selen så bra.
Tycker det går i perioder med sömnen.
Här fungerar sömnen faktiskt jättebra. Men hon sover bara 2 ggr/dag nu. Och det gäller att man lägger henne i rätt tid. Annars blir hon övertrött och jag får gunga henne till sömns i babysittern.
Nätterna sover hon 12-14 timmar nu. Det är det som är skönast faktiskt. Just nattsömnen. Pappan är inne och jobbar denna veckan, och inatt sov hon ifrån 19-08:30. Så vi har precis vaknat, ätit, bytt blöja och klätt på oss. Eller hon är påklädd. Jag går fortfarande i morgonrock. :)
På det stora hela går sömnen bra här. Men hon föredrar att sova i min famn. När inte det går så blir det baby sittern eller vagnen inomhus på dagarna. Oftast sommar hon utan problem men när det krånglar så är det mycket vyssjande som funkar. Hon vill gärna gosa in ansiktet i en filt samt att i baby sittern vill hon ha en filt om sig. Inatt sov hon från ca 20.00 (paus vid 22-tiden då vi väckte henne för att mata) till ca 05.30-06.00 då hon ville äta igen.